آنچه برای آغاز آموزش حضوری مدارس و دوری از کرونا ضروری است

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، خبرنگاران/خراسان جنوبی رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با تاکید بر ضرورت داشتن یک برنامه منظم در مدارس برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، گفت: باید مطمئن شویم که ارتباط خوبی با دانش آموزان، معلمان و بعلاوه والدین وجود دارد تا آنها بدانند در صورتی که حال معلم و دانش آموز خوب نیست چه نمایند.

آنچه برای آغاز آموزش حضوری مدارس و دوری از کرونا ضروری است

مسعود ضیایی در گفت وگو با وبلاگ تیم مسلم اظهار کرد: بسیاری از کشورها تدابیری را اتخاذ کردند و درحال انجام آن هستند تا مدارس را درطول همه گیری کووید19 ایمن نگهدارند.

وی اضافه کرد: مدارس در دل جوامع فعالیت می نمایند و اولین نکته این است که اطمینان حاصل پیدا کنیم تا جای ممکن انتقال را در آن جوامع کاهش می دهیم؛ چراکه افرادی در آن مدارس کار می نمایند که در میان همین اجتماع زندگی می نمایند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که اطمینان حاصل گردد که سیستم های خوبی در داخل مدارس داریم تا بتوانیم بر سلامت دانش آموزان و کارکنان نظارت داشته باشیم؛ برنامه ای که می تواند موارد ابتلا را تشخیص دهد و اطمینان حاصل کند بچه هایی که حالشان خوب نیست در خانه می مانند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با بیان اینکه باید از امکانات مناسب و خوب مدارس جهت به حداقل رساندن فرصت انتشارویروس کووید 19 اطمینان حاصل کرد، اضافه کرد: امکاناتی نظیر انجام ضدعفونی، بهبود تهویه، رعایت فاصله گذاری و پوشیدن ماسک ازجمله ضروریاتی است که باید رعایت گردد.

وی اضافه کرد: این نکته بسیار مهم است که دانش آموزان تحصیلات شان را در کنار ایمنی و رفاه ادامه دهند؛ پس اگر واکسن هایی در این منطقه ها وجود دارد، اطمینان حاصل گردد که واکسن در بین گروه های اولویت دار اجتماعی که در آن زندگی می نمایند صورت گرفته است و این منوط به داشتن برنامه ریزی در این زمینه است.

ضیایی اضافه کرد: اگر مواردی در مدرسه وجود دارد باید بگردد آنها را تشخیص داد و اگر دانش آموزان احساس بیماری داشتند توصیه می گردد در خانه بمانند و تحت مراقبت والدین یا سرپرستانشان باشند؛ آنها می توانند آزمایش دهند و باتوجه به علائمی که دارند مراقبت های لازم را دریافت نمایند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند توضیح داد: بعلاوه مهم است کسانی که با آن دانش آموز تماس داشتند شناسایی شوند و برای چند روز قرنطینه شوند تا در صورت ابتلا آنها فرصت انتشار ویروس را نداشته باشند و مطمئن شویم از انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر جلوگیری می کنیم.

ضیایی با بیان اینکه همه این موارد نیازمند برنامه ریزی دقیق به وسیله مدارس و مستلزم ارتباط درست با دانش آموزان است، اضافه کرد: در درجه اول اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلای خود و انتقال به دیگران انجام دهید، اما بدانید در صورت احساس ناخوشی چه کنید.

هر واکسنی به شما رسید، بزنید

این متخصص عفونی گفت: بسیار مهم است هنگامی که زمان واکسیناسیون شما رسید آن را دریافت کنید چراکه در سراسر دنیا با کمبود واکسن روبرو هستیم و عدالت برای دریافت واکسن وجود ندارد؛ ما می خواهیم مطمئن شویم که کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند واکسن را دریافت نمایند؛ افراد مسن، افراد دارای مشکل زمینه ای، کارکنان بهداشت و درمان و معلمان را در گروه اولویت قرار می دهیم.

وی اضافه کرد: در هر منطقه ای که شما زندگی می کنید ممکن است مقررات متفاوتی درخصوص دریافت وجود داشته باشد، اما توصیه ما این است که به محض رسیدن نوبت واکسن آن را دریافت کنید و مطمئن شوید دوره کامل واکسیناسیون را دریافت نموده اید.

ضیایی با بیان اینکه بسیار مهم است خانواده ها برای حفظ امنیت خود و عزیزانشان هر کاری که می تواند انجام دهند، اضافه کرد: ابتدا باید از پیشگیری آغاز گردد و هر کاری که می توانند برای به حداقل رساندن تماس با ویروس انجام دهند؛ همان مواردی که سازمان بهداشت دنیای توصیه می نماید مانند؛ رعایت فاصله گذاری، بهداشت مناسب دست، اطمینان از تمیز بودن دست، استفاده از ماسک؛ ماسک مناسبی که روی بینی و دهان را بپوشاند، اجتناب از قرار گرفتن در محل های شلوغ و در هنگام احساس ناخوشی در خانه ماندن.

رفتار ما معین نماینده آغاز یا عدم آغاز پیک نو است

وی با بیان اینکه رعایت همه این موارد درخانه، اجتماع و مدارس مهم است، توضیح داد: به یاد داشته باشید همه افراد از جمله بچه ها می توانند به ویروس کرونا آلوده شده و ویروس را به دیگران منتقل نمایند؛ بنابراین بسیار مهم است که خانواده ها متناسب با سن بچه ها در خصوص این خطر با آنها صحبت نمایند چراکه برای بچه ها با سنین کمتر سخت است که از ماسک استفاده نموده و فاصله خود را رعایت نمایند؛ برای همین باید براساس سن با آنها صحبت و خطرات را به آنها گوشزد کرد.

این متخصص عفونی با بیان اینکه به یادداشته باشید همه ما با رفتارهایمان درکاهش احتمال شیوع کرونا نقش داریم، اضافه کرد: با هر تزریق واکسن، کاهش قابل توجه مرگ و بستری در پیک ششم را شاهد خواهیم بود.

ضیایی یادآور شد: برداشتن هر گونه محدودیت همچون چند روز گذشته، یعنی پیک ششم در روزهای آینده محتمل خواهد بود و از آنجایی که هنوز 80 تا 85 درصد جامعه به صورت کامل(یک دوز) واکسینه نشدند، این پیک محتمل تر است؛ پس عملاً اگر پیک مجددی رخداد داد نپرسیم اثر واکسن ها چه شد؟.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آنچه برای آغاز آموزش حضوری مدارس و دوری از کرونا ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه برای آغاز آموزش حضوری مدارس و دوری از کرونا ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید