مردانی که میوه و سبزیجات زیادی می خورند، کمتر دچار فراموشی می شوند!

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، بر اساس یک مطالعه نو که اطلاعات غذایی گروه بزرگی از مردان را به طول 2 دهه دنبال کرده بود، مردانی که یک رژیم سالم غذایی را دنبال می کنند، در واقع از مغز خود محافظت کرده اند.

مردانی که میوه و سبزیجات زیادی می خورند، کمتر دچار فراموشی می شوند!

محققان دانشگاه هاروارد، داده های حاصل از یک مطالعه را که تغذیه 27،842 مرد را به مدت 26 سال دنبال کرده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

در ابتدای مطالعه در سال 1986 میلادی، هر 4 سال یکبار تا سال 2002، مردانی که به طور میانه 51 ساله بودند، نظرسنجی های دقیقی را درباره مصرف مواد غذایی و نوشیدنی خود پر کردند.

پیگیری تا سال 2012 ادامه داشت، در آن زمان میانگین سن آنها 75 سال بود.

در طی چند سال آخر پیگیری، آنها همچنین برای یافتن افزایش یا کاهش توانایی آنها برای فکر کردن و به یاد آوردن چیزهایی که در ذهنشان بود، آزمایشاتی را انجام دادند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که مصرف بالای برخی از غذاها و نوشیدنی ها خطر از دست رفتن حافظه و مهارت های تفکری را کاهش می دهد.

مواد غذایی که به شدت این اثر را نشان دادند شامل سبزیجات برگ سبز، سبزیجات نارنجی تیره و قرمز، خانواده توت ها و آب پرتقال بود.

مجله مغز و اعصاب به تازگی مقال ای در مورد این مطالعه و یافته هایش منتشر کرده است.

دکتر یوان، که در بخش های تغذیه و اپیدمیولوژی کار می کند، می گوید: مطالعات ما، شواهد بیشتری را نشان می دهد [که] انتخاب های مناسب غذایی می تواند برای حفظ سلامت مغز مهم باشد.

آزمون عملکرد شناختی ذهنی

هدف از آزمون تابع شناختی ذهنی (SCF) تشخیص این است که آیا مردان بالغ می توانند تغییرات در حافظه و توانایی های تفکری که متوجه آن شده اند را به یاد بیاورند یا خیر.

تست SCF شامل شش مورد است، و نویسندگان مطالعه خاطرنشان می سازند که اعتبار آن از طریق انجمن های قوی پشتیبانی می شود که با یک ژن مرتبط با بیماری آلزایمر در ارتباط است.

تست ذهنی می تواند کاهش در مهارت های حافظه و تفکر را پیش از آغاز آزمایشات عینی نشان دهد.

مردان آزمون SCF را دو بار انجام دادند: یک بار در سال 2008 و دوباره در پایان پیگیری ها در سال 2012.

پرسش های متداول آزمون:

  • آیا برای به یاد آوردن یک لیست کوتاه از اقلام مانند یک لیست خرید، بیش از حد مشکل دارید؟
  • آیا برای دنبال کردن یک گفتگوی گروهی یا یک سریال در تلویزیون، بیش از حد مشکل دارید؟

نویسندگان میانگین نمرات دو تست را به عنوان SCF خوب، میانه و ضعیف طبقه بندی کردند.

هشدار اولیه در مورد اختلال شناختی خفیف

هر گونه کاهش حافظه در نتایج SCF نشان دهنده آغاز اختلال شناختی خفیف (MCI) است.

MCI شرایطی است که اغلب پیش از بیماری آلزایمر اتفاق می افتد و از شایع ترین مسائل زوال عقلی است. با این حال، همه کسانی که MCI دارند شاید دچار آلزایمر نشوند.

در ایالات متحده، طبق گفته موسسه ملی پیری، حدود 80 درصد از افرادی که به آمنیستیک MCI دچار می شوند، در طی 7 سال آینده دچار بیماری آلزایمر می شوند. آمنیستیک MCI فرمی از MCI است که با فراموشی مرتبط است.

در مطالعه اخیر، 55 درصد مردان در آزمایش SCF خوب، 38 درصد میانه و 7 درصد ضعیف را بدست آوردند.

مصرف میوه ها و سبزیجات

این تیم با توجه به مصرف میوه و سبزیجات، آنها را به پنج گروه تقسیم کرد. نتایج نشان داد گروهی که بیشترین سبزیجات را مصرف می کردند حدود 6 وعده در روز بود و گروهی که حداقل مصرف را داشتند، 2 وعده بود. همچنین مصرف روزانه میوه از حداکثر 3 وعده تا حداقل نیم وعده در روز بود.

مقایسه مصرف سبزی با نمره SCF نشان داد که:

  • مردانی که بیشترین سبزیجات را در روز می خوردند، 34 درصد کمتر از دیگر گروه ها گزارش تجربه کاهش در عملکرد حافظه خود داشتند.
  • از مردانی که بیشترین سبزیجات را در روز می خوردند، تنها 6.6 درصد آنها نمره ضعیف SCF را گرفتند

نتایج همچنین نشان داد در بین مردانی که هر روز آب پرتقال مصرف می کنند، نسبت به افرادی که فقط یک بار در ماه مصرف می کنند، 47 درصد کمتر نمره ضعیف را به خود اختصاص دادند. این رابطه بیشتر مربوط به مردان مسنی بود که هر روز آب پرتقال می نوشیدند.

علاوه بر این، مردانی که هر روز میوه زیاد می خورند، بیشترین نمره SCF را گرفتند، اما این ارتباط پس از آنکه تیم اثرات دیگر سایر مواد غذایی را در نظر گرفت، قدرت خود را از دست داد.

این تیم همچنین دریافت که مصرف بالای میوه و سبزی در آغاز دوره مطالعه با احتمال پایین تر داشتن نمره SCF ضعیف تا حدود 20 سال بعد ارتباط داشت.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "مردانی که میوه و سبزیجات زیادی می خورند، کمتر دچار فراموشی می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردانی که میوه و سبزیجات زیادی می خورند، کمتر دچار فراموشی می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید