دستور روحانی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها ، کالاهای اساسی خط قرمز دولت است

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، حسن روحانی، رئیس جمهور امروز یکشنبه در آیین بهره برداری و شروع عملیات اجرایی 5 بخش از طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان های هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در پنجاه و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش فراوری، با اشاره به اقدامات اجرا شده در این دولت در زمینه آب و خاک، گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم در آب و خاک نه یک جهش بلکه یک انقلاب عظیم اتفاق افتاده است.

دستور روحانی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها ، کالاهای اساسی خط قرمز دولت است

رئیس جمهور با تبریک فرارسیدن ماه شعبان، اظهار کرد: اجرای طرح عظیم انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و مناطق شرقی کشور علاوه بر فراهم آوردن بستر توسعه این مناطق، دستاوردهای افتخارآمیز دیگری نیز داشت و امروز به لطف کوشش و ابتکار جوانان کشورمان در شرکت های دانش بنیان در ساخت پمپ های مورد احتیاج این خطوط انتقال آب به خودکفایی رسیده ایم.

براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به سوابق مطالعات این طرح عظیم ملی، توضیح داد: کارشناسان محیط زیست نگران بودند که بازگرداندن پس آب دستگاه های آب شیرین کن به خلیج فارس باعث آسیب به محیط زیست شود، لذا اجرای این طرح را با پذیرش هزینه اجرا و عملیات بیشتر، مشروط به انتقال پس آب دستگاه های آب شیرین کن به دریای عمان کردیم که مخاطرات زیست محیطی نداشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس سال هاست که اقدام به برداشت آب از خلیج فارس نموده اند، تاکید نمود: وزارت امور خارجه باید به طور جدی پیگیر اجرای ملاحظات محیط زیستی از سوی کشورهای دیگری باشد که از سال ها قبل اقدام به برداشت و شیرین کردن آب از خلیج فارس نموده اند.

روحانی با اشاره به تامین اعتبارات مورد احتیاج بخش خصوصی برای اجرای پروژه عظیم انتقال آب به مرکز و شرق کشور از محل صندوق توسعه ملی، گفت: منابع این صندوق که در اجرای بسیاری از پروژه های عمرانی یاری حال ما بوده است، عمدتا در سال های 94 و 95 که به لطف اجرای برجام شرایط درآمد نفتی کشور بهبود یافت، تامین شده و در واقع منابع مالی امروز آن مرهون کوشش های بخش سیاست خارجی دولت است.

رئیس جمهور با تبریک اجرای طرح عظیم انتقال آب به مردم ایران و به ویژه مردم مناطق شرق و مرکز کشور، از همه دست اندرکاران اجرای این پروژه ها در سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه های صمت و نیرو و فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی تشکر و قدردانی کرد.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روزهای بسیار مبارکی از ایام بعثت نبی مکرم اسلام تا روزهای میلاد امام سوم شیعیان و پرچمدارش تا میلاد امام چهارم در این مقطع بسیار مبارک قرار گرفته است. امروز یک طرح بسیار عظیم و عظیم تاریخی، انجام گرفته است و آن آبادانی منطقه شرق ایران است.

همواره عدم تعادلی بین شرق و غرب بود، غرب شرایط دیگری در کشور دارد، شرق هم طبیعت سختی دارد و ما هم بچه همین منطقه شرق کشور هستیم، حاشیه کویر سختی هایی دارد، زیبایی هایی دارد و حتما باید کاری کنیم که منطقه شرق ایران را آباد کنیم و این توازن و تعادل را ایجاد کنیم.

این کار از لحاظ امنیت ملی بسیار مهم است از لحاظ توسعه ایران هم بسیار حائز اهمیت است. البته این طرح یک طرح عظیم و تاریخی است. روزهای اول دولت یازدهم وقتی بحث می کردیم برخی می گفتند اصلا این طرح اجرایی و عملیاتی نیست، دوستانی به من می گفتند که این طرح قابل اجرا نیست الحمدالله این طرح شروع شد، وزارت صمت وارد عمل شد، شرکت ها وارد عمل شدند و همانطور که مردم عزیز می دانند سه فاز خط یک را تا امروز افتتاح کردیم. یک فاز را در آبان ماه افتتاح کردیم دو فاز هم امروز افتتاح شد. آبی که به منطقه سیرجان و به منطقه مس سرچشمه می رسد و همچنین آبی که به منطقه اردکان یزد می رسد سه قسمتی بودند که به افتتاح رسیدند و این جهت باز هم باید ادامه پیدا کند.

از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی و مشهدالرضا خط دوم است و خط سوم برای استان اصفهان و خط چهارم از دریای عمان برای منطقه زاهدان- زابل در سیستان و بلوچستان است. یک تحول بسیار عظیم و عظیمی است.

یک نکته ای اشاره کردند که امروز در ساخت پمپاژها خودکفا هستیم و روی پای خودمان ایستادیم در قدیم می بایست همه اینها را وارد می کردیم الحمدالله در دولت یازدهم و دوازدهم در شرکت های دانش بنیان کارهای بسیار عظیم و عظیمی انجام گرفته است که یک بخشی در همین مساله کمپرسورها در زمینه پمپها و همچنین در زمینه گاز، آب و نفت کارهای بسیار عظیمی انجام گرفته است.

این طرح یکی از طرح های بسیار عظیم و جزو آرزوهای نه من بلکه آرزوی همه مسوولین از اول انقلاب تا حالا بوده است. امروز شاهدیم که خط اول، هر سه فاز آن افتتاح شد و عملیات اجرایی خط دوم و سوم و چهارم هم شروع شد.

خدمت مردم عزیز ایران عرض می کنم در دولت یازدهم و دوازدهم در آب و خاک نه یک جهش بلکه یک انقلاب عظیم اتفاق افتاده است یعنی کاری که در منطقه غرب ایران، در مرکز ایران و امروز در فلات مرکزی کشور انجام می دهیم هم در خاک و هم در آب یک تحول بسیار عظیم است. باید شرح آن در یک فرصتی به طور مفصل برای مردم شرح داده شود که در غرب و شرق کشور چه کار شده و در سایر مناطق ایران چه اقداماتی انجام گرفته است.

در زمینه های مختلف یکی از طرح های عظیم همین شیرین سازی آب و منتقل کردن به مرکز ایران است. یک اشکال اساسی در ذهن محیط زیست ما همواره بود که اگر این آب را شیرین کنیم آن دستگاه های عظیمی که آب را شیرین می نمایند پساب آن به داخل خلیج فارس برمی شود و می گفتند در خلیج فارس ممکن است به مرجان ها صدمه بزند.

در خلیج فارس همه این کشورهای جنوبی از این آب استفاده می نمایند البته محیط زیست ما سخت گیری می نماید، درست هم هست چون محیط زیست مهم است البته وزارت خارجه ما یک مسوولیت سنگینی بر دوش دارد که باید در زمینه حفاظت محیط زیست خلیج فارس کوشش بسیار عظیمی انجام بگیرد. کشورهای جنوبی همه آب خلیج فارس را شیرین می نمایند پساب آن هم به داخل خلیج فارس برمی شود باید اقدام شود.

البته ما یک کار عظیمی در این طرح کردیم و مصوب کردیم، این را آقای رزم حسینی وزیر محترم صنعت ، وزیر نیرو آقای دکتر اردکانیان و سازمان حفاظت محیط زیست آقای دکتر کلانتری می داند. ما این طرح را مشروط کردیم البته یک مقداری که قبلا مصوب بوده که مسئله ای نیست، توسعه این طرح را مصوب کردیم که پساب آب شیرین کن ها در خلیج فارس ریخته نشود و داخل دریای عمان بیاید که دریای عمان خیلی عمیق است و آنجا مسئله ای ندارد، یک مقدار هزینه را زیاد می نماید ولی این کار را برای محیط زیست باید انجام دهیم و لازم است، انشاءالله این کار انجام می گیرد. این جزو مصوبات طرح ما است.

این را گفتم برای اینکه همه آنهایی که برای محیط زیست حساسیت دارند به حق و درست هم هست بدانند که ما همه نکات مربوط به زیست محیطی را مدنظر قرار دادیم.

و مساله دوم این بود که برای اینکه این آب منتقل شود، البته در دادن اعتبار از صندوق کوشش کردیم. می دانید که صندوق توسعه پول نفت است و نفتی را که می فروشیم بخشی از پول آن را خرج می کنیم و بخشی از آن را در صندوق می ریزیم و البته از سال 94، 95، 96 که وضع ما خیلی خوب شد یعنی در سایه توافق هسته ای و برجام، نفت ما فروش رفت بخشی از آن به صندوق آمد این صندوق در واقع مرهون کار سیاست خارجی است والا این صندوق چیزی نداشت که الان بدهد.

اینکه این صندوق امروز طرح های متعدد را انجام می دهد به خاطر منابع مالی بود که در اختیار قرار گرفته است. انشاءالله تحریم باید شکسته شود همه دست به دست هم بدهیم و دومرتبه وضع صندوق خوب می شود. اگر نفت در حد مورد نظر ما در سال آینده فروش برود 38 درصد این پول نفت به صندوق می آید سابق اینطور نبود، سابق یک دولت کل پول نفت را مصرف می کرد اما از زمانی که این صندوق به وجود آمد با مصوبه مجمع که به اواخر دولت دهم مربوط می شود، سالهای آخر دولت دهم هم پول پرداخت شد ولی عمده این صندوق مال دولت یازدهم و دوازدهم است که به آن پول پرداخت شده است.

الحمدالله طرح های بسیار مهم را تامین نموده و نقش عظیمی داشته است. در ادامه این طرح هم نقش عظیمی خواهد داشت برای اینکه بتوانیم شاهد یک تحول عظیم در این منطقه باشیم.

من تبریک می گویم به مردم عظیم ایران و تشکر می کنم از همه شرکت های بخش صنعت و معدن که در این زمینه سرمایه گذاری و کوشش کردند، از صندوق توسعه، از حفاظت محیط زیست که همه دقت ها را به کار برده است، از وزارت نیرو که کوشش نموده برای اینکه آبهای ضروری و مورد احتیاج آشامیدن را در این طرح مدنظر قرار دهد و از وزارت صمت که بار بسیار سنگینی را بر دوش گرفته و ادامه می دهد.

به همه مردم بسیار خوب شرق ایران، همه استان ها از استان هرمزگان، استان سیستان و بلوچستان، استان کرمان، استان یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی همه استان هایی که از این طرح بسیار عظیم متنعم می شوند ، تبریک می گویم و انشاءالله در آینده هم امیدواریم این گونه طرح ها ادامه پیدا کند.

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام وبلاگ تیم مسلم دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "دستور روحانی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها ، کالاهای اساسی خط قرمز دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور روحانی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها ، کالاهای اساسی خط قرمز دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید