خسارت 1.4 میلیارد دلاری صنعت برق کشور از عدم تغییر ساعت

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، خبرنگاران - بنا بر محاسبات علمی صورت گرفته در سال های 1393 تا 1400، سالانه از محل تغییر ساعت رسمی کشور 1.4 میلیارد دلار صرفه جویی شده که در صورت تصویب طرح نمایندگان مجلس برای عدم تغییر ساعت، معادل فراوری برق این مقدار بر ناترازی برق کشور افزوده خواهد شد.

خسارت 1.4 میلیارد دلاری صنعت برق کشور از عدم تغییر ساعت

به گزارش وبلاگ تیم مسلم به نقل از خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز طرحی را در دستور کار خود قرار دادند که در صورت تصویب، از تغییر ساعت رسمی کشور ابتدای فروردین ماه هر سال جلوگیری می نماید.

جای سوال است که این طرح که به عقیده بعضی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اولویت کشور نیست چرا باید با این فوریت، زمان مجلس را به خود اختصاص دهد و این موضوع بحث های کارشناسی متعددی را پیرامون خود به همراه داشته است. یکی از مهم ترین بحث های کارشناسی شکل گرفته پیرامون این مسئله، افزایش تقاضای برق به هنگام جلوگیری از تغییر ساعت رسمی کشور است.

علت اصلی تغییر ساعت رسمی در ابتدای سال

بر همین اساس اگر بخواهیم علت افزایش مصرف برق به وسیله مشترکان در صورت عدم تغییر ساعت رسمی کشور را متوجه شویم، باید بدانیم در جهان سه زمان قراردادی مهم بیشتر مورد توجه است. این سه زمان به ترتیب زمان خورشیدی، زمان استاندارد و زمان محلی است.

بر این اساس، در یک نظام تغییر ساعت به منظور بهره گیری از روشنایی نور روز که اختصارا (DST) نوشته می گردد، به منظور صرفه جویی در انرژی، زمان محلی را به زمان خورشیدی نزدیک تر نموده تا بتوان از نور طبیعی خورشید استفاده بیشتر انجام داد. با جابه جایی یک ساعته زمان، هنگام طلوع خورشید ساعت 6 صبح شده که موجب افزایش طول روز در انتهای آن می گردد، یعنی غروب خورشید به جای ساعت 7:30 عصر به 8:30 عصر انتقال پیدا می نماید.

جلو بردن ساعت به اندازه یک ساعت در اول فروردین و عقب کشیدن آن در 31 شهریور زمینه ایجاد نقاط مثبت بسیاری را مهیا می نماید.

بر این اساس، با جلو بردن ساعت به اندازه یک ساعت در اول فروردین، وقت تلف شده و غیر قابل استفاده افراد کاهش پیدا می نماید، به عبارت دیگر، فاصله زمانی بین بیدار شدن مردم و آغاز کار روزانه کم می گردد و معادل آن به ساعت مناسب برای خوابیدن افزوده خواهد شد.

از طرفی ساعت مناسب برای خواب افراد در طول شبانه روز در فصل بهار و تابستان به 7 ساعت افزایش پیدا می نماید که معادل فصول پاییز و زمستان خواهد بود. علاوه بر این با جلو بردن ساعت در اول فروردین، به ساعت فعالیت مشترکان در زمان روشنایی روز یک ساعت افزوده می گردد و معادل آن از فعالیت ها در طول شب کاسته خواهد شد.

بر این مبنا در فصل بهار و فصل تابستان که روزها از شب ها بلندتر است و حدود 60 درصد از شبانه روز را روز تشکیل می دهد، با تغییر ساعت می توان فعالیت های روزمره مردم را به ساعات روشنی هوا منتقل کرد و ساعات تاریکی را برای استراحت و سایر فعالیت ها اختصاص داد.

تاثیر سوء جلوگیری از تغییر ساعت رسمی بر اقتصاد کشور

مسئله افزایش فعالیت در ساعات روشنایی روز و ایجاد زمینه استراحت در ساعات شب به علت تغییر ساعت رسمی در ابتدای فروردین ماه سبب می گردد تا احتیاج مشترکان به انرژی برق به خصوص در ساعات اوج بار بیشتر از گذشته گردد.

بر اساس اظهارات سخنگوی صنعت، برق، تغییر ساعت رسمی کشور در ابتدای فروردین ماه حدود 2 درصد در اوج مصرف و 4 درصد در مصرف انرژی تأثیر دارد.

از سوی دیگر بر مبنای آنالیز های علمی صورت گرفته بر روی منحنی بار 24 ساعته کل کشور، طی سال های 1393 تا 1400 به طور میانه حدود 4 درصد از مصرف برق در 6 ماه نخست سال از محل اجرای طرح تغییر ساعت صرفه جویی شده که معادل 106 میلیارد کیلووات ساعت در طول 7 سال اخیر است، انرژی صرفه جویی شده ناشی از این طرح به طور میانه سالانه بالغ بر 1.4 میلیارد دلار بوده است.

بار روانی خاموشی از بار روانی تغییر ساعت برای جامعه بیشتر است

به استناد نظرات کارشناسان، افزایش اوج بار نتیجه مستقیم تصویب طرح جلوگیری از تغییر ساعت است و این مسئله در سالی که ناترازی برق نزدیک به 15 هزار مگاوات برآورد می گردد، می تواند ضربه عظیمی به تامین برق وارد نموده و زمین افزایش ناترازی نزدیک به 1.5 هزار مگاواتی را را ایجاد کند و انرژی معادل کل انرژی فراوری شده به وسیله نیروگاه های برقابی کشور در در خود ببلعد. بر اساس گزاره های عنوان شده، به نظر می رسد در سالی که تقاضای برق کشور به رکورد تازه دست پیدا می نماید، حرکت به سوی تصویب قوانینی که زمینه تشدید مصرف برق را ایجاد خواهد نمود، نباید در دستور کار قرار گرفته و تداوم قانون تغییر ساعت در مجموع به نفع فضای کشور است.

در این شرایط به نظر می رسد، حتی اگر بخواهیم بر مبنای استدلالات اجتماعی از تغییر ساعت رسمی جلوگیری کنیم، باید این مسئله را به سال هایی موکول کنیم که تراز فراوری و مصرف برق تراز متعادلی است. به عبارت دیگر اجرای این طرح در امسال می تواند زمینه خاموشی را مهیا نموده که بار روانی بیشتری از تغییر ساعت به جامعه وارد خواهد نمود.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "خسارت 1.4 میلیارد دلاری صنعت برق کشور از عدم تغییر ساعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 1.4 میلیارد دلاری صنعت برق کشور از عدم تغییر ساعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید