فقرمساله امنیتی دنیا می گردد؛آینده در سیاهی فرورفته است؟، تازه ترین گزارش اطلاعاتی آمریکا را بخوانید...

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، ایسنا نوشت:گزارش اخیر دستگاه اطلاعاتی آمریکا پیش بینی می نماید که امنیت دنیا نه تنها به وسیله جنگ و تروریسم بلکه از طرف دیگر عوامل در معرض خطر است.

فقرمساله امنیتی دنیا می گردد؛آینده در سیاهی فرورفته است؟، تازه ترین گزارش اطلاعاتی آمریکا را بخوانید...

به نوشته ایندیپندنت، شورای ملی اطلاعات آمریکا که همه سازمان های اطلاعاتی این کشور را در بر می گیرد، در گزارشی تحت عنوان روندهای دنیای 2040 می گوید تغییرات اقلیمی، بیماری، شکاف فزاینده میان فقیر و غنی و دیگر چالش ها نمایانگر فشار فزاینده بر دولت ها و جوامع و نیز شوک هایی است که می تواند فاجعه بار باشد.

کارشناسان ارشد اطلاعاتی هر چهار سال یک بار روندهایی را مورد تحلیل قرار می دهند که انتظار می رود امنیت ملی آمریکا را ظرف دو دهه بعد تحت تاثیر قرار دهد. گزارش سال جاری کارشناسان ضمن اشاره به یک رشته خطرات می گوید همه گیری ویروس کرونا بسیاری از این عوامل را خطیرتر نموده است.

این گزارش می گوید: کووید-19 فرضیات بلندمدت پیرامون مقاومت و تطبیق را مورد تردید قرار داده و بی اطمینانی های جدیدی در خصوص اقتصاد، حکومت، ژئوپولیتیک و فناوری به وجود آورده است.

همه گیری کووید-19 علاوه بر از میان بردن حدود سه میلیون نفر (در سطح دنیا) مسائل مرتبط با بهداشت دنیای و مراقبت های درمانی را عیان ساخته، شکاف های اجتماعی را برملا و در بعضی موارد عمیق تر نموده، بر عدم تساوی در دستیابی به درمان و ساختارها مهر تاکید نهاده و کوشش ها برای مقابله با سایر بیماری ها را تضعیف نموده است.

اما این گزارش می افزاید که هرچند کووید-19 در طول سال گذشته تمام توجه بشریت را به خود جلب نموده اما خطرات دیگری به ویژه بحران اقلیمی نیز وجود دارد که محتاج رسیدگی فوری است.

روندهای دنیای هشدار می دهد که در زمینه محیط زیست، تاثیرات ملموس تغییرات اقلیمی احتمالا ظرف دو دهه دیگر به ویژه در دهه 2030 تشدید خواهد شد. طوفان های شدیدتر، خشکسالی، سیل، ذوب کوه های یخی و بالا آمدن سطح دریاها با افزایش دمای زمین همراه خواهد شد.

در این میان، عمیق تر شدن شکاف مالی، جوامع را در خطر از هم گسستگی قرار خواهد داد.

این گزارش می گوید: گسترش عدم تساوی یا احساس آن در میان کشورها به ویژه آن گروهی که رشد مالی در آنها آهسته است، اغلب با کاهش اعتماد و نارضایتی مردم نسبت به نظام حاکم همراه است.

ترکیب این عدم تساوی و دسترسی فزاینده مردم به اینترنت به آنها ابزار شراکت در سیاست را می دهد که زمینه را برای بی ثباتی فراهم می آورد.

در ادامه این گزارش آمده که با توجه به اعتراضات مردمی در 10 سال گذشته، حتی در کشورهایی که دارای نظام ریشه دار دموکراتیک هستند، احتمال آن می رود که مردم به کرات دست به اعتراض های جمعی، بایکوت، نافرمانی های مدنی و حتی خشونت بزنند.

به نظر می رسد آینده ای که روندهای جاری تصویر می نماید - افزایش عدم تساوی طبقاتی و درگیری آنها با یکدیگر در میان فاجعه اقلیمی که به آهستگی خود را نشان می دهد - بسیار تیره و تار است. با وجود این فصل سناریوهای 2040 این گزارش می گوید کل آینده در سیاهی فرو نرفته است.

نخستین سناریوی فرض شده در این گزارش در فصلی با عنوان رنسانس دموکراسی ها دنیایی را تصویر می نماید که در آن دموکراسی هایی شفاف به رهبری ایالات متحده و متحدانش شکوفا شده است.

در این سناریو، پیشرفت سریع فناوری با همکاری بخش دولتی و خصوصی ایالات متحده و دیگر جوامع دموکراتیک اساس اقتصاد دنیای را دگرگون نموده، درآمدها را افزایش داده و کیفیت زندگی را برای میلیون ها نفر در دنیا بهبود می بخشد. تسریع رشد مالی و دستاوردهای فناوری واکنش به چالش های دنیای را تقویت، شکاف های اجتماعی را ترمیم و اعتماد مردم به نهادهای دموکراتیک را احیا خواهد نمود.

دومین سناریو تحت عنوان دنیا سرگردان کمتر خوشبینانه است.

در این سناریو، نظام بین المللی جهتش را از دست داده و در نتیجه تخطی قدرت های عظیم مثل چین و عوامل منطقه ای و غیردولتی از مقررات نهادها و قوانین بین المللی، دستخوش هرج ومرج شده است. کشورهای عضو سازمان همکاری های مالی و توسعه (اوای سی دی) با معضل کندی رشد مالی، عمیق تر شدن شکاف های اجتماعی و فلج سیاسی روبرو شده اند.

در این گزارش به بیشتر محتمل بودن هیچ یک از این دو سناریو اشاره نشده است.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "فقرمساله امنیتی دنیا می گردد؛آینده در سیاهی فرورفته است؟، تازه ترین گزارش اطلاعاتی آمریکا را بخوانید..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقرمساله امنیتی دنیا می گردد؛آینده در سیاهی فرورفته است؟، تازه ترین گزارش اطلاعاتی آمریکا را بخوانید..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید