اگر می خواهید مودم همراه خریداری کنید؛ ابتدا این 5 سوال را جواب دهید!

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، مودم های همراه از تنوع روترهای بی سیم برخوردار نیستند ولی باز هم وقتی می خواهید وارد بازار شوید تا یک مودم مناسب کارتان خریداری کنید؛ باید چند تصمیم مهم گرفته باشید و بدانید دقیقا دنبال چه مودمی با چه مشخصاتی هستید!

اگر می خواهید مودم همراه خریداری کنید؛ ابتدا این 5 سوال را جواب دهید!

پیشنهاد اول ما این است که فارغ از اینکه از کدام سرویس اینترنت همراه استفاده می کنید؛ خودتان مودم همراه تان را انتخاب کنید و اجازه ندهید اپراتور موبایل یا دفاتر نمایندگی به جای شما تصمیم بگیرند.

بیشتر بخوانید: هواوی E5785: یک مودم همراه 4.5G همه چی تمام

بهتر است مودم هایی تهیه کنید که اصطلاحا آنلاک یا قفل نشده هستند و به شما اجازه می دهند هر نوع سیم کارت اپراتورهای مختلف موبایل را جا زده و بهره ببرید. اگر مودم مخصوص یک اپراتور را بخرید؛ ناچار هستید برای استفاده از اینترنت اپراتور دیگر؛ مودم دومی بخرید!

مودم های قفل شده شرکت ها، مقرون به صرفه تر هستند ولی محدودیت های بیشتری به شما تحمیل می نمایند.

پس؛ اگر تصمیم گرفتید خودتان مودم همراه تان را انتخاب کنید و از بازار بخرید یا به صورت آنلاین سفارش بدهید؛ بهتر است ابتدا جواب تعیین و روشنی به 5 سوال زیر بدهید؟

مودم 4G یا 4.5G؟

اولین سوالی که باید پاسخ دهید؛ انتخاب یک مودم 4G یا 4.5G است. در حال حاضر، هر سه اپراتور موبایل ایران هم سرویس اینترنت 4G و هم سرویس اینترنت 4.5G ارایه می دهند که البته منطق تحت پوشش هریک از این سرویس ها فرق دارد!

بیشتر بخوانید: با برترین مودم روترهای 4.5G بازار ایران آشنا شوید

اینترنت 4.5G سرعت بیشتری نسبت به 4G دارد ولی باید آنالیز کنید در محل و منطقه شما، شرایط پوشش دهی این سرویس ها چگونه است.

به صورت تئوری، یک مودم 4.5G سرعت دانلود 300 مگابیت و سرعت آپلود 50 مگابیت می دهد ولی مودم 4G سرعت دانلود 150 مگابیت دارد. در عمل، سرعت اینترنت 4.5G در ایران حداقل چند مگابیت بیشتر از 4G است و البته ممکن است به چند ده مگابیت برسد. همه چیز بستگی به آنتن دهی محل شما و نوع شبکه دارد!

مسلما مودم های 4.5G گران قیمت تر و به روزتر هستند؛ تعیینات و امکانات بیشتری دارند و البته فقط چند مدل محدود در بازار ایران یافت می گردد. مودم های 4G مقرون به صرفه تر و با تنوع بسیار بیشتری هستند!

مودم همراه یا دسکتاپ؟

آیا مودمی که می خواهید ازش برای اینترنت موبایل یا همراه بهره ببرید؛ باید رومیزی و دسکتاپ باشد یا می خواهید همواره دنبال تان و همراه تان باشد؟ مودم های 4G یا 4.5G برحسب نوع طراحی، مقدار و وزن به دو گونه دسکتاپ و همراه تقسیم می شوند.

بیشتر بخوانید: مقایسه دو مودم روتر 4G برتر بازار ایران: تی پی لینک MR200 بهتر است یا دی لینک DWR-953

مودم های دسکتاپ معمولا حدود 200 گرم وزن دارند و در ابعاد عظیم تری ساخته شده اند. این مودم ها از درگاه های اترنت بیشتری سود می برند و به آنتن های خارجی مجهز شده اند. وای فای این مودم ها هم قوی تر است و تعداد کاربران بیشتری بدان ها متصل می گردد.

مودم های همراه؛ وزنی زیر 100 گرم دارند و جمع وجور ساخته می شوند تا سریعا نصب و همواره همراه کاربران باشند. این مودم ها وای فای نسبتا ضعیف تری دارند و بیشتر برای استفاده تک نفره طراحی شده اند. درگاه های اترنت کمتری دارند و قابلیت حمل آن ها آسان تر است.

بدون آنتن خارجی یا با آنتن خارجی؟

دلایل زیادی وجود دارد که دنبال یک مودم همراه با آنتن خارجی باشید یا حداقل قابلیت نصب آنتن داشته باشد. در بسیاری از منطقه ها، آنتن دهی ضعیف است یا بدون آنتن، سرعت اینترنت چنگی به دل نمی زد!

مودم های همراه دارای آنتن خارجی در بازار ایران انگشت تعداد هستند و نسبتا گران قیمت! اما در عوض کارایی و سرعت فوق العاده ای دارند و می توانند خیال کاربران را بابت آنتن دهی موبایل راحت نمایند.

دسته دیگر مودم ها این قابلیت را دارند که آنتن خارجی برایشان نصب گردد یا آنتن های Outdoor افزود؛ به طوری که آنتن بیرون از ساختمان و خود مودم در ساختمان باشد.

باید تصمیم بگیرید به مودمی با انتن خارجی احتیاج دارید یا خیر!

وای فای تک بانده یا دو بانده؟

بعضی کاربران تنها در پی یک مودم خوب هستند اما بعضی دیگر علاوه بر یک مودم خوب؛ یک روتر خوب هم می خواهند تا از وای فای استفاده نمایند.

بدانید که همه مودم های همراه بازار مجهز به یک وای فای یا روتر بی سیم خوب نیستند و همه مودم های خوب بازار هم لزوما یک وای فای خوب ندارند.

پس، اگر وای فای، سرعت شبکه بی سیم، آنتن دهی و تعداد کاربران متصل به مودم برایتان اهمیت دارد؛ قابلیت های روتری و وای فای مودم همراه را آنالیز کنید.

آیا از استاندارد 802.11ac و فرکانس 5 گیگاهرتز پشتیبانی می نماید؟ حداکثر سرعت وای فای روی هر دو باند چقدر است؟ از کدام فناوری MIMO یا MU-MIMO سود می برد؟

قیمت؟

در نهایت به موضوع هزینه خرید یک مودم همراه می رسیم.

برای خرید یک مودم رده بالای بازار باید حداقل 500 هزار تومان کنار بگذارید. بعضی روترهای همراه ایسوس گران تر هم بود و مثلا حدود یک میلیون تومان هستند. این مودم ها عمدتا 4.5G بوده و از روتر بی سیم بسیار قدرتمندی هم سود می برند.

اگر بخواهید بین 400 تا 500 هزار تومان هزینه کنید؛ یک مودم خوب 4G پیدا خواهید کرد و اگر بخواهید کمتر از 400 هزار تومان هزینه کنید؛ احتمالا یک مودم همراه 4G معمولی خریداری می کنید.

همان طور که گفتیم؛ مودم های قفل شده به وسیله اپراتورها، مقرون به صرفه تر هستند. به همین خاطر؛ مودم های ایرانسل قیمتی بیشتر از 350 هزار تومان ندارند.

به روزرسانی

قیمت مودم های همراه هم مانند سایر تجهیزات و کالاهای دیجیتالی افزایش یافته و امروز دیگر مودم 4G زیر 1 میلیون تومان پیدا نخواهید کرد جز اینکه مودمی قدیمی و از رده خارج یا ضعیف باشد.

ساده ترین مودم 4G در بازار قیمتی بین 1 تا 1.5 میلیون تومان دارند و اگر مودم 4.5G بوده یا اینکه امکانات بهتری داشته باشد یا مودم رومیزی با آنتن دهی و سرعت خوب باشد؛ بالای 2 میلیون تومان است.

هنوز هم قیمت مودم های لاک شده اپراتورها مقرون به صرفه تر است و به همین علت بسیاری از کاربران ترجیح می دهند یک مودم لاک شده به همراه سیم کارت و بسته اینترنت رایگان خریداری و پس از چند ماه برای آنلاک کردن آن اقدام نمایند.

پیش از اینکه اقدام به خرید یک مودم همراه کنید؛ حتما چند مطلب زیر را بخوانید:

5 مودم همراه 4G برتر بازار ایران

5 مودم رومیزی 4G برتر بازار ایران

هنگام خرید مودم همراه از این 5 اشتباه دوری کنید

در چه شرایطی خرید مودم 4G رومیزی به صرفه تر از مودم همراه است؟

تفاوت مودم همراه با مودم جیبی چیست؟

منبع: شبکه چی

به "اگر می خواهید مودم همراه خریداری کنید؛ ابتدا این 5 سوال را جواب دهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر می خواهید مودم همراه خریداری کنید؛ ابتدا این 5 سوال را جواب دهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید