بازار آیفون دست دوم در ژاپن داغ شد

به گزارش وبلاگ تیم مسلم به نقل از رویترز، سال های طولانی مصرف کنندگان ژاپنی هواداران واقعی تازهترین گجت ها بودند اما اکنون با کاهش ارزش ین، بسیاری از آنها نمی توانند آیفون های سری تازه را بخرند و همین امر به توسعه بازار فروش محصولات دست دوم اپل در این کشور منجر شده است.

بازار آیفون دست دوم در ژاپن داغ شد

در حال حاضر ارزش ین در مقابل دلار به پایین ترین حد در 32 سال اخیر رسیده و در نتیجه شیوه خرید مردم در سومین اقتصاد بزرگ جهان در حال تغییر است. ناظران مالی معتقدند مصرف کنندگان ژاپنی تمایل بیشتری به خرید وسایل دست دوم پیدا نموده اند که علت این امر افزایش سایت های حراجی آنلاین است.

در جولای سال جاری اپل قیمت پایه آیفون 13 را حدود یک پنجم افزایش داد. پس از آن آیفون 14 پایه با 20 درصد افزایش قیمت نسبت به آیفون 13 رونمایی شد، به طوریکه حتی قیمت این موبایل در آمریکا 799 دلار بود. در این میان ارزش دلار در مقابل ارزهای رایج دیگر جهان افزایش یافت و ین با کاهش ارزش 22 درصدی روبرو شد.

به گفته کارمندی که خواستار خرید آیفون 14 بود، اکنون قیمت این کالا که از 119800 ین(814 دلار) آغاز می شد، قابل توجیه نبود. در عوض او با کمتر از یک سوم این مبلغ آیفون SE دست دوم در توکیو خرید.

او در این باره می گوید: آیفون 14 با قیمت 100 هزار ین بسیار گرانقیمت است و نمی توانم آن را بخرم. اگر باتری آن 10 سال کار می کرد، به این قیمت می ارزید!.

این در حالی است که آیفون SE2 در سال 2020 میلادی بدون 2 دوربین پشتی آیفون 14 عرضه شده و از لحاظ قیمت و ویژگی ها تناسب بیشتری دارد.

اپل از اظهار نظر در این باره خودداری نموده است. اما این شرکت در یک سند قانونی سالانه که ماه گذشته ثبت شده، اظهار داشت فروش محصولات در ژاپن در بازه یک ساله منتهی به 24 سپتامبر 9 درصد کاهش یافته که علت آن کاهش ارزش ین بوده است.

از سوی دیگر طبق گزارش انستیتو MM Research، فروش موبایل های دست دوم در ژاپن حدود 15 درصد رشد نموده و در سال مالی گذشته به رکورد 2.1 میلیون دستگاه رسیده و تا 2026 میلادی احتمالا به 3.4 میلیون دستگاه برسد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بازار آیفون دست دوم در ژاپن داغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار آیفون دست دوم در ژاپن داغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید