آسپرین و ارتبازط آن با سکته قلبی و مغزی

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، آسپرین دارویی است که برای افراد مستعد به سکته قلبی تجویز میشود. تحقیقات نشان داده افرادی که آسپرین مصرف میکنند اگر این دارو را کنار بگذارند خطر سکته قلبی و مغزی در آنها افزایش می یابد.

آسپرین و ارتبازط آن با سکته قلبی و مغزی

توقف مصرف آسپرین

آسپرین با دوز پایین درمانی استاندارد برای افرادی است که در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی هستند.

دکتر یوهان ساندستروم، پژوهشگر ارشد این مطالعه تازه، گفت بسیاری از بیماران در نهایت مصرف آن را متوقف می کنند یا حداقل قصد کنار گذاشتن آن را دارند.

به گفته ساندستروم، استاد دانشگاه اوپسالا در سوئد، این مسئله گاهی اوقات به دلیل عوارض جانبی مانند ناراحتی معده است. وی گفت، دیگر اوقات، دلیل این کنار گذاشتن فراموشی ساده است.

تیم او قصد داشت ببیند وقتی که بیماران آسپرین با دوز پایین خود را متوقف میکنند چه اتفاقی می افتد.

محققان سوابق پزشکی بیش از 600000 بزرگسال سوئدی که برای جلوگیری از مسائل قلبی و عروقی آسپرین برای آنها تجویز شده بود را بررسی کردند (در سوئد آسپرین با نسخه داده میشود برخلاف ایران که بدون نسخه میتوان آسپرین دریافت کرد).

محققان دریافتند بیمارانی که این دارو را کنار گذاشتند، در مقابل کسانی که همچنان مصرف آن را ادامه میدهند، 37 درصد بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی در سه سال آینده قرار دارند.

ساندستروم گفت، یافته ها بر اهمیت دنبال کردن رژیم آسپرین - مخصوصا برای افرادی که قبلا حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اند، تاکید می کنند.

در این موارد، آسپرین برای پیشگیری ثانویه - یعنی کاهش خطر تکرار حمله قلبی یا سکته مغزی داده میشود. مطالعات آسپرین را برای این بیماران به طور خاص مؤثر دانسته اند.

دکتر نیکی گلدبرگ، سخنگوی انجمن قلب آمریکا، با این یافته ها موافقت کرد. وی همچنین اشاره کرد ظاهرا خطرات ناشی از کنار گذاشتن آسپرین به سرعت در حال افزایش است و سپس بالا می ماند.

گلدبرگ می گوید: شواهدی وجود دارند که نشان میدهند هنگامی که آسپرین را متوقف می کنید، احتمال لخته شدن خون افزایش می یابد. گلدبرگ مدیر پزشکی برنامه قلب زنان در مرکز پزشکی NYU Langone در شهر نیویورک است.

وی گفت، این شرایط، اثر بازگشت نامیده می شود.

به گفته گلدبرگ، این پیام کاملا واضح است: اگر آسپیرین برای جلوگیری از بیماری قلبی عروقی تجویز شود، بدون مشورت با پزشک خود، مصرف آن را متوقف نکنید.

این یافته ها که در شماره 26 سپتامبر مجله Circulation، منتشر شده اند، بر اساس سوابق بیش از 601000 بیمار 40 ساله و بالاتر هستند. همگی از آسپرین با دوز کم شروع کردند، اما طی سه سال، حدود 15 درصد افراد مصرف آن را متوقف کردند.

در طول همان دوره، نزدیک به 62700 حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ و میر ناشی از علل قلبی عروقی وجود داشت.

در مجموع، این یافته ها نشان می دهند، این خطرات، برای بیمارانی که مصرف آسپرین را متوقف کرده اند 37 درصد بیشتر هستند.

کنار گذاشتن آسپرین برای بیمارانی که برای پیشگیری ثانویه این دارو را مصرف میکردند، خطرناک تر بود.

برای هر 36 بیمار که رژیم آسپرین خود را کاهش دادند، یک عارضه قلبی عروقی اضافی در هر سال وجود دارد. توقف مصرف آسپرین برای بیمارانی که برای جلوگیری از ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی این دارو را مصرف میکردند، هم خطرناک بود.

یافته ها نشان می دهند که برای هر 146 نفر از این بیماران، یک عارضه قلبی عروقی بیشتر در سال وجود دارد.

آسپرین می تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده ایجاد کند. گلدبرگ گفت، اگر چنین موردی پیش آمد، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است یک عامل ساده مثل مصرف دارو با غذا وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد، گاهی اوقات عوارض جانبی به خاطر آسپرین نیستند، بلکه به خاطر دارو یا مکمل دیگر یا ترکیبی از آنها است.

گلدبرگ گفت، مسئله دیگر این است که چون آسپرین بسیار مقدماتی و معمول است، افراد همیشه نمیدانند که چقدر این دارو در کاهش بیماری قلبی و خطر سکته حائز اهمیت است. وی گفت: این دارو فقط یک آسپرین ساده نیست و ترک آن ممکن است مضر باشد.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون

به "آسپرین و ارتبازط آن با سکته قلبی و مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسپرین و ارتبازط آن با سکته قلبی و مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید