پول احتیاج اصلی ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه است

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، پول احتیاج اصلی ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه است.

پول احتیاج اصلی ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه است

محوری که تعدادی زیادی آثار شاخص و مهم از دوره ساسانی در چند شهرستان استان از جمله قصرشیرین، سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب در آن وقع شده و از چندسال پیش بحث ثبت جهانی شدن آن و حتی الحاقش به محور ساسانی ثبت جهانی شده در استان فارس مطرح شد.

امین قهرمانی، مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه در مورد آخرین اقدامات اجرا شده برای ثبت جهانی شدن این محور گفت: تا به امروز کارهای خوبی در راستای تشکیل پرونده ثبت جهانی این محور انجام داده ایم، اما کماکان کارهای زیادی است که باید انجام گردد.

وی توضیح داد: علیرغم اینکه از زمان های گذشته تا به امروز این محور را بواسطه وجود تعداد بناهای شاخص از دوره ساسانی به اسم محور ساسانی می شناسند، اما در این محور آثار بسیار مهمی از دوره مادها و هخامنشی تا دوره ساسانی و از دوره ساسانی و اسلامی به بعد وجود دارد.

مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه با بیان اینکه در این محور 17 تا 18 اثر شاخص تنها از دوره ساسانی وجود دارد، اسم کرد: باتوجه به وجود آثار متعدد و مهم از دوره های دیگر، طی یکی دو سال گذشته این بحث مطرح شده که این محور را با اسم یک کریدور و با لحاظ آثار تاریخی دوران دیگر به ثبت جهانی برسانیم.

وی در ادامه گفت: در گذشته مطالعاتی برای ثبت جهانی شدن این محور اجرا شده، اما احتیاج به بازنگری هایی دارد که آن را در دستور کار قرار داده ایم. از سوی دیگر برای بعضی دیگر از آثار هم باید مطالعاتی صورت گیرد.

قهرمانی اضافه نمود: در شهرستان قصر شیرین چهار اثر شاخص بان قلعه، چارقاپی، کانال ساسانی و عمارت خسرو را داریم که خوشبختانه، طی سنوات گذشته مطالعات و مشخص عرصه و حریم آنها صورت گرفت. بنابراین، در این شهرستان مسائل کمتری در بحث مطالعات خواهیم داشت.

وی افزود: در شهرستان سرپل ذهاب با آثار بسیار متعددی از دوران ماد و هخامنشی تا دوره ساسانی روبرو هستیم که مطالعات تعداد کمی از آنها انجام گرفته و آثار زیادی در این شهرستان و اسلام آباد غرب احتیاج به مشخص عرصه و حریم دارند.

مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه اعلام کرد: سال 1399 از محل اعتبارات ملی و استانی توانستیم کارهای خوبی را در حوزه اجرا و مطالعات انجام دهیم و امیدواریم اگر برای سال 1400 هم رقم اعتبارات مانند سال گذشته بالا باشد، باز هم گام های مهمی را برداریم.

وی اضافه نمود: طبق برآورده های اجرا شده حداقل به 700 تا 800 میلیون تومان اعتبار احتیاج داریم تا در سال 1400 بتوانیم حدود 70 تا 80 درصد مطالعات پرونده ثبت جهانی این محور را به اتمام برسانیم.

منبع: همگردی

به "پول احتیاج اصلی ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول احتیاج اصلی ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید