اختلالات خوردن در مردان

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، بله، اختلالات خوردن، مردان را هم می تواند درگیر سازد. چنانچه تمایل داشته در مورد انواع این اختلالات و بعلاوه علل آن بدانید، این مقاله را مطالعه نمایید.

اختلالات خوردن در مردان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

بله، اختلالات خوردن، مردان را هم می تواند درگیر سازد. چنانچه تمایل داشته در خصوص انواع این اختلالات و بعلاوه علل آن بدانید، این مقاله را مطالعه نمایید.

اختلالات خوردن اغلب تنها به زنان ارتباط داده می شوند، اما آشکار شده است که این اختلالات در مردان هم شیوع یافته اند. مردان و پسران هم نسبت به داشتن بدن و اندامی عالی و بی عیب و نقص دچار وسواس شده اند. تنها علتی که این اختلال در مردان کمتر شناخته شده است شاید بدان علت باشد که مردان دوست ندارند به این دید به آنها نگاه گردد که دچار مسائل مربوط به زنان شده اند. همینطور آنها نظر خود را ابراز ننموده و تسلیم فشارهای اجتماعی و ضرورت داشتن ظاهر فیزکی بی عیب و نقص در قالب این اختلالات خوردن می شوند.

انواع و علائم

این ها اختلالات مشترکی بوده که هم مردان و هم زنان به طور یکسان از آنها رنج می برند. بنابراین، تشخیص انواع و علائم مربوط به آنها که در این بخش به صورت لیست در آمده اند، دارای اهمیت است.

بی اشتهایی عصبی

این اختلال با گرفتن رژیم غذایی و گرسنگی مداوم تعیین می گردد. ترس از اضافه وزن در بالاترین حد خود قرار داشته و به همین علت رژیم لاغری به طور کامل کنترل شده است. دیگر نشانه بی اشتهایی عصبی احتیاج به زیاده روی در خوردن، استفراغ یا بالا آوردن غذا و یا ورزش بیش از حد به منظور از دست دادن و یا حفظ وزن می باشد. اساس روانشناختی این اختلال در احتیاج به کنار آمدن با زندگی است. افرادی که از این اختلال رنج می برند، امیدوارند با پیروی از هنجارهای کاهش وزن و بدست آوردن آنچه از نظر آنها تصویر بدنی بی عیب و نقص است، کنترل اوضاع را بدست گیرند. با این حال، آنها نمی دانند که چه وقت بایستی آن را متوقف سازند، به این علت که برای آنها هیچ اندازهی از کاهش وزن رضایت بخش نیست. این امر بیش از پیش این اختلال را بدتر نموده و ممکن است در مراحل بعدی زندگی خطر جانی به همراه داشته باشد، به این علت که بدن تمام منابع ذخیره انرژی را مورد استفاده قرار خواهد داد و در نهایت ضعیف می گردد. این اختلال بعلاوه تعادل روانی را تحت تأثیر قرار می دهد و خود ممکن است بر فرایند فکری تأثیر گذارد.

پراشتهایی عصبی

کسانی که دچار این عارضه می باشند، مقادیر زیادی غذا را در یک زمان کوتاه می خورند. این امر موجب احساس گناه در آنها شده به طوریکه با وادار ساختن خود به بالا آوردن غذا و یا استفاده از ملین ها و یا دیوریتیک ها با آن مقابله می نمایند. حتی ممکن است در برخی موارد به خود گرسنگی دهند. این امر چرخه ای را تشکیل می دهد که در یک الگوی مشابه ادامه می یابد، و نتیجه آن ضعف بدنی خواهد بود. کسانی که دچار پراشتهایی عصبی می باشند، اغلب احساساتی مانند، انزجار، فقر عزت نفس، و حتی افسردگی را تجربه می نمایند. جدی ترین نگرانی از این پرخوری، آن است که مانند بی اشتهایی قابل مشاهده نبوده و ممکن است مدتهای طولانی و تا زمانی که در نهایت تأثیرات آن نشان داده گردد، نهفته باقی بماند. این افراد به نظر با اعتماد به نفس می رسند، اما در واقع به طور جدی از درون آشفته می باشند.

پرخوری افراطی

تمام اختلالاتی که همراه با خوردن می باشند، لزوماً به کاهش وزن ارتباط نمی یابند. پرخوری افراطی در خصوص شخصی بکار می رود که در خوردن مواد غذایی پرکالری به منظور از بین بردن احساس پوچی که از درون دارد، زیاده روی کند، درست مانند کسانی که از پراشتهایی عصبی رنج می برند. با این حال، این افراد مانند مورد قبل، احساس گناه ننموده و در برخی موارد، پس از خوردن احساس بهتری به آنها دست می دهد. این عارضه بیشتر با افسردگی و اعتماد بنفس پایین سروکار داشته و این افراد از غذا به اسم ابزاری جهت کنار آمدن با این مسائل عاطفی استفاده می نمایند. در نهایت دچار اضافه وزن شده و احتمال ابتلا به دیگر عوارض پزشکی در آنها ایجاد می گردد.

اختلالات ورزشی

احتیاج به ورزش مداوم، خواه بعلت از دست دادن وزن، و یا بدنسازی حتی با وجود داشتن اندامی متناسب را گویند.

اختلال وسواسی ورزش: این اختلال معمولا همراه با بی اشتهایی و پراشتهایی است به طوریکه فرد ممکن است به طور وسواس گونه و بی اختیار ساعتهای زیادی از روز را به منظور کاهش وزن و سوزاندن کالری به ورزش بپردازد.

بیگورکسیا (Bigorexia): این اختلال بر خلاف بی اشتهایی بوده و تنها به مردان اختصاص دارد، به طوریکه در آن یک مرد یا پسر ممکن است علی رغم داشتن ساختمان بدنی مناسب، خود را لاغر و نحیف ببیند. بدین لحاظ، ساعتهای طولانی را در باشگاه صرف نموده و حتی ممکن است از استروئیدها به منظور بوجود آوردن بدن دلخواه خود استفاده کند. آنها ممکن است تمام خانواده و مسئولیتهای اجتماعی خود را در جهت ساخت بدنی خوب و ماهیچه ای که معمولاً هرگز احساس رضایت از آن نمی نمایند، نادیده بگیرند.

علل

در ادامه برخی از دلایل ابتلاء مردان به اختلالات فوق الذکر را معرفی می کنیم.

برخی از مردان، در کودکی ممکن است دارای اضافه وزن بوده، و به طور مداوم مورد تمسخر دیگران قرار گرفته باشند، به همین علت دچار کمبود خویشتن بینی شده و این امر به توسعه اختلال خوردن منجر می گردد.

در صورتی که دارای شغلی همچون هنرپیشگی، مدلینگ و یا هر برنامه سرگرم نماینده باشند که در آن ایجاب کند تمام مدت لاغر و خوش ظاهر باشند، آنگاه ممکن است تسلیم این فشار شده و منجر به بروز این اختلال خوردن در آنها گردد.

حتی ورزشکاران به علت لزوم داشتن شکل بدنی خاص، در معرض خطر ابتلا به این اختلالات قرار دارند. این ورزشکاران ممکن است لازم باشد که لاغر بوده و یا از یک بدن عضلانی برخوردار باشند. تعیین شده است که اختلالاتی مانند بی اشتهایی و پراشتهایی در میان ورزشکاران شایع تر می باشد. گاهی کشتی گیرانی که از آنها خواسته می گردد وزن کم نمایند تا به سرعت در یک دسته با وزن پایین تر برای رقابت قرار گیرند، هم در خطر دچار شدن به مسائلی مرتبط با خوردن قرار دارند.

پیروی از یک الگوی رژیمی اشتباه، در کوشش برای بهتر کردن تصویر بدنی، اغلب موجب بروز این اختلالات در مردان می گردد.

مردان، درست مانند زنان، تحت تأثیر تصویر بدنی که در برنامه ها می بینند قرار می گیرند. آنان درست مانند زنان دچار فشار شده و آرزو می نمایند مانند آن مدل ها و هنرپیشه ها بدنی خوش تراش و عالی داشته باشند. با آرزو و اشتیاق در رسیدن به این نوع بدن، این افراد قربانی اختلالات خوردن می شوند.

به منظور غلبه بر این اختلالات، شخص بایستی از حمایت خانوادگی برخوردار باشد. همانطور که اشاره کردیم، مردان خود ممکن است دوست نداشته باشند بپذیرند که دچار چنین مسئله ای شده اند. بدین لحاظ، بایستی مراقب نشانه های این اختلالات در مردان بوده و به آنها در غلبه بر این مسائل یاری کنیم. این کار می تواند با پیوستن به گروه های پشتیبان و تحت درمان مربوطه قرار گرفتن انجام گردد، به این علت که این مشکل عمدتاً روانی است. در نهایت بایستی خاطر نشان گردد که در دراز مدت، این ظاهر فیزیکی نیست که اهمیت دارد، بلکه مسئله مهم برخورداری از سلامتی است و اگر فرد آرزو دارد که ظاهر و سلامت کلی خود را بهبود بخشد، تنها بایستی به هنجارهای کاهش وزن سالم همراه با اندازه مناسب ورزش متوسل گردد.

منبع: راسخون

به "اختلالات خوردن در مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات خوردن در مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید