یافتن 20800 ژن مقاوم به آنتی بیوتیک در ابرها!

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، در حال حاضر، انتقال ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک به وسیله هوا یک پدیده طبیعی است، اما استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها به ویژه در کشاورزی و پزشکی به تکثیر سریع این سویه های مقاوم و انتشار آنها در محیط زیست یاری نموده است.

یافتن 20800 ژن مقاوم به آنتی بیوتیک در ابرها!

پژوهشگران از ابرهای متراکم نمونه برداری کردند و برای اولین بار 20 هزار و 800 نسخه از ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک را درون آنها یافتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، یک گروه پژوهشی کانادایی-فرانسوی در چیزی که می توان آن را یک کشف مجذوب نماینده نامید، کشف نموده اند که ابرهای متراکم یک مسیر انتشار در مقیاس بزرگ برای باکتری های حامل ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند.

این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد ابرها حاوی ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک با منشاء باکتریایی در غلظت های قابل مقایسه با سایر محیط های طبیعی هستند.

در حال حاضر، انتقال ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک به وسیله هوا یک پدیده طبیعی است، اما استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها به ویژه در کشاورزی و پزشکی به تکثیر سریع این سویه های مقاوم و انتشار آنها در محیط زیست یاری نموده است.

فلورنت روسی نویسنده ارشد این مطالعه و پژوهشگر فوق دکترا می گوید: این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد ابرها ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک با منشاء باکتریایی را در غلظت های قابل مقایسه با سایر محیط های طبیعی ذخیره می نمایند.

ژن ها در افق پنهان شده بودند

گروه پژوهشی از ابرها در قله Puy de Dôme که یک آتشفشان خاموش در فرانسه است، نمونه برداری کردند. آنها 12 جلسه نمونه برداری از ابر را طی دو سال از یک ایستگاه پژوهشی جوی در ارتفاع 1465 متری از سطح زمین انجام دادند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که نمونه های ابر در هر میلی لیتر آب درون ابر به طور میانه میزبان 8000 باکتری هستند.

روسی شرح داد: این باکتری ها معمولاً روی سطح پوشش گیاهی یا خاک زندگی می نمایند. آنها به وسیله باد یا فعالیت های انسانی هواپخش می شوند و بعضی از آنها به جو بالایی می روند و در تشکیل ابرها شرکت می نمایند.

دانشمندان توانستند غلظت 29 زیرگروه ژن مقاوم به آنتی بیوتیک را که در توده های هوای اتمسفر حمل می شوند، مقدار گیری نمایند. به طور میانه، ابرها حاوی 20 هزار و 800 نسخه از ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک در هر میلی لیتر آب درون ابر بودند.

روسی می گوید: ابرهای اقیانوسی و ابرهای قاره ای هر کدام دارای ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند. به عنوان مثال، ابرهای قاره ای حاوی ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک بیشتری هستند که در پرورش حیوانات استفاده می شوند.

با این حال، غلظت آنها متغیر است. آنها از 330 تا بیش از 30 هزار باکتری در هر میلی لیتر آب درون ابر متغیر هستند و بین پنج تا 50 درصد از این باکتری ها می توانند زنده و فعال باشند.

روسی اضافه کرد: مطالعه ما نشان می دهد که ابرها مسیر مهمی برای ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند که در دامنه های کوتاه و بلند پخش می شوند. در حالت ایده آل ما می خواهیم منابع انتشار ناشی از فعالیت های انسانی را برای محدود کردن پراکندگی این ژن ها بیابیم.

این مطالعه در مجله Science of The Total Environment منتشر شده است.

منبع: عصر ایران

به "یافتن 20800 ژن مقاوم به آنتی بیوتیک در ابرها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافتن 20800 ژن مقاوم به آنتی بیوتیک در ابرها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید