اشرف غنی راهی آمریکا شد

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، رئیس جمهور افغانستان در جریان این سفر با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اعضای کنگره و سنا، مقام های عالی رتبه دولتی و شخصیت های تاثیرگذار آن کشور جداگانه ملاقات خواهد نمود

اشرف غنی راهی آمریکا شد

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در راس هیئتی بلندپایه از این کشور برای ملاقات و مذاکره با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، راهی آمریکا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، این نخستین ملاقات رودرروی روسای جمهور افغانستان و آمریکا از زمان پیروزی جو بایدن است و در شرایطی انجام می گردد که تنها یک ماه به خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان باقی مانده است.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه ای گفت: رئیس جمهور کشور در جریان این سفر با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اعضای کنگره و سنا، مقام های عالی رتبه دولتی و شخصیت های تاثیرگذار آن کشور جداگانه ملاقات خواهد نمود و با آنان در خصوص فصل جدید روابط میان دو کشور، تقویت هرچه بیشتر مناسبات دیپلماتیک، تامین مالی، تجهیز و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی، همکاری آمریکا با بخش های مالی و توسعه ای افغانستان و مبارزه مشترک با تروریسم بحث و مصاحبه خواهد نمود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید درباره فرایند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: در تقویم خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا 11 سپتامبر 2021 هیچ تغییری وجود ندارد.

ساکی با بیان اینکه وزارت دفاع آمریکا فرایند خروج نیروهای این کشور از افغانستان را مدیریت می نماید، توضیح داد: ما در این فرایند با اطمینان از تامین امنیت پرسنل های نظامی خود و عقب نشینی به وسیله تاثیرگذار پیش روی می کنیم.

این سخنگو همچنین با اشاره افزایش حملات طالبان به نیروهای آمریکایی در منطقه، گفت: وضع موجود قبلی در افغانستان برای ما یک گزینه نبود.

دولت آمریکا در چارچوب توافقنامه با گروه طالبان که در 29 فوریه 2020 در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، متعهد شد تا نیروهای خود در افغانستان را تا 15 ژانویه 2021 به دو هزار و 500 نظامی کاهش دهد و تا اول ماه مه نیز تمام آنها را از افغانستان خارج کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در روزهای اخیر زمامداری خود در کاخ سفید تعداد سربازان این کشور در افغانستان را تا 2500 نفر کاهش داده بود اما جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا که در 20 ژانویه امسال آغاز به کار کرد، تقویم از پیش اعلام شده را تغییر داد و گفت که تا روز 11 سپتامبر تمام سربازان آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد نمود.

آمریکا خروج نظامیانش از افغانستان بعد از 20 سال جنگ را به معنای ترک این کشور نمی داند و به حمایت پایدار سیاسی، مالی و دیپلماتیک از افغانستان متعهد است.

این سفر در حالی انجام می گردد که گروه طالبان با آگاهی از خروج کامل نظامیان آمریکایی و تبلیغات گسترده، حملات شدیدی را علیه نیروهای افغان در شهرستان ها آغاز نموده و تا دروازه بعضی شهرهای عظیم این کشور هم رسیده اند. آنان بر طبل این نگرانی می کوبند که خروج نظامیان بین المللی به معنای ترک افغانستان است و راه بازگشت طالبان به قدرت را باز نموده است.

رئیس جمهور افغانستان از سفر به آمریکا استفاده خواهد نمود تا ثابت کند این روایت طالبان نادرست است و به تقویت روحیه ملی یاری کند.

آمریکا که معتقد است راهکار مسئله افغانستان جنگ نیست، بر گفت وگوهای صلح بین طالبان و دولت و تقسیم قدرت تاکید خواهد نمود.

طارق فرهادی، مشاور پیشین ریاست جمهوری افغانستان می گوید: در کاخ سفید به هیئت افغانستان گفته خواهد شد که شما باید با طالبان مصالحه کنید و به زودی هم مصالحه کنید و آمریکا به شما یاری مالی، دیپلماتیک و بشردوستانه خواهد نمود. رئیس جمهور و همراهانش در بیرون کاخ سفید شاید ملاقاتهای دیگری با اعضای کنگره داشته باشند تا آن ها را به این نتیجه برسانند که طالبان مردمی خشن اند که همه می دانند.

او می افزاید: اما تصمیم رسمی آمریکا این است که از افغانستان خارج گردد. همچنین تصمیم رسمی آمریکا از ماه فوریه 2020 این است که افغان ها باید میان هم مصالحه نمایند. این تصمیمی است که همسایه های افغانستان هم پذیرفته اند که دیگر چاره ای جز این نیست که افغان ها با هم صلح نمایند و واشنگتن این تصمیم را دوباره در کاخ سفید به رهبران افغانستان اعلام خواهد نمود.

در این سفر امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، وحید عمر، رئیس اداره ارتباطات عامه و راهبردی ریاست جمهوری، عبدالمتین بیگ، حبیبه سرابی و فاطمه گیلانی، اعضای تیم مذاکره نماینده دولت افغانستان و شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اشرف غنی را همراهی می نمایند.

منبع: عصر ایران

به "اشرف غنی راهی آمریکا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی راهی آمریکا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید