ادامه حمایت های حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، به گزارش تجارت نیوز، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری آنلاین با بیان اینکه امسال سالی است که از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: در سال 1398 که هدف نظام و راهبرد تعیین شده از سوی رهبری رونق تولید بود، خوشبختانه اعلام کردیم که نتیجه تلاش های همکاران ما، جلوگیری از تعطیلی بیش از 990 واحد تولیدی و پیشگیری از بیکارشدن کارگران این واحدها برای تحقق رونق تولید بود.

ادامه حمایت های حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی

وی افزود: در سال 1399 و با هدف تحقق جهش تولید ان شالله سعی خواهیم کرد با کمک و حمایت حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی به بهبود فضای کسب و کار کمک کنیم.

وی شرح داد: یکسال و یک ماه از آغاز دوره تحول و مدیریت جدید قوه قضاییه و یکسال از توفیق حضورم به عنوان سخنگوی قوه سپری شد، در این مدت تلاش کردیم مردم و مخاطبان ما و همکاران ما تحول را به خوبی احساس کنند و سعی کردیم مراجعین به دستگاه قضا و عامه مردم طعم شیرین عدالت و خدمت را بچشند. اینک به شکرانه توفیقی که در این جهت خداوند به ما عنایت کرد از خداوند و همه همکاران عزیزمان که با تلاش و مجاهدت شبانه روزی در این جهت گام برداشتند سپاسگزاری می کنم.

صدور دستورالعمل رسیدگی به پفراینده های مسن

اسماعیلی شرح داد: از اقدامات خوب در سال گذشته صدور دستورالعمل رسیدگی به پفراینده های مسن بود و بیش از 50 درصد از پفراینده های مسن در دی و بهمن 98 رسیدگی شد اما شیوع کرونا در کشور مجال استقرار اجرای این دستورالعمل در اسفند ماه از ما گرفت. در سال 99 این دستورالعمل استمرار می یابد.

وی افزود: در 6 ماهه سال 99 بخش عمده ای پفراینده مسن مشخص تکلیف می شود. در سال 98 از ویژگی قوه فعالیت مجدانه شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی بود. در سال 98 شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی در تهران رای به محکومیت 260 مفسد اقتصادی و در خراسان رضوی رای به محکومیت 303 مفسد اقتصادی و در فارس 31 نفر و در اصفهان 30 نفر و در هرمزگان 11 نفر و در گلستان 3 نفر و در قم 3 نفر از مفسدان اقتصادی در این محاکم محکومیت یافتند و رای قطعی محکومیت در خصوص آن ها صادر شد.

سخنگوی قوه قضاییه شرح داد: در سال 98 قوه قضاییه توانست 1500 میلیارد از اموال تعاونی افضل توس را به بانک مرکزی انتقال دهد. همچنین 1450 میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت به بانک مرکزی منتقل شد. از اموال تعاونی فرشتگان 300 میلیارد تومان توسط قوه قضاییه به بانک مرکزی واگذار شد. از اموال تعاونی ثامن الحجج 600 میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار شد و 435 میلیارد به مردم و سپرده گذاران پرداخت شد و اموال و دارایی های دیگری نیز از این موسسه شناسایی شده که به مرور فرایند خروج یا انتقال آن ها به بانک مرکزی انجام خواهد شد تا تمام یا حداقل بخش عمده ای از اعتبارات بانک مرکزی از ناحیه این خط اعتباری تامین شده باشد.

نحوه دادرسی ها در دوران کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه دادرسی ها در دوران کرونا گفت: دیروز دستورالعملی در جلسه شورای عالی تبیین شد. جزییات دستورالعمل امروز در نشست معاون اول قوه قضاییه با تعدادی از معاونین نهایی می شود و فردا جلسه مشترک شورای عالی قوه قضاییه و روسای کل و دادستان های مراکز استان ها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد. در جلسه فردا این دستورالعمل پس از تصویب ریاست قوه به استان ها ابلاغ می شود و نحوه دادرسی در شرایط موجود تبیین خواهد شد.

اسماعیلی افزود: تلاش شد در تدوین این دستورالعمل سلامت همکاران ما، سلامت مراجعین با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از نوبت دهی و فناوری اطلاعات و سامانه های مربوطه رعایت شود تا سلامت همکاران و مراجعین به خطر نیفتد. دادرسی تعطیل بردار نیست و ما جمع بین سلامت و انجام وظیفه و تدبیر را در این دستورالعمل لحاظ کردیم. این دستورالعمل دقیقا منطبق با سیاست ها و برنامه های مصوب ستاد ملی مقابله با کروناست. قوه قضاییه هم عضو این ستاد است. باید چرخ اقتصاد مردم بچرخد به گونه ای که سلامت مردم به مخاطره نیفتد. سیاست قوه همین است.

وی تاکید کرد: بین دیدگاه های سران قوا فاصله ای نیست و بی جهت بعضی از شیاطین با گزینش بعضی از عبارات سعی در القای تضاد بین بخش های مختلف نداشته باشند.

اسماعیلی درباره وظایف قوه قضاییه در تحقق شعار سال(جهش تولید) ادامه داد: در اولین جلسه مسئولان قوه قضاییه با حضور تعدادی از مسئولان ذیربط در هفته اول فروردین امسال این موضوع در دستور کار قرار گرفت و نقش قوه قضاییه در جهش تولید مشخص شد. ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه که از سال ها قبل تشکیل شده ماموریت یافت تا تحقق شعار امسال را در جهت مقابله با قاچاق پیگیری کند.

شرایط پفراینده اقلام دارویی

وی درباره پفراینده های اقلام دارویی گفت: این پفراینده ها در دادسراها رسیدگی شده است. در دادگاه های بعضی استان ها رای صادر شده ولی در تهران با شرایط کرونایی هنوز رای این پفراینده ها صادر نشده ولی با دستورالعمل جدید و فعال شدن محاکم ان شالله رای مقتضی صادر می شود.

اسماعیلی درباره نقدها وارده به دستگاه قضایی در اعطای مرخصی به زندانیان در پی شیوع کرونا در کشور و نیز ناآرامی های اخیر در بعضی از زندان ها گفت: در این ایام آن هایی که این اقدام مدبرانه قوه قضاییه را تحسین کردند به مراتب بیش از اندک مواردی بود که نسبت به این اقدام قوه قضاییه انتقاد کردند. این اقدام یک الگو در جهان شد. به گونهای که یک مطالبه در بخش های مختلف و کشورهای مختلف شده است که چرا در این شرایط کرونایی به فکر سلامت زندانیان نیستند؟ چرا به زندانیان مرخصی نمی دهید مثل ایران؟ چرا این اقدام ایران را آمریکا که بیشترین زندانی را دارد انجام نمی دهد؟

وی گفت: ما به بیش از 50 درصد زندانیان امنیتی مرخصی دادیم بعضی هم به مرخصی نیامدند. ما ادعا نکردیم صدرصد زندان به مرخصی آمدند. به امنیتی ها هم مرخصی و هم عفو دادیم. نقدها مصداقی شد که چرا به فلانی ندادید؟ ما در این موضوع تصمیمات مان فردی نبود و به هیچ عنوان در خصوص فرد تصمیم نگرفتیم که به این فرد مرخصی و عفو بدهیم یا ندهیم و شاخص و معیار گذاشتیم. بعضی از زندانیان رفتارشان با این معیارها انطباق داشت و از آن استفاده کردیم و بعضی از زندانیان منطبق نبود که استفاده نکردیم.

دستگیری سلطان قاچاق سوخت

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری هومن پروین معروف به سلطان قاچاق سوخت گفت: این پفراینده یکی از پفراینده های مهم قاچاق سوخت در بوشهر بود که کشف و رسیدگی شد و الان رای در حال اجراست و محکوم به جزای نقدی شده است و بخشی از جزای نقدی وی نیز در اسفندماه وصول شده و فرایند اجرای دادنامه ادامه دارد. به لحاظ اهمیت موضوع قاچاق و به لحاظ لزوم برخورد قاطع با قاچاقچیان خصوصا قاچاق سوخت با قاطعیت برخورد می شود و دستورات لازم صادر شده و رای در حال اجراست. این که گفته می شود فرد دیگری به جای این فرد زندان خوابی می کند صحت ندارد.

بیشتر زندانیان در مرخصی ضوابط و مقررات را رعایت کردند

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص آزادی 10 هزار نفر و مرخصی 100 هزار نفر و نظر رئیس پلیس پایتخت که اعلام کرده بود سرقت ها بیشتر شده است؟ گفت: از زحمات نیروی انتظامی در بخش های مختلف تشکر می کنم اما فرمایش این عزیزمان فرمایش صحیح و متین و منطبق بر واقعیات نبود و بیشتر یک تحلیل و برداشت بود نه یک بررسی دقیق. مطابق این اظهارنظر طبق بررسی های ما در ایام 45 روزه اخیر آمار سرقت ها سرجمع کاهش داشته و افزایش نداشته است.

وی افزود: این که گفته شده تعداد زیادی از این سرقت ها توسط زندانیان به مرخصی رفته انجام شده را هم بررسی کردیم اما چنین چیزی نبود. عملاً در استان تهران از زندانیانی که در حال مرخصی بودند فقط یک نفر تا امروز بازداشت مجدد داشتیم؛ البته ما نمی خواهیم بگوییم این زندانیان مرتکب جرم نمی شوند اما بیشتر آن ها ضوابط و مقررات را رعایت کردند. این که گفته شد تعداد زیادی از زندانیان در حال مرخصی مرتکب سرقت و مجدد بازداشت شدند، با بررسی های ما به هیچ عنوان انطباق ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین شرایط پفراینده طبری گفت: قبلا گفتیم که پفراینده به دادگاه رفته و تشریفات در دادگاه برگزار می شود و پیش بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه آن برگزار و جلسات بعدی پشت سر هم برگزار شود.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "ادامه حمایت های حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه حمایت های حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید