طرح مجلس برای تکلیف دولت به تخصیص 2 درصد از درآمدهای نفتی به منطقه ها محروم

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: نمایندگان مجلس با تدوین طرحی دولت را مکلف کردند تا 3 درصد از عایدی های نفتی را به تفکیک یک درصد به منطقه ها نفت خیز و 2 درصد به منطقه ها محروم تخصیص دهد.

طرح مجلس برای تکلیف دولت به تخصیص 2 درصد از درآمدهای نفتی به منطقه ها محروم

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ تیم مسلم، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح اصلاح بند ت ماده 32 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395/11/10 با اصلاحات و الحاقات بعدی به وسیله جمعی از نمایندگان در مجلس کلید خورد.

وی اضافه کرد: بر اساس این طرح - دولت مکلف است سه درصد (3 ٪) از عایدی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی را به ترتیب یک سوم به استان های نفت خیز و گازخیز براساس سهم آن استان در ارزش حرارتی فراوری نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی و دو سوم به دهستان ها، بخش ها و شهرستان های کمتر پیشرفته که براساس شاخص های توسعه نیافتگی به تفکیک شهرستان به وسیله سازمان برنامه و بودجه کشور معین می گردد.

متن کامل طرح طرح اصلاح بند ت ماده 32 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395/11/10 با اصلاحات و الحاقات بعدی به توضیح ذیل است:

در بند ت ماده 32 قانون فعلی احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، توزیع 1 درصد از 3 درصد عایدی حاصل از صادرات نفت خام و گاز صرفا براساس سهم استان ها در صادرات نفت و گاز دارای اشکال است. با توجه به عدم امکان صادرات گاز، استان های فراوریکننده گاز جز از محل فراوری میعانات گازی، از محل گاز فراوریی از این عایدی سهمی نمی برند.

عادلانه بودن این شیوه توزیع اعتبارات محل تردید است. اگر شرایط حاکم بر ارتباطات بین المللی به کشور اجازه صادرات گاز را نمی دهد و گاز در داخل مصرف شده و نفت خام صادر می گردد، چرا منطقه ها گازخیز باید جریمه شوند؟ اگر مصرف گاز جایگزین نفت خام نمی شد، قطعا امکان صادرات نفت خام هم وجود نداشت. برای حل این مشکل بهتر است در توزیع 1 درصد سهم صادرات نفت و گاز بین استان ها بجای نسبت سهم استان ها در صادرات نفت و گاز، با معادل سازی ارزش حرارتی هر متر مکعب گاز با نسبتی از یک بشکه نفت خام، از سهم استان ها در فراوری نفت و گاز استفاده گردد.

اشکال دیگر این بند این است که در داخل شهرستان های و بخش های برخوردار، دهستان های محروم، از دو سوم عایدی حاصل از صادرات نفت خام و گاز سهمی نمی برند. اگر در متن قانون برای دهستان های محروم واقع در بخش های غیر محروم هم هویت قائل شویم این دهستان ها نیز از این اعتبارات بهره مند می شوند. برای حل این مسائل این طرح تهیه شده است.

متن طرح:

ماده واحده: بند ت ماده 32 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395/11/10 با اصلاحات و الحاقات بعدی به توضیح زیر اصلاح می گردد:

ت - دولت مکلف است سه درصد (3 ٪) از عایدی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی را به ترتیب یک سوم به استان های نفت خیز و گازخیز بر اساس سهم آن استان در ارزش حرارتی فراوری نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی و دو سوم به دهستان ها، بخش ها و شهرستان های کمتر پیشرفته که براساس شاخص های توسعه نیافتگی به تفکیک شهرستان به وسیله سازمان برنامه و بودجه کشور معین می گردد، جهت اجرای طرح های تملک دارایی سرمایه ای در قالب بودجه سنواتی اختصاص دهد.

اعتبار هر استان از محل یک سوم عایدی حاصل از سه درصد عایدی صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی صرفاً برای اجرای طرح های تملک دارایی سرمایه ای شهرستان های نفت خیز و گاز خیز و دو سوم عایدی مذکور صرف اجرای طرح های تملک دارایی سرمایه ای جهت محرومیت زدایی به دهستان ها، بخش ها و شهرستان های توسعه نیافته اختصاص می یابد و موجب کاهش سهم اعتبارات استانی و شهرستانی این منطقه ها از سایر منابع و ردیف های اعتباری نمی گردد.

تبصره - آئین نامه اجرائی این ماده در مورد معادل سازی ارزش حرارتی هر متر مکعب گاز طبیعی و هر بشکه میعانات گازی با نسبتی از یک بشکه نفت خام، ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (دبیرخانه) به تصویب هیأت وزیران می رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "طرح مجلس برای تکلیف دولت به تخصیص 2 درصد از درآمدهای نفتی به منطقه ها محروم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح مجلس برای تکلیف دولت به تخصیص 2 درصد از درآمدهای نفتی به منطقه ها محروم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید