این ویتامین را بیش از حد نخورید

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، فوق تخصص غدد درون ریز گفت:باید توجه کنیم هر چند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار لازم است، اما استفاده نابجا و بیش از حد این ویتامین می تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد.

این ویتامین را بیش از حد نخورید

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، فهیمه سهیلی پور، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بچه ها و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تبادل نظر با فارس در پاسخ به این پرسش که مصرف ویتامین D چه تأثیری در افزایش سطح ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد؟، گفت: امروزه دانشمندان اهمیت زیادی برای تامین ویتامین دی قائل هستند؛ مطالعات نشان داده که ابتلا به هر دو نوع دیابت اول و دوم در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، بعضی تحقیقات نشان می دهد افرادی که چربی شکمی و همچنین اندازه دور کمر بالاتری دارند، بیشتر دچار کمبود ویتامین D هستند؛ضمن اینکه در بحث همه گیری کرونا نیز صندلی ویژه ای برای ویتامین D تعریف شده است و مطالعات نشان داد که مصرف به اندازه آن می تواند در پیشگیری و درمان کرونا موثر باشد.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: نکته جالب آنکه کمبود ویتامین D در دختران نوجوان نقش قابل ملاحظه ای در شرایط ماهیچه ای دارد؛ به طوری که مطالعات نشان داده دختران جوانی که دچار ضعف عضلانی بوده، دچار کمبود ویتامین D نیز بوده اند.

سهیلی پور ابراز داشت:همچنین ارتباط این ویتامین با جذب کلسیم نیز اثبات شده و کمبود ویتامین D جذب کلسیم را با اختلال روبرو می نماید؛ضمن اینکه کمبود کلسیم عوارض بسیاری از جمله ضعف در سیستم اسکلتی و عضلانی به همراه دارد.

وی تأکید کرد: نکته مهم در مورد تامین ویتامین D، قرار دریافت در معرض تابش مستقیم اشعه خورشید است. کم و یا اصلا بیرون نرفتن از خانه به معنی ندریافت اشعه های خورشید است؛ ضمن اینکه بحث آلودگی هوا نیز مطرح است؛ هرچقدر هوا آلوده تر باشد، امکان دریافت مستقیم اشعه خورشید و فراوری ویتامین D کاهش پیدا می نماید.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: توجه کنید هر چند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار لازم است، اما استفاده نابجا و بیش از حد این ویتامین می تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد.

سهیلی پور ابراز داشت: استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر و خودسرانه می تواند عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در بافت های نرم، مانند کلیه ها ایجاد کند و موجب بروز سنگ کلیه گردد؛ همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ ایجاد می گردد.

منبع: جام جم آنلاین

به "این ویتامین را بیش از حد نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ویتامین را بیش از حد نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید