تحقق شعار سال بر توزیع عادلانه جمعیت تاثیر گذار است

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، خبرنگاران/کردستان رییس پارک علم و فناوری استان کردستان گفت: تحقق شعار سال می تواند بر توزیع عادلانه جمعیت در کشور تاثیرگذار باشد و با نگرش دانش بنیانی، اشتغال را با کمترین هزینه در بیشترین نقاط جغرافیایی تعریف و پایداری آن را تضمین کرد.

تحقق شعار سال بر توزیع عادلانه جمعیت تاثیر گذار است

دکتر حامد قادر زاده در گفت و گو با وبلاگ تیم مسلم اظهار کرد: سالیانه رهبر معظم انقلاب، شعاری را به عنوان نقشه راه در اختیار کشور و سیاستگذاران قرار می دهد؛ بیش از یک دهه است که شعارها مالی بوده اما شعار سال 1401 اگرچه رنگ و بوی مالی دارد و در امتداد شعارهای قبلی است، اما تفادوت قابل توجهی دارد که نشان از تغییر نگاه متناسب با شرایط خاص کشور است.

وی با بیان اینکه تا قبل از این، دغدغه اصلی سیاستگذاران در راستای ایجاد اشتغال و پافشاری بر حفظ شغل های موجود بوده است، اضافه نمود: اما شعار سال جاری اشاره ای جامع تر بر بحث اشتغال دارد و تغییرات ساختاری ایجاد می نماید؛ اگر امروز در کشور بیکاری وجود دارد و این معضل، بیشتر به جامعه دانشگاهی مربوط می گردد، به این علت است که بیکاری ما ساختاری است.

رییس پارک علم و فناوری استان کردستان، با بیان اینکه، در چند دهه اخیر با زور و تزریق تسهیلات، اشتغال سرپا نگه داشته شده است، ادامه داد: در شعار سال جاری یک تغییر نگاه کاملا محرز دیده می گردد و فراوری همچنان اهمیت دارد.

به گفته قادرزاده، فراوری به معنی ایجاد فایده و افزایش مطلوبیت است، اما هر مطلوبیتی الزاما منجر به فراوری مورد احتیاج جامعه نمی گردد، بلکه مطلوبیتی موثر است که ارزش افزا و قابل مبادله در بازار باشد؛ لذا فراوری با نگرشی تازه مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: فراوری، امروز باید محصول دانش باشد و دانش باید محصول اطلاعات و اطلاعات نیز باید محصول داده های دقیق، مرتبط و به هنگام جامعه باشد.

رییس پارک علم و فناوری استان کردستان، بیان کرد: در سال 1401، با نگاه فراوری دانش بنیان به ساختار مالی کشور نگریسته شده است؛ در دیدگاه دانش بنیان، نگه داشتن شغل های موجود برای کارآفرین و فرد دارای دانش که می خواهد ارزش تازهی خلق کند، در اولویت نیست، بلکه در پی شناسایی شغل های تازه است و گستره فعالیت ها را به گونه ای پیش می برد که نگاه زنجیره ای کامل نسبت به شغل و فعالیت مالی وجود داشته باشد؛ لذا در شعارسال جاری در پی فراوری و دانش بنیان، اشتغال آفرینی مطرح شده است.

وی اضافه نمود: اشتغال آفرینی صرفا ایجاد افزایش شاغلان در شغل های موجود نیست، بلکه تعریف شغل های تازه است و قطعاً در حرکت دانش بنیانانه مشاغلی که از رده خارج شده اند باید کنار گذاشته گردد.

قادرزاده، با بیان اینکه در شعار سال جاری فقط بر ساختارهای فیزیکی تاکید نشده است، بلکه بر ایجاد مشاغلی که در جهت بازار است، هزینه تمام شده برای یک شغل باید کمتر باشد و فعالیت مالی محدود به یک مکان مالی نباشد.

وی تغییرات نظام مند سیستم مالی دنیای امروز را، بر اساس فناوری اطلاعات ذکر کرد و اضافه نمود: فناوری اطلاعات می تواند بسیاری از شغل های رو به افول را به جهت دیگری راهنمایی کند و در تغییر ساختاری آن شغل، خدمات مورد درخواست را تامین کند.

رییس پارک علم و فناوری استان کردستان، بیان کرد: در اشتغال آفرینی، دیگر تاکید بر نگهداشت مشاغل موجود نیست، بلکه تاکید برعرضه فعالیت هایی است که خدمات و کالاها را با هزینه ای اندک بر اساس اطلاعات خلق شده ای که در پردازش داده ها انجام شده است، ایجاد کند.

وی ادامه داد: تحقق این مهم می تواند بر توزیع عادلانه جمعیت در کشور تاثیرگذار باشد و با نگرش دانش بنیانانه اشتغال را در کشور با کمترین هزینه در بیشترین نقاط جغرافیایی تعریف و پایداری آن را تضمین کرد.

قادرزاده، شغل پایدار را شغلی دانست که ساختاری متناسب با شرایط جامعه داشته باشد و گفت: در این ساختار چند بیماری مزمن کشور از جمله کاهش بیکاری ساختاری، شناسایی بیکاری پنهان در بخش های مختلف، راهنمایی نیرو انسانی موجود به سمت پر بازده، درمان بیکاری های اصطکاک با آموزش های فنی و حرفه ای و ورود شرکت های دانش بنیان به وسیله پارک های علم و فناوری و عرضه راه چاره مناسب برای فراوری محتوا در دانشگاه ها درمان می گردد.

وی با اشاره به اینکه تفهیم شعار سال جاری در جامعه از ارزش زیادی برخوردار است، اعلام کرد: انتظار می رود که پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان با انسجام بیشتر و در محدوده جغرافیایی ملی و فرا ملی فکر نمایند، چرا که امروز صادرات خدمات فنی می تواند حوزه های جغرافیایی را درنوردد و عرضه خدمت کند.

وی با تأکید براینکه شعار سال جاری احتیاج به تبیین دارد و عدم تبیین آن آسیب زا است، یادآور شد: می توان بهره وری منابع به ویژه سرمایه انسانی را که به علت عدم تطابق با ساختار موجود بازار، که تطابق آن فقط با حرکت دانش بنیانی اتفاق می افتد، جهت تازه موفقیت در کشور باز گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تحقق شعار سال بر توزیع عادلانه جمعیت تاثیر گذار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق شعار سال بر توزیع عادلانه جمعیت تاثیر گذار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید