ساختمان هایی شگفت انگیز و نظم هندسی باورنکردنی

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، معماری هنری است که با گذشته انسان پیوندی عمیق برقرار نموده است. امروزه هنوز هم می توان ردی از آن گذشته درخشان و غرور آفرین را در قالب سازه هایی باستانی مشاهده کرد. بناهایی که اگرچه قدیمی هستند، اما از اراده و نبوغ انسان خبر می دهند.

ساختمان هایی شگفت انگیز و نظم هندسی باورنکردنی

البته این به معنای درجا زدن معماری نوین نیست، چراکه معماری معاصر نیز در خلق سازه های متفاوت و شگفت انگیز کوشا بوده و آثاری ماندگار و باشکوه از خود برجای گذاشته است. ممکن است از بعضی از سازه های دوران معاصر، عمری هر چند کوتاه گذشته باشد، اما باید پذیرفت که آن ها هنوز هم جالب توجه و خیره نماینده هستند. نگاه طراحان و معماران دوران معاصر به آینده دوخته شده و ایده های آن ها با الهام از خلاقیت و خیال پردازی، رنگ و بویی دیگر یافته است.

در این مجال به سراغ گنجینه ای از آثار ارزشمند معماران عصر نو خواهیم رفت. سازه هایی که با الهام از نظم و الگوهای هندسی، گامی رو به جلو برداشته و مورد توجه قرار گرفته اند.

ایستگاه لیج - گیمه ، لیج ، بلژیک

یکی از مهم ترین ایستگاه های بلژیک که به نوعی قلب سامانه حمل و نقل وترابری این کشور است؛ کشوری که خود در شمار پرجمعیت ترین کشورهای قاره سبز جا دارد. ایستگاه نو در سال 2009 افتتاح شده و مصالح اصلی به کار رفته در ساخت آن شیشه، فولاد و بتن است.

در سفر به بلژیک، بد نیست چند دقیقه ای درنگ نموده و از زیبایی این شاهکار معماری معاصر لذت برد.

پارک المپیک اگورا ، آتن، یونان

یونان از دیرباز در برگزاری مسابقات ورزشی پیش قدم بوده و این محوطه نیز دقیقا شبیه به یک آمفی تئاتر امروزی، باشکوه و البته مدرن طراحی شده است؛ بنایی که به نظر می رسد با الهام از نسخه باستانی استادیوم های یونان ساخته شده است. این سازه که محل برگزاری بازی های المپیک است، 500 هزار نفر ظرفیت دارد. در عین حال در ساخت آن هنر و خلاقیت نیز نقشی پر رنگ ایفا نموده و بانی خلق فضایی مجذوب نماینده و متفاوت شده است.

مسیرحرکت تماشایی و زیبای این پارک از حدود 100 طاقی ساخته شده که درکنار هم شبیه به یک تونل به نظر می رسند. این تونل در کنار دریاچه مصنوعی قرار گرفته و نمایی جالب به خود گرفته است. در سفر به سرزمینی که مهد تمدنی کهن است، حتما از این سازه نیز تماشا کنید. از قلم نیاندازید اینجا محل تولد بازی های المپیک است، پس تماشای این رویداد ورزشی در فضایی این چنین خاطره انگیز، خالی از لطف نخواهد بود.

شهر علم و هنر، والنسیا، اسپانیا

مجموعه ای شگفت انگیز که هنر معماری را با درخششی تماشایی به نمایش گذاشته است. این مجموعه که عملیات ساختش در سال 1988 به خاتمه رسید، در شمار زیباترین جاذبه های فرهنگی شهر والنسیا واقع شده است. این فضای چشم نواز میزبان برگزاری رویدادهای مختلفی همانند برنامه های آموزشی است. این مجموعه بعلاوه دارای یک پارک و فضای سبز داخلی است که به بازدیدنمایندگان امکان می دهد ضمن یک پیاده روی دلچسب و به یادماندنی، کمی بیشتر با گونه های گیاهی نادر دنیا آشنا شوند.

در این شهرهم می توان زیبایی و خلاقیت معماران معاصر را ستود و هم از فضای سبزی تماشای لذت برد و در نهایت، اندکی بیشتر در وادی علم و هنر غوطه ور شد.

MuCEM، مارسی، فرانسه

اینجا موزه ای متفاوت با نمایی تماشایی و جالب توجه است. این موزه باشکوه و ملی درتاریخ 7 ژوئن سال 2013 افتتاح شد؛ سالی که مارسی به عنوان مرکز تاریخی اروپا معرفی شده بود. مو سی ای اِم (MuCEM)، میراث ارزشمند تمدن های اروپا و نواحی مدیترانه ای را در دل خود حفظ نموده است. در اینجا می توان مجموعه ای مهم از نشانه های تمدن و فرهنگ مدیترانه را مشاهده کرد. درکنار این اهمیت فرهنگی، این سازه خود شکوه معماری مدرن و امروزی را به نمایش گذاشته است. معمار و خالق این سازه رودی ریچوتی است.

این بنا درست در ورودی بندر قدیمی مارسی واقع شده است. به علاوه این سازه دیدی خوب و عالی به دیگر بنای تاریخی این منطقه، قلعه تاریخی و قرن هفدهمی سن ژان دارد. این دو سازه که هرکدام در جای خود گرانقدر و تماشایی هستند، از طریق یک پل مرتفع 130 متری با یکدیگر در ارتباطند. از دیگر امکانات این موزه می توان به یک باغ و بعلاوه منظرهی زیبا و رویایی از شهر و دریا اشاره نمود. به علاوه دو رستوران هم در این محل واقع شده که از طریق سرآشپز معروف فرانسوی ژرالد پاسیدا اداره می گردد.

ساختمان کاگِن (Kuggen)، گوتنبرگ (Gothenburg)، سوئد

عملیات احداث این ساختمان که درمحوطه دانشگاه تکنولوژی چالمرز واقع شده است، در اکتبر سال 2010 شروع و در ماه مارس سال 2011 به خاتمه رسید. این ساختمان در اصل به منظور بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آن طراحی و اجرا شده است؛ به طوری که به لطف پنجره های مثلثی شکل خود بهترین استفاده را از نور روز می برد. در واقع این شکل و نحوه قرار گیری این پنجره ها باعث نفوذ بیشتر نور به داخل بخش درونی می گردد.

با گشتی در داخل این بنای تماشای که از معماری معاصر بهره برده است، می توان استفاده بهتر از منابع طبیعی و تنو پذیر را آموخت. چراکه در این بنا فناوری های به کار رفته در ساختمان های سبز، مورد استفاده قرار گرفته است.

پارک رویال ، پیکرینگ (Pickering)، سنگاپور

این هتل در یکی از شلوغ ترین شهرهای دنیا واقع شده است؛ هتلی که ناخودآگاه باغ های معلق بابل را به خاطر بیننده می آورد. در حقیقت این هتل مفهوم باغ های آسمانی را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته است. نه تنها سرویس و خدمات این هتل قابل توجه و دنیای است، بلکه پارکی مخصوص به خود دارد. این پارک زیبا درست بیرون پنجره قرار داشته و به شکلی معلق به نظر می رسد.

این هتل تا به امروز به خاطر معماری و ویژگی های خاصش، جوایز متعدد معماری را از آن خود نموده است. این باغ های معلق شش گانه، هم منظره خاصی به این هتل بخشیده و هم مفهومی نو از شلوغی و جاذبه های شهری ارائه نموده است. باید اذعان کرد که پارک رویال، طبیعت را به دل عناصر شهری وارد نموده و خدمات دهی عالی و درجه یک را با ابتکار و نوآوری در هم آمیخته است.

، سنگاپور

این باغ چشم نواز و خوش منظره به لطف مجموعه عناصری قابل توجه به عنوان یکی از محبوب ترین و در عین حال خاص ترین جاذبه های گردشگری کشور سنگاپور شناخته می گردد. ویژگی هایی همانند برخورداری از گونه های مختلف گل، گیاه و درختان، گنبدهایی که با تقلید از آب و هوا و اقلیم منطقه ها گرمسیری طراحی شده اند و بعلاوه حضور درختان غول پیکری که در شب همانند فانوس هایی هزار رنگ می درخشند.

این محوطه و باغ های دلفریبش همانند دروازه ای شگفت انگیز، بازدیدنماینده را از فضای شلوغ شهری به محیطی دنج و آرام منتقل نموده و در عین حال معماری پیشرو را نیز به نمایش گذاشته است.

برج خلیفه، دبی، امارات متحده عربی

شهر دبی در سال های اخیر روندی رو به رشد داشته است. هر روز شاهد افتتاح سازه های نوی در این شهر هستیم که هر یک خیلی زود نام و رسمی به هم زده و بر اعتبار و معروفیت این شهر می افزاید. برج خلیفه، یکی از ساختمان های معروف این شهر است. آسمانخراشی 830 متری که عنوان بلندترین سازه دنیا را از آن خود نموده است.

این آسمان خراش علاوه بر دفاتر اداری، 900 آپارتمان نیز دارد. در ساخت این سازه علاوه براستفاده از جلوه های معماری معاصر، معماری اسلامی نیز به کار گرفته شده است. هتل آرمانی نیز بخشی از فضای این سازه را به خود اختصاص داده و به لطف سوئیت های مجلل و خوش منظره خود، بسیار معروف و محبوب است.

، خلیج مارینا، سنگاپور

هتل مارینا بِی سَندز (Marina Bay Sands) دیگر جاذبه معروف کشور سنگاپور بوده که از قضا بسیار هم شناخته شده و مورد توجه است. این هتل در سال 2010 افتتاح و خیلی زود به نماد و سمبل شهر سنگاپور تبدیل شد. این هتل در قالب سه برج 55 طبقه ساخته شده و درمجموع دارای 2.560 اتاق است. هتلی که امکانات، رفاه و خدمات قابل توجهش را به بهترین شکل ممکن و در قالب اقامت در محیطی لوکس و مجلل در اختیار مهمانان خود قرار می دهد. این هتل دارای فروشگاه های متعدد، موزه، زمین اسکیت، دو سالن تئاتر و رستوران هایی است که هم از سوی مردم محلی و هم گردشگران خارجی مورد استقبال قرار گرفته است.

شناخته شده ترین بخش این هتل، استخر باشکوه و 340 متری آن است که بر فراز این سه برج و در اسکای پارک (جا خوش نموده است. در واقع مسافرانی که حتی در این هتل اقامت ندارند نیز امکان دسترسی به این پارک و فضای تفریحی را داشته و می توانند از فراز این سازه، زیبایی و منظره تماشایی این شهر را ستایش نمایند.

موزه تاریخ طبیعی شانگهای، چین

این موزه که به تازگی افتتاح شده ، حقیقتا در شگفت زده کردن بازدیدنمایندگان خود پیروز عمل نموده است. فضای داخلی و تخم مرغی شکل آن طوری ساخته شده که به نظر می رسد بیش از صدها سال قدمت دارد. این در حالی است که این فضا در تمایزی شدید اما دلچسب با ساختاری فلزی قرار گرفته که آن را احاطه نموده است.

آثار هنری فراوانی از اقصی نقاط دنیا جمع آوری و دراین موزه به معرض دید عموم گذاشته شده است. آثاری که بازدیدنمایندگان را به سفری به قدمت تاریخ برده و به آن ها در فهم و درک بیشتر جلوه های طبیعت یاری می نماید.

در اینجا به خاتمه لیست سازه های معروف و جالب توجه خود می رسیم. از آنجا که نمی توان حد و مرزی برای قدرت خلاقیت انسان متصور بود، بی شک این لیست نیز دیر یا زود شاهد تغییر و تحولاتی خواهد بود و گزینه هایی نو را در بر خواهد گرفت. معماری معاصر این روزها به بهترین شکل ممکن قدرت نمایی می نماید، پس گوش به زنگ تحولات نو باشید. سعی ما در وبلاگ تیم مسلم، معرفی بهترین، بهترین و نوترین ها است.

منبع: placestosee

منبع: کجارو

به "ساختمان هایی شگفت انگیز و نظم هندسی باورنکردنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان هایی شگفت انگیز و نظم هندسی باورنکردنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید