کیبورد گیمینگ در برابر کیبورد معمولی؛ تفاوت در چیست؟

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، گیمرها معمولا از کیبورد های مخصوص موسوم به کیبورد گیمینگ استفاده می نمایند. اما این نوع کیبورد ها دقیقا چه تفاوت هایی با کیبورد های معمولی دارند؟ در ادامه به شباهت ها و تفاوت های بین این دو مدل می پردازیم.

کیبورد گیمینگ در برابر کیبورد معمولی؛ تفاوت در چیست؟

کیبورد گیمینگ چیست؟

کیبورد گیمینگ یک صفحه کلید محکم و با دوام محسوب می گردد که به طور تعیین برای بازی های کامپیوتری ساخته شده است. تقریبا تمام کیبورد های گیمینگ از نورهای RGB استفاده می نمایند و مدل های باکیفیت مجهز به کلید های مکانیکی هستند که تجربه مجذوب کننده تری برای تایپ کردن ارائه می نمایند. برای تایپ کردن با این نوع کلید ها لازم نیست فشار زیادی وارد کنید و همین موضوع منجر به افزایش سرعت تایپ می گردد.

بعلاوه باید به وجود کلید های ماکرو هم اشاره کنیم که با فشردن آن ها مجموعه ای از کارها انجام می گردد. در ادامه به طور مفصل به ویژگی های این نوع کیبورد ها می پردازیم.

قیمت

تقریبا تمام کیبورد های گیمینگ گران تر از کیبورد های معمولی هستند. قیمت یک کیبورد گیمینگ معمولی و نسبتا باکیفیت از 50 دلار شروع می گردد و قیمت مدل های پرچم دار هم از 200 دلار فراتر می رود. با این حال اگر گیمر نیستید و صرفا یک کیبورد مناسب می خواهید، با پرداخت حدود 20 تا 30 دلار می توانید کیبورد های مناسبی را بخرید.

بعضی مدل های گران قیمت از نرم افزار اختصاصی هم بهره می برند که در زمینه شخصی سازی مواردی مانند نور RGB، تغییر کارکرد دکمه ها، تعیین کردن ماکرو ها، ایجاد پروفایل و دیگر موارد امکانات زیادی را ارائه می دهند.

تجربه تایپ کردن

همانطور که گفتیم که بیشتر کیبورد های گیمینگ از نوع مکانیکی هستند و این نوع کیبورد ها برای تایپ کردن تجربه لذت بخشی را ارائه می دهند. کلید ها سبک هستند و اغلب مسافت کوتاهی را به منظور تایپ کردن طی می نمایند. به همین دلیل برای تایپ کردن لازم نیست کلید ها را تا آخر فشار دهید.

بسته به نوع سوئیچ ها، هر فشار بر کلید صدای رضایت بخشی را ایجاد می نماید. البته بعضی کاربران بر این باور هستند که چنین کیبورد هایی سروصدای زیادی ایجاد می نمایند که راهکارهایی برای کاهش صدای آن ها وجود دارد. اگرچه کیبورد های گیمینگ ممبرین هم در بازار وجود دارند، اما نسبت به کیبورد های مکانیکی تجربه چندان خوبی را ارائه نمی دهند.

بیشتر کیبورد های معمولی از کلید های ممبرین فاقد سوئیچ های فیزیکی استفاده می نمایند و به همین دلیل باید فشار بیشتری به آن ها وارد کنید. البته برای کاربرانی که به این نوع کیبورد ها عادت نموده اند، هیچ مسئله ای برای استفاده از آن ها ندارند. از سوی دیگر این کلید ها را باید تا پایان فشار دهید که اگر ساعات زیادی مشغول تایپ کردن با کیبورد هستید، همین موضوع می تواند مشکل زا گردد.

سرعت پاسخ دهی کیبورد های ممبرین پایین تر از کیبورد های گیمینگ است که البته این تعیینه فقط برای گیمرها اهمیت زیادی دارد. یکی از مزایای کیبورد ممبرین سروصدای کمتر آن است که برای بعضی کاربران قابلیت بسیار مهمی محسوب می گردد.

قابلیت NKRO

هم کیبورد های معمولی و هم کیبورد های گیمینگ از قابلیت موسوم به NKRO بهره می برند. به لطف این قابلیت، می توانید چندین کلید را به صورت همزمان برای انجام کارهای خاصی فشار دهید. در کیبورد های معمولی فقط تعداد اندکی از کلید ها را می توانید به طور همزمان فشار دهید اما کیبورد های گیمینگ هر فشار کلید را به طور مستقل در نظر می گیرند و بنابراین در زمینه فشار همزمان کلید ها محدودیتی ندارید.

کاربران معمولی در نهایت سه کلید را به طور همزمان فشار می دهند اما بعضی گیمرها برای کارهای مختلف چندین کلید را فشار می دهند و به همین دلیل این قابلیت برای آن ها اهمیت زیادی دارد.

کلید های ماکرو (قابل برنامه ریزی)

کلید های ماکرو در واقع کلید های قابل برنامه ریزی هستند که می توانند دستورهای پیچیده را اجرا نمایند. این دستورها می توانند به سادگی میوت کردن اسپیکر یا اجرای یک برنامه خاص باشند یا اینکه با فشردن یک کلید، چندین کار موردنظر شما به طور پشت سر هم انجام خواهد شد.

گیمرها معمولا از این کلیدهای ماکرو در بازی ها استفاده می نمایند. مثلا فرض کنید که مشغول بازی کردن هستید و باید چندین کلید را برای اجرای یک طلسم اجرا کنید، با استفاده از این تعیینه کافی است یکی از کلید ها را به این کار اختصاص دهید. به همین دلیل دیگر لازم نیست تنظیمات مربوط به کلید های معمولی را تغییر دهید.

کیبورد های معمولی عموما چنین قابلیتی را ندارند ولی در این زمینه برنامه هایی مانند AutoHotKey وجود دارند که می توانند تا حدی به عنوان جایگزین رایگان انجام وظیفه نمایند. البته برای بهره گیری از تمام امکانات این برنامه ها باید تا حدی برنامه نویسی بلد باشید.

دوام

اگر از سروکله زدن با کیبورد هایی که خیلی زود خراب می شوند خسته شده اید، پس بهتر است یک کیبورد گیمینگ بخرید. گیبورد های گیمینگ در کل دوام بالایی دارند زیرا گیمرها معمولا ساعات زیادی در طول روز از آن استفاده می نمایند.

اگر کیفیت و دوام کیبورد گیمینگ برای شما اهمیت زیادی دارد، توصیه می کنیم از بین برندهای مشهور مانند ریزر و لاجیتک دست به انتخاب بزنید. اگرچه این روزها بسیاری از برندها کیبورد های گیمینگ فراوری می نمایند، اما در خصوص کیفیت این محصولات نمی توانیم با قاطعیت صحبت کنیم.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "کیبورد گیمینگ در برابر کیبورد معمولی؛ تفاوت در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیبورد گیمینگ در برابر کیبورد معمولی؛ تفاوت در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید