زیباترین تصاویر نجومی هفته گذشته

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، در میان برترین تصاویر نجومی این هفته مجله نشنال جغرافی عکسهایی چون راه شیری و ماه گرفتگی در آسمان البزر، ملکه یخی زحل و تصویر ماهواره ای از آلاسکا دیده می شوند.

زیباترین تصاویر نجومی هفته گذشته

راه شیری ماه گرفته

این عکس را بابک تفرشی، عکاس نجومی ایرانی در 15 ژوئن گرفته است. در این تصویر زیبا، درخشش حاصل از ماه گرفتگی کلی در میان انبوه ستارگان کهکشان راه شیری برفراز کوههای البزر به نمایش درآمده است. ماه گرفته شده به سبب نور غیرمستقیم خورشید به رنگ قرمز- نارنجی دیده می گردد.

خسوف کلی هفته گذشته طولانی ترین و عمیق ترین ماه گرفتگی کلی بود که از بیش از یک دهه دیده شد. این خسوف در شرق آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و گوشه غربی استرالیا در برترین حالت رصد شد.

فورانهای خورشیدی

این نمای نزدیک در طول موج ماوراء بنفش بینهایت، حلقه ها و فورانهای نسبتاً کوچکی را نشان می دهد که از جنس گاز هلیم باردار هستند و از سطح خورشید به بیرون پرتاب می شوند. این تصویر را رصدخانه دینامیکهای خورشیدی ناسا (SDO) در 16 ژوئن گرفته است.

هزارتوی یوکان

این عکس، انشعابات رودخانه یوکان در آلاسکا را در نزدیکی دریای برینگ نشان می دهد. این عکس را 17 ژوئن ماهواره آژانس فضایی اروپا در رنگهای مصنوعی گرفته است.

یوکان پنجمین رودخانه بلند آمریکای شمالی است که در حدود 3 هزار و 190 کیلومتر از حاشیه شمالی بریتیش کلمبیا در کانادا جریان می یابد از آلاسکای مرکزی عبور می نماید و قبل از ورود به منطقه نورتون ساوند به انتها می رسد.

ملکه یخی زحل

این تصویر نمای نزدیک را 18 ژوئن کاوشگر کاسینی ناسا گرفته است که مربوط به هلن از تراوا، قمر کوچک زحل است.

تصویر این قمر یخی را کاسینی زمانی که در ارتفاع 6 هزار و 968 کیلومتری از سطح هلن بود گرفته است.

اُپال مریخی

عکسی با وضوح تصویر بسیار بالا مربوط به نوارهایی از رسوبات معدنی حلقه ای در میان ریگزارهای شنی منطقه Valles Marineris مریخ که کاوشگر مدارگرد Mars Reconnaissance Orbiter ناسا 7 ژوئن گرفته است.

این کانیها که احتمالا به وسیله آب در گذشته های بسیار دور مریخ در این منطقه رسوب نموده اند نوارهایی به رنگ شیشه های شیری رنگ اپال ایجاد نموده اند.

فواره دوطرفه سیاه چاله

این تصویر هنری، یک فواره دو طرفه از پرتوهای گامایی پر انرژی را که از یک سیاه چاله بسیار بزرگ بیرون می جهند نشان می دهد.

در واقع این عکس، بازسازی چیزی است که دانشمندان فکر می نمایند در یک سیاه چاله واقعی که در فاصله 3.8 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده رخ داده است. خبر این سیاه چاله، 16 ژوئن در نشنال جغرافی نیوز منتشر شد.

استخر پتاس محرق

این تصویر از بالا که به وسیله یک ماهواره ناسا در 19 ژوئن گرفته شده است بیابان تاکلیماکان در چین را نشان می دهد.

این عکسی از آبهای زمردی و فیروزه ای در یک حوضچه تبخیر خورشیدی در میان ریگزارهای بیابان است.

در اثر تبخیر خورشیدی در این حوضچه ها پتاس محرق به دست می آید. پتاس محرق نوعی ماده مغذی برپایه پتاسیم است که از آن در ساخت کودها استفاده می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

منبع: برترین ها

به "زیباترین تصاویر نجومی هفته گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین تصاویر نجومی هفته گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید