واکنش روسیه به تحولات قزاقستان

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز چهارشنبه در واکنش به تحولات جاری در قزاقستان به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: اطمینان داریم مسائل داخلی این کشور به طور مستقل قابل حل است. آنچه اهمیت دارد، عدم دخالت های خارجی است.

واکنش روسیه به تحولات قزاقستان

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای در این باره بیان نمود: مسکو تحولات قزاقستان را به دقت زیر نظر دارد. روسیه خواهان عادی شدن شرایط قزاقستان از طریق گفتگو بوده و امیدوار است اوضاع در این کشور هر چه زودتر عادی شود.

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان پیشتر و ساعاتی بعد از اعلام حالت فوق العاده در این کشور در پی بالا گرفتن اعتراضات مردمی، استعفای دولت را پذیرفت.

در فرمان امضا شده از سوی وی، به رغم لازم الاجرا بودن استعفای کابینه، از هیئت دولت خواسته شده تا زمان روی کار آمدن کابینه تازه، به انجام وظایف خود ادامه دهد.

در حال حاضر، علیخان اسماعیلوف به عنوان سرپرست نخست وزیری منصوب شده است. وی پیش از این، به عنوان معاون اول نخست وزیر قزاقستان مشغول به کار بود.

جابه جایی های سیاسی در قزاقستان نتیجه اعتراضات سراسری به ویژه در دو استان آلماتی و مانگیستو به علت افزایش قیمت سوخت است.

پس از افزایش شدید قیمت سوخت، بسیاری از مردم این کشور سوخت خودروهای خود را به گاز مایع LPG تبدیل کرده اند. با این حال، مقام های قزاقستان تصمیم گرفتند قیمت سوخت گاز خودروها را از ابتدای سال جاری میلادی به مبلغ 120 تنگه (واحد پول قزاقستان) که معادل حدود 28 صدم یک دلار آمریکا است، افزایش دهند.

طبق قانون قزاقستان، برگزاری اعتراضات در این کشور غیرقانونی است مگر این که سازمان دهندگان چنین برنامه هایی پیشتر به مقام های دولتی اطلاع دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "واکنش روسیه به تحولات قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش روسیه به تحولات قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید