تبدیل دفاتر کار به منازل مسکونی؛ از لندن تا نیویورک

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، کرونا باعث شد خیلی از شرکت ها به ارزش فعالیت های مجازی پی ببرند. بعضی کسب و کار ها بیش از یک سال است که دفاتر کاری خود را خالی و کارکنان را دورکار نموده اند، در حالی که سطح بهره وری آن ها تغییری ننموده یا حتی افزایش یافته است. همزمان، کارکنان هم از این سبک نو استقبال نموده اند و درصد خیلی کمی از آن ها می خواهند مثل سابق به پنج یا شش روز کار در هفته برگردند.

تبدیل دفاتر کار به منازل مسکونی؛ از لندن تا نیویورک

به گزارش جهانی اقتصاد به نقل از Forbes، این دیدگاه ها مسائل تازهی را برای شرکت ها پدید آورده که بخواهند به محض سرانجام پاندمی آن ها را حل نمایند: آیا باید فضای کاری خود را حفظ نمایند، اگر پاسخ مثبت است، تا چقدر؟ اگر کاهش یا تغییر فضای اداری اقدام درستی است، شرکت ها چطور می توانند اقدام استراتژیکی در برابر آن انجام دهند؟

آنالیز شرکت ها در سال 2020 نشان داده بیشتر آن ها در فرآیند ارزیابی مجدد پرتفو های املاک شرکتی خود و طراحی شکل محیط کار آینده خود هستند. خیلی از آن ها به گزینه های دوگانه فکر می نمایند.

این موضوع را داده های یک نظرسنجی تازه که شرکت خدمات املاک تجاری جهانی CBRE انجام داده، منعکس نموده است و می گوید 73 درصد شرکت ها قصد دارند بعد از پاندمی از یک مدل دوگانه پیروی نمایند. مدل دوگانه، برترین ویژگی های حضور فیزیکی در محیط کار و دورکاری را ترکیب می نماید و سبکی متوازن از کار را برای کارکنان در پی دارد که کاملا مطلوب آنهاست. این برترین فرصت است تا شرکت ها با کاهش فضا های فیزیکی، بخش زیادی از هزینه های خود را کاهش دهند.

بخش سیتی لندن اخیرا اعلام نموده که میخواهد تا سال 2030 یکسری دفاتر اداری خالی را در مرکز اقتصادی اسکوئر مایل لندن به حداقل 1500 واحد مسکونی تازه تبدیل کند. چنین طرحی در بعضی شهر های آمریکای شاقتصادی هم که با موج دورکاری و خالی ماندن دفاتر کاری به علت کرونا روبرو شده اند، اجرا شده است.

بعضی شرکت های عظیم بریتانیا مثل شرکت های بریتیش پترولیوم، HSBC و استاندارد چارترد که در خود شهر لندن دفتر دارند، بخشی از کارکنان خود را به صورت دائمی، دورکار نموده اند.

نوئل کوین، مدیر HSBC گفته که این بانک میخواهد حدود 300 هزار مترمربع از فضای اداری خود، یا 20 درصد از کل نیروی کارش را تا سرانجام سال جاری در سراسر جهان کاهش دهد تا هم هزینه ها کاهش یابند و هم حجم دورکاری کارکنان را بیشتر کند.

بعضی طرح ها هم در دست اجرا هستند تا دفاتر کاری خالی در نیویورک و دیگر شهر های آمریکای شاقتصادی را به منطقه ها مسکونی تبدیل نمایند.

شرکت خدمات املاک تجاری کاشمن اند ویکفیلد به فوربس گفته که نرخ کلی خالی بودن دفاتر کاری از 5/ 8 درصد در سال 2015 به 3/ 16 درصد در سه ماه نخست سال 2021 افزایش یافته است. طبق اعلام این شرکت، به طور کلی، حدود 6 میلیون مترمربع از دفاتر اداری منهتن خالی مانده اند.

بعضی دفاتر کاری مهم در منهتن، همین الان هم به آپارتمان تبدیل شده اند. به اسم مثال، شرکت املاک مترو لافت، دفاتر مرکزی شرکت قدیمی بیمه AIG را به املاک مسکونی تبدیل می نماید. کاشمن اند ویکفیلد در گزارش تازه ای گفته که انتظار می رود در ماه های آینده، دفاتر کاری خالی نیویورک به سطوح بی سابقه ای افزایش یابند. در این گزارش آمده که درخواست اجاره دفاتر کاری تازه به شدت کاهش یافته است.

بعضی دیگر از شهر های عظیم آمریکا و کانادا هم طرح هایی را برای تبدیل دفاتر کاری خالی به آپارتمان آغاز نموده اند. شورای شهر کالگری کانادا که الان 32 درصد دفاتر کاری خالی دارد، اخیرا طرحی پیشنهادی را به تصویب رسانده تا دفاتر کاری خالی را به واحد های مسکونی با امکانات تفریحی و تفریح تبدیل کند.

به گفته یکی از مقامات شهری نیویورک، این شهر با ایجاد فضای فعالیت 24 ساعته در بخش های مرکزی خود، همچنان یک قطب تجاری جهانی باقی خواهد ماند و همزمان بخش های خرده فروشی و کسب و کار های کوچک خود را تقویت خواهد نمود: هر گونه طرح تبدیلی موفقی، به همکاری نزدیک بین بخش های دولتی و خصوصی احتیاج دارد.

فرماندار نیویورک می گوید: مشکل مسکن در شهر های ما بدتر شده است. اما بحران افزایش دفاتر کاری خالی در املاک تجاری، یک فرصت ایجاد می نماید. ما باید فضا های اداری خالی را به مسکن های مقرون به صرفه و حمایتی تبدیل کنیم و این کار را باید همین الان انجام دهیم.

راجر لویس، استاد معماری دانشگاه مریلند، در مقاله تازه ای در روزنامه واشنگتن پست، نوشته که تبدیل دفاتر خالی به منازل مسکونی، بعد از پاندمی کرونا به یک امر عادی تبدیل می گردد. از نظر او، این می تواند فرصتی در آینده باشد که فضا های اداری و تجاری اضافه به منازل مقرون به صرفه تبدیل شوند. البته لویس هشدار داده که این تبدیل پذیری چالش هایی را در طراحی، تکنولوژی، مقررات، هزینه ها و امور اقتصادی در پی خواهد داشت.

منبع: فرارو

به "تبدیل دفاتر کار به منازل مسکونی؛ از لندن تا نیویورک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل دفاتر کار به منازل مسکونی؛ از لندن تا نیویورک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید