کلاب هاوس شبکه محبوب ایرانیان

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، تهران (پانا) - کلاب هاوس، شبکه اجتماعی که بر پایه صوت است و حالا و در هفته های اخیر به محلی برای گفت و گو بین جناح های مختلف سیاسی در ایران تبدیل شده است.

کلاب هاوس شبکه محبوب ایرانیان

به گزارش ایران، همین هفته پیش بود که با دعوت محمدجواد جهرمی، وزیر ارتباطات از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، او با حضور در یکی از روم های کلاب هاوس که در خصوص همکاری چین و ایران بود، توانست در عرض چند ثانیه بیش از هزار کاربر به پروفایل خود اضافه کند و شرکت نمایندگان در اتاق نیز از جناح چپ و راست در این اتاق از حدود 100 نفر به نزدیک 5 هزار نفر رسیدند. در نهایت نیز مقامات ارشد وزارت خارجه در پاسخ به سؤالات کاربران خارجی و داخلی از سند همکاری ایران و چین دفاع کردند. حضور مقامات ارشد در این شبکه اجتماعی تازه تأسیس تنها مختص ایران نیست و بعضی از سیاستمداران کشورهای دیگر همچون نخست وزیر کره جنوبی نیز اواخر اسفند ماه به این شبکه پیوست.

حضور افراد مشهور جهانی تکنولوژی و سرگرمی از جمله ایلان ماسک، بنیا نگذار شرکت تسلا موتورز، مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک، اپرا وینفری، مجری مشهور و… باعث شده که حالا این استارتاپ تازه نفس آنقدر در جهان مشهور گردد که براساس ادعای روزنامه فایننشال تایمز، سرمایه گذاران خطرپذیر همین حالا کلاب هاوس را بیش از یک میلیارد دلار ارزش گذاری نموده اند.

کلاب هاوس از کجا آمد؟

هرازچند گاهی نام یک شبکه اجتماعی بر سر زبان ها می افتد. یک روز فیس بوک، یک روز اینستاگرام، یک روز تیک تاک و حالا نوبتی هم که باشد نوبت یک شبکه اجتماعی به نام کلاب هاوس است که بدون اتکا به عکس و ویدئو و نوشته، توانسته به محبوبترین شبکه اجتماعی در جهان و البته ایران تبدیل گردد. کلاب هاوس در آوریل سال 2020 راه اندازی شد درست در زمانی که شیوع کرونا روز به روز افزایش می یافت و افراد بیشتری دورکار یا در قرنطینه قرار می دریافتد. این شبکه یک ماه بعد در ماه مه توانست 10 میلیون دلار سرمایه اولیه و خرید 2 میلیون دلاری سهام موجود از شرکت خطرپذیر اندریسن هورویتس محبوبیت قابل توجهی پیدا کند و براساس اطلاعاتی که در بخش ویکی پدیای این شبکه اجتماعی دیده می گردد، از دسامبر سال 2020، این برنامه600 هزار کاربر ثبت شده داشت که فقط با دعوتنامه برای کاربران سیستم عامل ios در دسترس بود. البته همچنان هم اپلیکیشن این شبکه اجتماعی در اختیار کاربران سیستم عامل ios واقع شده است و به گفته صاحبان این شبکه اجتماعی بزودی نسخه اندروید آن هم روانه بازار می گردد. هرچند که همین حالا هم بعضی کاربران اندروید با استفاده از نسخه غیر اصل امکان استفاده از کلاب هاوس را دارند. حضور افراد شاخص جهانی سیاست، تکنولوژی و سرگرمی توانست در عرض 9 ماه کلاب هاوس را به یک یونیکورن یا همان تک شاخ تبدیل کند. در اوایل سال 2021، این اپ بیش از 5 میلیون دانلود از اپل استور داشته و ارزش آن نزدیک به یک میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر تنها به وسیله دعوتنامه افراد می توانند عضو کلاب هاوس شوند، اتفاقی که پیش از این نیز درمورد شبکه اجتماعی ای مانند فیس بوک یا حتی جی میل شاهد آن بودیم.

در این پلتفرم افراد می توانند به طور زنده با یکدیگر صحبت نمایند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. در این اپلیکیشن برخلاف سایر شبکه های اجتماعی تنها می توانید از صوت برای برقراری ارتباط بهره ببرید. نکته ای که به باور بعضی کارشناسان جنبه اجتماعی شبکه های اجتماعی را پررنگ نموده است.

در واقع چیزی که کلاب هاوس را از دیگر شبکه های اجتماعی متفاوت می نماید، این است که بدون متن، عکس و ویدئو توانسته تنها به وسیله صوت، میلیون ها کاربر را شیفته خود کند. در این شبکه اتاق ها یا Roomهای مختلفی با موضوعات گوناگونی وجود دارد که همه اتفاق ها در آن زنده و همزمان به وسیله گفت وگو بین افراد رخ می دهد. شما می توانید خودتان یک اتاق مجازی ایجاد کنید یا به اتاق مجازی ای که دیگران ساخته اند بپیوندید. البته همه افراد در یک اتاق با هم نمی توانند آغاز به صحبت نمایند و هر اتاق یک یا چند مدیر برای مدیریت بحث ها دارد. هنگام عضویت در این شبکه اجتماعی می توانید موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا این اپلیکیشن وقتی گروه هایی در خصوص این موضوع صحبت می نمایند به شما خبر دهد.

ایرانیان عاشق گفت وگو

با اینکه نزدیک به یک سال از راه اندازی این شبکه اجتماعی می گذرد؛ اما تقریباً از اواسط بهمن ماه سال گذشته، استفاده از کلاب هاوس در بین کاربران داخل کشور داغ شد. هر روز در توئیتر یک نفر کاربر آیفون به دنبال دعوتنامه برای حضور در این شبکه اجتماعی بود. کار تا جایی پیش رفت که دعو تنامه های حضور در کلاب هاوس در پلتفرم آنلاین نیازمندی یعنی دیوار به قیمت بین 150 تا 200 هزار تومان به فروش می رسید. آماری از حضور ایرانیان در کلاب هاوس موجود نیست اما در دو ماه گذشته فعالیت ایرانیان در آن بسیار داغ شده است. بیشتر اتاق های مجازی تشکیل شده جنبه سرگرمی دارند و حتی بعضی از اتاق ها با نام سکوت، ایجاد شده اند تا کاربران را جذب فالوئر نمایند. البته در این شبکه بحث های تخصصی در خصوص نحوه توسعه کسب وکار، شرایط اکوسیستم استارتاپی ایران، دیجیتال مارکتینگ، انتخابات 1400 و … در اتاق ها با حضور صدها نفر به گفت وگو گذاشته می گردد.

با بالادریافت فعالیت ایرانیان در کلاب هاوس و تب دعوت در آن، پای سیاستمداران نیز به آن باز شد. شاید یکی از اولین دولتمردانی که به این شبکه وارد شد، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات بود. او حالا نزدیک به 14 هزار فالوئر در این شبکه دارد و در بیشتر اتاق های مربوط به حوزه ICT یا موضوعات غیر ICT حضور دارد. پیوستن جواد ظریف، وزیر امور خارجه با دعوت وزیر ارتباطات یکی از پر سروصداترین اتفاق های کلاب هاوس برای جامعه ایرانی بود. او اواسط هفته گذشته و بعد از بالا دریافت انتقاد ها نسبت به همکاری 25 ساله چین و ایران به این شبکه پیوست و در عرض چند ثانیه توانست هزاران فالوئر را به سمت خود جذب کند. حالا او تا لحظه نگارش این گزارش نزدیک 14 هزار و 400 فالوئر دارد.

محمدجواد ظریف در اتاقی با موضوع ناگفته های تفاهمنامه ایران و چین در گفت وگوی سخنگوی وزارت امور خارجه شرکت کرد و به همراه دیگر معاونانش به دفاع از این قرارداد پرداخت. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از دیگر تازه واردان کلاب هاوس است.

کلاب هاوس و سایه فیلتر

یکی از مزایای کلاب هاوس در حال حاضر این است که به خاطر تازه پا بودن آن در خیلی از کشورها که دولت هایشان برای استفاده از شبکه اجتماعی محدودیت در نظر می گیرند به راحتی در دسترس است. اما این اتفاق گویا همیشگی نخواهد بود چرا که استقبال بیش از حد کاربران از کلاب هاوس در بعضی کشورها از جمله چین به مذاق سیاستمداران این کشور خوش نیامده است. کلاب هاوس نیز در مقطعی در چین با اینکه بسیاری از شبکه های اجتماعی معروف و محبوب مانند فیس بوک و توئیتر فیلتر بود در دسترس بود؛ اما در نهایت این شبکه تسلیم تیغ فیلترینگ در این کشور شد.

وب سایت خبری کوارتز گزارش داده که اعضای چینی کلاب هاوس داشتند از این فضا برای صحبت درباره موضوعاتی استفاده می کردند که معمولاً سانسور می گردد... مانند دموکراسی، رویه ای که باعث شده بود کد دعوت به این اپلیکیشن بسیار ارزشمند گردد. اما مقامات چینی نهایتاً در اوایل فوریه این اپلیکیشن را هم فیلتر کردند. سرنوشتی که بسیاری برای کلاب هاوس در ایران نیز پیش بینی می نمایند.

در کنار سرگرمی جدیدی که کاربران ایرانی در کلاب هاوس با حضور در اتاق های گفت وگو پیدا نموده اند، بعضی کاربران ایرانی نگران شنود و ضبط مکالمات به وسیله کلاب هاوس توسط بعضی نهادها در کشور هستند. نگرانی ای که هفته گذشته یکی از حاضرین در گروهی به نام سرشماری هواداران پرسپولیس در همین شبکه از وزیر ارتباطات به سؤال گذاشت. محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به این سؤال خاطرنشان کرد که همواره صحبت های مطرح شده در این شبکه در یک فضای عمومی و آشکار انجام می گردد، پس هرکسی می تواند مکالمات آن را روی گوشی خودش ضبط کند. او در پاسخ به این سؤال که آیا نهادی این مکالمات را زیر نظر دارد یا برنامه ای برای فیلتر این شبکه وجود دارد، گفت: بعید می دانم برنامه ای برای فیلتر این شبکه وجود داشته باشد و تا به حال من نشنیده ام و چنین چیزی مطرح نشده است، ولی در خصوص ضبط آن هم باید بگویم هر کسی که در این کلاب است می تواند صحبت های گروه ها را ضبط کند، یعنی بحث آزاد و آشکاری است چون صحبت ها در یک محیط عمومی اتفاق می افتد. همچنین در اتاق گفت وگو در خصوص قرارداد چین و ایران نیز یکی از کاربران در این گپ از جهرمی و ظریف خواستند تا مانع از فیلترینگ کلاب هاوس شوند. ظریف در پاسخ این خواسته گفت: من و آذری جهرمی نه فیلتر می کنیم و نه موافق فیلتر هستیم.

این اولین باری نیست که جهرمی در کلاب هاوس از فیلتر و فیلترینگ حرف می زند. اوایل فروردین ماه نیز او با حضور در یکی دیگر از اتاق های گفت وگوی کلاب هاوس خاطرنشان کرد که انسداد سایت ها به سیاق گذشته منسوخ شده و دیگر با فیلتر و فیلترینگ نمی توان جلوی شکاف بین نسل ها را گرفت. او در این مورد گفت: انسداد سایت ها به سیاق گذشته دیگر منسوخ است، چه با رمزنگاری های پیشرفته و چه با ابزارهای ماهواره ای که بزودی فراگیر می گردد. این اعتقاد بیشتر صاحبنظران است. به باور او در این فضا راه حل مؤثر برای ایفای نقش، تکیه بر جوان های خلاق و وارد شدن در رقابت با پلتفرم های بین المللی است. او خاطرنشان کرد: اگر موانع داخلی و تنگ نظری ها برطرف گردد، جوان های توانمندی داریم.

همچنین او در این اتاق گفت وگو خاطرنشان کرد که نباید انتظار داشت مسئولیت تربیت فرزندان افراد در فضای مجازی تنها با حاکمیت باشد. جهرمی در این مورد شرح داد: آنهایی که فکر می نمایند مسئولیت تربیت فرزندانشان در فضای مجازی تنها با حاکمیت است؛ یک نگاه به فرزندان مسئولان راست و چپ نمایند. خیلی ها توان تربیت فرزندان خودشان را هم نداشتند. آن وقت شما از آنها انتظار تربیت جامعه را دارید؟

در حال حاضر کلاب هاوس رو به ایرانیان باز است و آن طور که وزیر ارتباطات می گوید صحبتی از فیلتر آن نیست؛ اما تجربه نشان داده شبکه های اجتماعی که در ایران با استقبال عمومی روبه رو می شوند همواره تیغ فیلترینگ را در زیر گوش خود احساس می نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کلاب هاوس شبکه محبوب ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاب هاوس شبکه محبوب ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید