اگر قیمت خریدهای تضمینی افزایش یابد، نگران هزینه کود نخواهیم بود

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اگر قرار باشد قیمت خرید تضمینی طبق سنوات گذشته 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کند، کشاورز مجبور است کود کمتری مصرف کند و رغبتی ندارد که با کود کیسه ای حدود 500 هزار تومان فعالیت نماید؛ در نتیجه عملکرد کشاورز تحت الشعاع قرار گرفته و افت عملکرد خواهیم داشت.

اگر قیمت خریدهای تضمینی افزایش یابد، نگران هزینه کود نخواهیم بود

حمید حاجی نژاد در گفت وگو با وبلاگ تیم مسلم در خصوص افزایش قیمت کود شیمیایی و تاثیر آن بر فراوری محصولات کشاورزی اظهار کرد: قیمت کود شیمیایی به طور میانگین 5 برابر شده است. این قیمت در سطح کشور همین رقم است و این موضوع به دلیل نوسانات ارز و وارداتی بودن کود شیمیایی است.

وی افزود: افزایش قیمت کود قطعا روی فراوری محصولات کشاورزی تاثیر به سزایی دارد؛ منتها اگر قیمت خریدهای تضمینی به قیمت های جهانی نزدیک شود، نگران افزایش قیمت کود نخواهیم بود زیرا کشاورز ما این مشکل را با افزایش عملکرد در واحد سطح جبران می کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه منابع داخلی فسفات و پتاس در کشور ضعیف است، مطرح نمود: منابع ما روی 15 تا 17 درصد است؛ در حالی که در منابع فسفر دنبال کسب میزان 40 درصد هستیم اما این منابع در کشور وجود نداشته، وارداتی بوده و وارد شدن آن هم مستلزم خرید است. خرید نیز باید با ارز آزاد باشد زیرا ارائه ارز دولتی برای خرید کود لغو شده است.

امکان فراوری کود فسفر و پتاس در کشور وجود ندارد

وی بیان نمود: ما فقط کود اوره در ایران فراوری می کنیم و امکان فراوری کود فسفر و پتاس در کشور نیست زیرا منابع آن را نداریم. منابع این کودها معادن است اما ما خاک فسفر بالا و پتاس بالا در اختیار نداریم که 30 درصد پتاس داشته باشد تا با فراوری آن به 40 درصد پتاس برسیم. خاک های ما حدود 15 تا 16 درصد فسفر یا پتاس دارد که با فراوری به 21 درصد می رسد. این میزان در حدی نیست که برای استفاده در کشاورزی توصیه شود.

حاجی نژاد گفت: از سمت تشکل های حقوقی کشاورزان بازتاب هایی در خصوص افزایش قیمت کود شیمیایی وجود داشته و نظام صنفی کشور و استان در این خصوص اعتراضاتی داشتند اما هنوز از سمت توده کشاورزها اعتراضی صورت نگرفته زیرا تا به امروز کود به قیمت قبل ارائه می شده است؛ به نظر می رسد در کشت پاییزه که اول مهر شروع می شود، این مساله بیشتر تاثیر می گذارد.

دنبال تامین سرمایه در گردش برای کشاورزان هستیم

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نامه ای به وزارتخانه ارسال کرده مبنی بر اینکه به کشاورزان سرمایه در گردش ارائه شود، شرح داد: کشاورز قدرت خرید ندارد؛ سال گذشته کشاورز یک میلیون تومان برای هزینه های کاشت تا برداشت در یک هکتار زمین برای خود برنامه ریزی می کرد که از این یک میلیون تومان، 500 هزار تومان صرف کود می شد و با آن می شد تا 4 یا 5 کیسه کود خریداری کرد اما حالا برای خرید 5 کیسه کود باید 2 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد. برای این منظور موضوع را پیگیر هستیم و هماهنگی هایی نیز با بانک کشاورزی و وزارتخانه اجرا شده تا سرمایه در گردش را تامین کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اگر قیمت خریدهای تضمینی افزایش یابد، نگران هزینه کود نخواهیم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر قیمت خریدهای تضمینی افزایش یابد، نگران هزینه کود نخواهیم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید