پارچه رباتیک با قابلیت تغییر شکل ساخته شد

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، محققان نوعی پارچه رباتیک توسعه داده اند که در مجاورت گرما شکل و حجم آن تغییر می نماید.

پارچه رباتیک با قابلیت تغییر شکل ساخته شد

به گزارش خبرگزاری مالی ایران به نقل از انگجت، پارچه های رباتیک پدیده ای بسیار نوین هستند. این نوع پارچه اصولا به ماشین های خارجی سنگین و عظیمی متصل هستند. ماشین های مذکور فشار هوا داخل پارچه را طوری تنظیم می نمایند که پارچه بتواند حرکت کند یا شکل خود را تغییر دهد.

البته وجود این ماشین ها قابلیت های کاربرد پارچه های رباتیک را محدود می نماید. به همین دلیل گروهی از محققان دانشگاه هاروارد نرم رباتی مبتنی بر پارچه توسعه داده اند که می تواند بدون اتصال به هیچ ماشینی شکل خود را تغییر دهد.

محققان انستیتو ویس، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان پلسون و بخش شیمی و شیمی زیستی دانشگاه هاروراد این پارچه را طراحی و STATs نام گذاری نموده اند. پارچه مذکور شامل جیب هایی است با درزهایی کاملا محکم و حاوی مایعی به نام نووک7000(Novec7000) است. با گرم شدن پارچه، مایع مذکور بخار می شود و حجم آن تا 100 بار بیشتر می شود تا شکل پارچه را تغییر دهد. هنگامیکه پارچه سرد می شود، مایع به حالت اولیه بر می شود و در نتیجه حجم آن کاهش می یابد.

محققان برای حذف ماشین های عظیم، از رشته هایی با روکش نقره و رسانای برق در پارچه رباتیک استفاده کردند. این رشته ها به عنوان گرم نماینده و حسگر پارچه هوشمند عمل می نمایند و به آن قابلیت تغییر دما و فشار را می دهند.

به گفته محققان می توان پارچه را به صورت عمده و با اشکال هندسه های دلخواه فراوری کرد و به این ترتیب کاربردهای آن افزایش می یابد.

می توان با استفاده از آن گجت های پوشیدنی ساخت که روی زخم ها فشار وارد می نمایند و ترمیم بافت را سرعت می بخشند. همچنین می توان با استفاده از آن از ایجاد زخم بستر در بیماران جلوگیری کرد.

منبع: اقتصاد ایران

به "پارچه رباتیک با قابلیت تغییر شکل ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارچه رباتیک با قابلیت تغییر شکل ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید