چند توصیه مهم به مبتلایان دیابت

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، روزه گرفتن برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت می تواند مسائل جدی برای سلامتی ایجاد کند، چرا که در بعضی موارد ممکن است فرد را در معرض خطر هیپوگلیسمی قرار دهد؛ وضعیتی که در آن سطوح قندخون برای عملکرد بدن بسیار پایین است و می تواند برای دیابتی ها کشنده باشد.

چند توصیه مهم به مبتلایان دیابت

اگر مبتلا به دیابت هستید، پیش از روزه گرفتن بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک ارزیابی می نماید که آیا بدن شما قادر به تحمل ساعات طولانیِ گرسنگی و تشنگی هست یا خیر. بعلاوه پزشک با توجه به سابقه بیماری شما، دارو یا انسولین دریافتی را در ایام روزه داری برایتان تنظیم می نماید.

یکی از نکات مهمی که بیماران دیابتی به منظور روزه گرفتن باید بدان توجه نمایند، این است که هیچ یک از وعده های غذایی را از دست ندهند؛ برخاستن از خواب سحر ممکن است سخت باشد اما باید در نظر داشته باشید که نخوردن وعده سحری برای سلامتی مضر است.

بیماران مبتلا به دیابت در وعده سحر و افطار چه بخورند؟

غذاهای سبک و کم حجم مثل نان و پنیر و سبزی، فرنی و شیربرنج گزینه مناسبی برای افطار هستند. برای تأمین ویتامین و موادمعدنی موردنیاز بدن و برطرف تشنگی هم بهتر است از انواع سوپ ها به ویژه سوپ های بدون چربی بهره ببرید. غذاهایی مثل سوپ، آش، حلیم، فرنی و… حاوی مواد مغذی برای تأمین انرژی ازدست رفته بدن هستند. ترجیحاً از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کنید، گزینه های سالم تری چون غذاهای بخارپز، آب پز یا کبابی جایگزین خوبی هستند.

در وعده سحر، خوردن میوه را از قلم نیاندازید؛ مصرف میوه در وعده سحرگاه احساس تشنگی و گرسنگی در طول روز را به حداقل می رساند. بعلاوه غذاهایی را انتخاب کنید که دیرتر جذب می شوند، مانند برنج و حبوبات و غلات.

تا جایی که ممکن است از مصرف مواد قندی خودداری کنید

شاید افطار کردن با خرما انتخاب هوشمندانه ای باشد، اما ضروری است به طور کل از مصرف زیاد مواد قندی پرهیز کنید. مکرر خرما بخورید اما به میزان کم؛ خرما به بدن شما گلوکز لازم را می دهد، اما خوردن زیاد آن می تواند سطح قند خون را بیش از حد مجاز افزایش دهد.

مصرف مایعات را از قلم نیاندازید

در سرانجام روزه داری، میزان زیادی مایعات بدون قند و بدون کافئین بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، 8 تا 10 لیوان آب در طول شب مصرف کنید.

بیماران دیابتی می توانند روزه داری سالمی داشته باشد، در صورتی که:

  • در صورت ابتلا به دیابت نوع 2، تحت نظر پزشک باشند و بیماری را کنترل نمایند.
  • با مصرف داروها یا اصلاح سبک زندگی، دیابت را مدیریت نمایند.
  • قند خون خود را به دقت کنترل نمایند.
  • حواسشان به دوز مصرفی داروهایشان باشد.
  • مراقب علائم افت قند خون باشند.
  • توصیه های پزشکی را در خصوص غذا، نوشیدنی و ورزش جدی بگیرند.
  • اگر در طول روزه داری با افت شدید قند خون روبرو شدید، روزه را متوقف کنید.

کافی است با در نظر گرفتن تمام شرایط، بیماری خود و عوارض آن را بشناسید و تابع توصیه های پزشکی باشید تا با خیال راحت بتوانید در ماه رمضان روزه بگیرید.

منبع: خبرآنلاین

منبع: فرادید

به "چند توصیه مهم به مبتلایان دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند توصیه مهم به مبتلایان دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید