انویدیا از RTX 3090 Ti با حافظه و عملکرد سریع تر رونمایی کرد

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، انویدیا امروز و در جریان نمایشگاه CES 2022 از گرافیک تازه و قدرتمند خود تحت عنوان RTX 3090 Ti با فناوری حافظه سریع تر و عملکرد بهتر رونمایی کرد.

انویدیا از RTX 3090 Ti با حافظه و عملکرد سریع تر رونمایی کرد

انویدیا ساعاتی پیش از نوترین و به نوعی می توان گفت قدرتمندترین گرافیک خود تحت عنوان RTX 3090 Ti رونمایی کرد. گرافیکی که توانست بیشتر از آنچه که انتظار داشتیم، قدرت و پتانسیل پنهان تراشه 8 نانومتری GA102 را بیرون بکشد و در قالب یک محصول فوق العاده در دسترس قرار دهد.

البته انویدیا در رویداد امروز به نوعی یک تیزر از RTX 3090 Ti منتشر کرد که به لطف همان تیزر متوجه شدیم این گرافیک هم مانند RTX 3090 از سه اسلات بهره می برد. این دو کارت در ظاهر شاید با یکدیگر برابر باشند اما از لحاظ قابلیت های سخت افزاری، مدل Ti به شکل محسوس تری قدرتمندتر و سریع تر است. این کارت از 24 گیگابایت حافظه رم با فناوری GDDR6X بهره می برد و پهنای باند آن هم به 21 گیگابیت بر ثانیه می رسد. این اندازه حافظه رم برابر اندازهی است که شرکت برای مدل استاندارد در نظر گرفت اما حدودا 7.7 درصد فرکانس آن بیشتر است که باعث می شود در انجام بازی های 4K و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، عملکرد آن سریع تر و بهتر باشد.

انویدیا می گوید RTX 3090 Ti قدرتی معادل 40 ترافلاپس دارد که حدودا 11 درصد بیشتر از RTX 3090 با 36 ترافلاپس است. همچنین توان این کارت نو در انجام فرایند رهگیری پرتو نور به 78 ترافلاپس و در انجام کارهای مربوط به هوش مصنوعی هم به 320 ترافلاپس می رسد. انویدیا هنوز جزئیات مربوط به حافظه پایه و بوست این گرافیک منتشر نکرده است اما قطعا باید شاهد حداقل 10 درصد توان پردازشی بیشتر نسبت به مدل استاندارد یعنی RTX 3090 باشیم.

البته نمی دانیم این اندازه توان بیشتر چه اندازه توان مصرفی کارت نو را افزایش خواهد داد. طبق شایعاتی که در رابطه با این کارت گرافیک وجود دارد، ظاهرا برای راه اندازی صحیح آن به یک منبع تغذیه 1000 واتی با توان مصرفی 450 وات نیاز خواهد بود. اگر این شایعه حقیقت داشته باشد، مدل Ti حدودا 100 وات مصرف انرژی بیشتری به نسبت مدل استاندارد خواهد داشت که اگر بخواهیم با معیار منبع تغذیه آن را محاسبه کنیم، باید بگوییم حدودا 250 وات بین پاور مورد نیاز بین دو گرافیک تفاوت وجود دارد (برای مدل استاندارد یک پاور 750 واتی کافی بود).

تمام این جزئیات وقتی بنچمارکی از عملکرد این گرافیک در بازی در اختیار نداریم تقریبا می توانیم بگوییم ارزش خاصی ندارند چون صرفا اطلاعات روی کاغذ هستند. انویدیا هم امروز چیز خاصی را در رابطه با RTX 3090 Ti نگفت که بخواهیم با تکیه بر آن، توان واقعی این محصول را بسنجیم. بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم چه زمانی یک بررسی جامع از آن منتشر می شود.

در رابطه با قیما این گرافیک هم توضیح خاصی داده نشد اما از ان جایی که RTX 3090 با قیمت 1500 دلار راهی بازار شد، اصلا جای تعجبی ندارد اگر انویدیا برای مدل Ti، برچسب قیمتی 2000 دلار را در نظر بگیرد. البته خوشبختانه شرکت اواخر این ماه اطلاعات بیشتری را از کارت مورد انتظار خود منتشر خواهد کرد که باید منتظر بمانیم ببینیم آیا بنچمارکی از آن منتشر می شود یا خیر.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ

به "انویدیا از RTX 3090 Ti با حافظه و عملکرد سریع تر رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انویدیا از RTX 3090 Ti با حافظه و عملکرد سریع تر رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید