درخت افسانه ای ثبت ملی می شود

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان امروز 18 شهریورماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در اجرا تبصره ماده دو قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخت افسانه ای اَوِرس به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

درخت افسانه ای ثبت ملی می شود

وی شرح داد: درخت کهن سال اَوِرس در منطقه بزنوید الیگودرز واقع شده که طبق بررسی کارشناسی به عمل آمده قدمت آن به 600 سال می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: این اثر به شماره 681 در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شده است.

قاسمی اضافه نمود: ارتفاع درخت حدود 24 متر تخمین زده می شود. قطر برابر سینه درخت 168 سانتیمتر و وسعت سطح تاج پوشش 23 مترمربع و محیط آن 52 متر اندازه گیری است.

وی بیان نمود: درخت اورس یا سرو کوهی گونه ای بسیار با ارزش و دیرزی از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و مرتفع می روید و در افسانه ها و اسطورهای مردمان منطقه جایگاه خاصی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی اورس و سرو از دیرباز در فرهنگ ایران نماد جاودانگی و نامیرایی بوده و به شکل نگارگری ایرانی در سنگ نگاره های پیش از اسلام و در شکل نماد ترمه پس از اسلام در گستره هنرهای تجسمی ایران همواره نقش اساسی داشته است.

این مسئول اظهار کرد: با ثبت این اثر تعداد آثار طبیعی استان لرستان به 38 مورد رسیده است.

ایسنا نوشت، وی خاطرنشان کرد: شش اثر دیگر مورد بررسی کارشناسی و تائید اعضای شورای ثبت کشور قرار گرفته اند که در آینده نزدیک شماره ثبت آن ها ابلاغ خواهد شد.

منبع: گردشبان

به "درخت افسانه ای ثبت ملی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخت افسانه ای ثبت ملی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید