مجازات استفاده از پاسپورت جعلی

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، پاسپورت جزء اسناد رسمی یک کشور است، به همین دلیل نمی توان آن را خرید.و فروش کرد. بنابراین هر پاسپورتی که به فروش می رسد، دزدی یا جعل است و اگر شخص استفاده کننده پیروز گردد با استفاده از گذرنامه جعلی اجازه اقامت بگیرد این مجوز باطل است.

مجازات استفاده از پاسپورت جعلی

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت ها برای اتباعشان صادر می گردد و با این مدرک کشوری از کشور دیگر مجوز ورود اتباعش به خاک آن کشور را درخواست می نماید. به مجوزی که به این منظور از دیگر کشور ها گرفته می گردد ویزا یا ویزا گفته می گردد.

اگر کسی بدون پاسپورت یا با پاسپورت شخص دیگری و یا پاسپورت جعلی از کشور خارج گردد مجرم شناخته می گردد. حتی در بعضی موارد جرم جعل گذرنامه ممکن است با جرائم دیگری همراه باشد. مثلاً شخصی پاسپورتی را جعل می نماید و به واسطه­ آن از کشور خارج می گردد، که در این صورت وی مرتکب سه جرم جعل پاسپورت، استفاده از سند مجعول و خروج غیر قانونی از کشور شده است. به همین منظور در وبلاگ تیم مسلم به جرم و مجازات استفاده از پاسپورت یا گذرنامه جعلی پرداخته شده است.

پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

پاسپورت یکی از مدارک شناسایی افراد است که از طرف دولت برای اتباع خود که اقامت آن کشور را دارند صادر می گردد. زمانی که شخص پاسپورت می گیرد یعنی او از دولت مجوز خروج از مرزهای کشور و همچنین بازگشت به کشور را دریافت می نماید. پاسپورت جزء اسناد رسمی یک کشور است، به همین دلیل نمی توان آن را خرید و فروش کرد. بنابراین پاسپورتی که فرو خته می گردد، دزدی یا جعل است. و اگر شخص استفاده کننده پیروز گردد با استفاده از پاسپورت جعلی اجازه اقامت بگیرد این مجوز باطل است.

مجازات استفاده از پاسپورت جعلی

همانطور که اشاره شد در قانون برای استفاده از گذرنامه جعلی جرم و مجازات پیش بینی شده است. اما باید در نظر داشت با توجه به انواع جرائمی که در ارتباط با خروج غیر قانونی از کشور وجود دارد نوع و میزان کیفری که قانون برای فرد متخلف در نظر گرفته، متفاوت خواهد بود. جرائم و مجازات های جعل پاسپورت به توضیح زیر است :

1. جرم ورود و خروج غیر قانونی از کشور

هر شخصی برای خروج از کشور به صورت قانونی باید گذرنامه دریافت کند و هیچ یک از اتباع نمی تواند بدون دریافت گذرنامه از کشور خارج گردد در غیر این صورت به مجازات دو تا شش ماه یا پرداخت جریمه نقدی و یا هر دو محکوم می گردد.

2. استفاده از گذرنامه جعلی

جرم استفاده از گذرنامه­ جعلی؛ یعنی شخص با استفاده از گذرنامه­ مجعول به جای گذرنامه­ حقیقی اقدام به خروج از کشور کند که مجازات آن حبس تعزیری یک تا سه سال و یا جزا نقدی از پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال است. مگر آن که جرم مذکور مشمول قوانینی گردد که مجازات آن جرائم نیز در قانون، شدیدتر باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مراحل تعویض گذرنامه مخدوش مطلب تعویض گذرنامه مخدوش را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا

به "مجازات استفاده از پاسپورت جعلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجازات استفاده از پاسپورت جعلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید