جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 14 تیر 1400

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، فرایند نزولی شاخص بورس در ابتدای هفته چندان طول نکشید و امروز بازار سرمایه کار خود را فرایند صعودی شروع نموده است. اتفاقی که باعث شده شاخص کل بورس تهران در 30 دقیقه حدود هفت هزار واحد رشد کند و دوباره به نیمه کانال 1.2 میلیونی برگردد. تا اینجای کار شاخص کل 56 صدم و شاخص هم وزن 54 صدم درصد رشد نموده اند که نشان می دهد شرکت های کوچک و عظیم شرایط یکسانی را تجربه می نمایند. هرچند، فارس، فملی، شپنا، وپارس، شتران، شبریز و تاپیکو تاثیر بیشتری بر رشد شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 14 تیر 1400

رنگ سبز به نقشه بازار برگشت

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، در ساعات ابتدایی معاملات امروز دوشنبه 14 تیر 1400 اکثریت بازار دوباره در اختیار نماد های سبزرنگ نهاده شده است. طوری که از بین 284 نماد معامله شده تا لحظه نگارش این متن حدود 215 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو هستند و تنها 69 سهم بخشی از ارزش سهام خود را از دست داده اند. بعلاوه در بازار فرابورس از بین 197 نماد معامله شده، قیمت سهام 117 نماد افزایش پیدا نموده و 80 نماد در راستا نزولی حدکت می نمایند. موردی که نشان می دهد امروز حدود دو سوم نماد های بورس صعودی هستند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه 14 تیرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار بعد از دو روز دوباره به رنگ سبز درآمده و دل سهامداران را در ابتدای معاملات شاد نموده است. گروه های عظیم از نظر ارزش معاملات تفاوت چندانی با هم ندارند، اما طبق معمول صندوق های ETF صدرنشین بهترین گروه ها هستند. در بینشان پالایش یک و نیم درصد و دارا یکم نیم درصد رشد نموده و دیگر صندوق های سهامی عموما بیش از یک درصد افزایش قیمت را تجربه می نمایند. در گروه خودرو و ساخت قطعات برای چند نماد از جمله خزامیا، خکار، ختوقا و ختراک صف خرید تشکیل شده و دیگر نماد ها مثل خودرو، خپارس، خساپا و خگستر در حد یک درصد افزایش قیمت پیدا نموده اند. محصولات شیمایی عموام در راستا صعودی حرکت می نمایند، اما نوری، شسینا و بوعلی راهشان را از دیگر نماد های گروه جدا نموده اند. شگویا، شلعاب، کلر، شجم و شپدیس از جمله نماد هایی هستند که در گروه شیمیایی ها افزایش قیمت قابل قبولی را تجربه می نمایند. در گروه فلزات اساسی فولاد همچنان درگیر با فروشنده ها است. فملی نهایتا یک درصد رشد نموده، ولی شرایط برای دیگر نماد ها مثل فتوسا، فروی، فسپا، فرآور، فنورد و وتوما بهتر است. در گروه فرآورده های نفتی شپنا دو درصد، شبریز سه در صد و شتران یک درصد افزایش قیمت پیدا نموده. برکت نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می گردد و شستا کمی کاهش قیمت دارد. نهاد های اقتصادی همچنان به فرایند صعودی خود ادامه می دهند. بانک ها، اما درجا می زنند و تنها وپارس تغییرات قیمت قابل توجهی داشته. سرمایه گذاری ها، لاستیک و پلاستیک، قند و سکر، خرده فروشی، استخراج کانه های فلزی، انبوه سازی و کاشی و سرامیک از دیگر گروه های سبزرنگ نقشه بازار امروز هستند.

سبقت صف های خرید از صف های فروش

در اتفاقی شگفت انگیز و بعد از ماه ها بالاخره تعداد صف های خرید در بازار سرمایه از تعداد صف های فروش پیشی گرفت. در بازار امروز بیش از 120 نماد یعنی 19 درصد کل بازار صف خرید دارند و ارزش کل صف ها به حدود 550 میلیارد تومان رسیده است. درحالی که تعداد صف های فروش در ساعات خاتمه بازار 113 نماد است که 17 درصد بازار را تشکیل می دهند. ارزش کل صف های فروش به رقمی حدود هزار و 800 میلیارد تومان می رسد.

شپنا؛ سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه

بعد از عرضه اولیه لطیف که امروز با صف خرید 132 میلیارد تومانی روبرو شده، شپنا در صدر لیست سنگین ترین صف های خرید بازار نهاده شده است. ارزش صف خرید تشکیل شده برای سهام شرکت پالایش نفت اصفهان به حدود 25 میلیارد تومان می رسد. وسینا با صف 21 میلیاردی و بورس با صف 20 میلیاردی در رتبه های بعدی نهاده شده اند. ونفت، سفارس، اخابر، سمگا، ومدیر، کزغال، حکشتی، دلقما و وتوصا از دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین با ارزش بیش از 10 میلیارد تومان هستند.

ثنوسا؛ سنگین ترین صف فروش بازار

با وجود درخشش شرکت های کوچک در بازار امروز، همچنان چند نماد هستند که اصرار خاصی روی تشکیل صف فروش دارند. ثنوسا یکی از آن ها است که با صف فروش 53 میلیاردی در صدر این لیست نهاده شده است. سنیر با صف 50 میلیاردی و ثالوند با صف 49 میلیاردی در رتبه های دوم و سوم ایستاده اند. کترام، سدبیر، غدام، بکاب و کساوه از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از 30 میلیارد تومان هستند.

بازگشت شاخص بورس به فرایند صعودی با رشد 10.8 هزار واحدی

شاخص کل بورس تهران تا خاتمه معاملات امروز دوشنبه 14 تیرماه با رشد 10 هزار و 893 واحدی بار دیگر از نیمه کانال 1.2 میلیونی عبور کرد و روی رقم یک میلیون و 254 هزار و 612 واحد ایستاد. امروز شرایط برای شرکت های کوچک خیلی بهتر از نماد های شاخص ساز بود. اتفاقی که باعث شد با وجود رشد 88 صدم درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن 1.15 درصد افزایش را در کارنامه خود ثبت کند. موردی که نشان می دهد احتمالا دوره سلطنت شرکت های کوچک بر بازار سرمایه شروع شده است. در بین نماد های شاخص ساز امروز تاپیکو، شپنا، فملی، اخابر و وپارس بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشتند و شستا بیشترین مقاومت را در این راستا به خرج داد.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز دوشنبه 14 تیرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

پالایشگاه ها و سیمانی ها در بازار امروز خوش درخشیدند. شاید همین مورد باعث شد قیمت واحد های سرمایه گذاری صندوق پالایش امروز 2.6 درصد افزایش پیدا کند. در گروه صندوق ها دارا یکم به رشد یک درصدی بسنده کرد و دیگر صندوق های سهامی بین یک تا سه درصد افزایش قیمت داشتند. عظیمتر ها در گروه محصولات شیمیایی شرایط سختی دارند. نوری دو درصد عقب نشینی کرد، فارس بدون تغییر ماند و پترول به رشد یک درصدی اکتفا کرد. البته امروز برای تاپیکو، شگویا، کرمانشا، قرن، شاراک و کلر در گروه محصولات شیمایی صف خرید تشکیل شد. فلزات اساسی شرایط مشابهی را تجربه کردند. فولاد و فملی نهایتا یک و دو درصد افزایش قیمت داشتند، اما شرایط برای دیگر نماد ها از جمله فتوسا، فجر، فرآور، کویر و... بهتر بود. در گروه خودرو و ساخت قطعات، نماد های عظیم یعنی خساپا، خودرو، خگستر و خپارس هر کدام بین یک تا دو درصد افزایش قیمت داشتند، اما برای خزامیا، ختوقا، خمهر، خکار، خشرق و خفنر صف خرید تشکیل شد. شپنا و شبریز از گروه فرآورده های نفتی تا خاتمه معاملات به صف خرید رسیدند و شتران هم در آستانه تشکیل صف نهاده شد تا گروهی سراسر سبزرنگ را تشکیل دهند. برکت و شستا نتوانستند با فرایند صعودی شاخص کل همراهی نمایند و به ترتیب 2.4 و 1.1 درصد کاهش قیمت پیدا کردند. سیمانی ها، انبوه سازیف نهاد های اقتصادی، استخراج کانه های فلزی، لاستیک و پلاستیک، حمل و نقل، قند و شکر، ماشین آلات، استخراج زغالسنگ، هتل و رستوران و کاشی و سرامیک از دیگر گروه های سراسر سبزرنگ بازار امروز هستند.

ارزش معاملات در مرز پنج هزار میلیارد

معامله گران بورس امروز حدود شش میلیارد و 713 میلیون برگه سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 679 هزار معامله به ارزش چهار هزار و 987 میلیارد تومان دادوستد کردند. این روز ها ارزش معاملات بورس کمی کاهش پیدا نموده و در مرز پنج همت متوقف شده است. امروز ولکار، برکت، شستا، ومدیر، شپنا، فولاد و اپال پرتراکنش ترین نماد های بورس و لطیف، فتوسا، کرمان، چخزر، شگویا، کزغال و شاروم پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

ورود 55 میلیارد تومان پول به بورس

سهامداران حقیقی امروز با خرید 55 میلیارد تومان سهام از شرکت های حقوقی فروشنده، این میزان سرمایه را وارد بازار کردند. قدرت خریداران امروز هم به بیش از دو برابر فروشنده ها رسید و هر خریدار به طور میانگین در هر سفارش 17 میلیون تومان سهام خرید. بیشترین ورود پول امروز در نماد های شپنا، تاپیکو، اخابر، قنیشا، فارس، نوری، خزامیا، فملی، وتوشه و سمگا رخ داده که در آن ها حقوقی ها دست به فروش سهام زدند. در طرف مقابل امروز شاهد حمایت شرکت های عظیم از سهام اوان، وآیند، فولاد، وپاسار، وتجارت، آریا، شتران، وکادو، افق و وملل بودیم.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 14 تیر 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 14 تیر 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید