سینماها در نوروز تا سحر باز است ، جزئیات فیلم هایی که اکران می گردد

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، برخلاف آنچه تصور می شود، اکران نوروز 1402 به علت تلاقی با ماه مبارک رمضان، نه تنها با رخوت روبرو نمی شود بلکه ظرفیت هایی از این تلاقی پدیدار می شود که رونق این فرصت طلایی را بیشتر هم می نماید.

سینماها در نوروز تا سحر باز است ، جزئیات فیلم هایی که اکران می گردد

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، سومین روز فروردین 1402، مقارن است با نخستین روز از ماه مبارک رمضان. این تلاقی، تا 4 سال، برای فروردین ماه تکرار می گردد و به همین جهت، باید با یک برنامه ریزی درست، این مناسبت را به فرصتی طلایی برای سینمای ایران تبدیل کرد.

این تاکید به این علت مهم است که از ماه ها قبل، اکران نوروز 1402، به عنوان قربانی عیدفطر قلمداد شد. تمایلات برای بسته اکران، بیشتر معطوف عیدفطر بود و با اکران نوروز، چندان جدی و مهم برخورد نشد.

حالا در تازهترین رویکرد، قرار است فیلم هایی که متقاضی اکران در بازه نوروز هستند، درخواست های خود را تا یکشنبه هفته آینده اعلام نمایند و اسامی 4 یا 5 فیلم نهایی، طی هفته آینده تا یکشنبه 21 اسفند اعلام گردد. اکران فیلم های تازه نیز قرار است از چهارشنبه؛ 24 اسفندماه آغاز گردد.

اما برخلاف آنچه تصور می گردد، اکران نوروز سال جاری، نه تنها به واسطه تلاقی با ماه مبارک رمضان، از دست رفته تلقی نمی گردد بلکه یک فرصت طلایی برای فیلم هایی است که از شانس نمایش در این برهه برخوردار می شوند.

طرح اکران تا سحر

نخستین مورد مهم اکران نوروز سال جاری، تعداد سانس های بالای هر فیلم است. مدیران سینمایی مدتی است که در پی دریافت مجوزهای طرح اکران تا سحر هستند. طرحی که به واسطه آن، فیلم ها از فرصت اکران تا حوالی 3 بامداد برخوردار می شوند و چون این بازه با تعطیلات نوروزی تلاقی پیدا نموده، قطعا استقبال خوبی از آثار به عمل خواهد آمد. این استقبال موجب افزایش گیشه فیلم و حفط کف فروش اثر شده و این احتمال که آن اثر بتواند با حفظ کف فروش، نمایش خود را برای عیدفطر و ماه های دیگر بهار نیز تمدید کند، بسیار بالاست.

به واسطه طرح اکران تا سحر، فیلم ها از فرصت نمایش تا حوالی 3 بامداد برخوردار می شوند و چون این بازه با تعطیلات نوروزی تلاقی پیدا نموده، قطعا استقبال خوبی از آثار به عمل خواهد آمد

مورد بعدی به چابک شدن سانس های نمایش هر فیلم مربوط است. تجربه نشان داده که اکران نوروز، از نخستین سانس آن که پیش از ظهر است، با استقبال خوب مخاطب روبرو شده و فیلم ها، تا ساعت 24، 6 تا 7 سانس کامل دارند.

این در حالی است که طی روزهای عادی سال، تمامی فیلم ها از چنین شرایطی برخوردار نبوده و سانس های کامل، تنها نصیب فیلم های پرمخاطب می گردد و بسیاری از پردیس ها ترجیح می دهند که فیلم های دارای مخاطب اندک را تنها در چند سانس شلوغ نمایش دهند. بنابراین چابک بودن برنامه سانس ها در اکران نوروز، این شانس را برای فیلم هایی با مخاطب کمتر به همراه دارد که ضمن روبرو شدن با استقبال بهتر از یک اکران عادی، گیشه پررونق تری را نیز تجربه نمایند. این رخداد اگر طرح افطار تا سحر اجرایی گردد، پربارتر و فربه تر نیز می گردد.

  • مقایسه قیمت بلیت سینما در ایران با امارات | بلیت سینما چند دلار باید باشد؟
  • جزئیات قیمت تازه بلیت سینما | افزایش روزهای نیم بها و طرح بلیت شناور

تبلیغات دهان به دهان مردم در ایام نوروز

یکی از اتفاقات بسیار خوبی که همه ساله در اکران نوروزی رقم می خورد، تبلیغات گسترده دهانی از سوی مخاطبان یک فیلم است. در ایام نوروز، به واسطه دیدوبازدیدهایی که صورت می گیرد، تبلیغات دهان به دهان در شکلی گسترده انجام شده و بنابراین آثار در ادامه اکران پس از نوروز، با یک بنیه تبلیغاتی خوب، به نمایش خود ادامه می دهند. این مورد، یک اصل مهم است که تقریبا برای تمامی آثار اکران نوروزی رخ داده است.

به تمام این موارد بیفزائید استقبالی که همیشه از اکران فروردین ماه به عمل می آید. آنالیز های 30ساله نشان داده که اکران فروردین ماه، جزو 3 ماه پرفروش آن سال بوده است و این قاعده در تمامی این سال ها، چه در سال هایی که سینما، وضع و حال خوبی داشته و چه سال هایی که اوضاع خوبی بر سینما مترتب نبوده، تکرار شده است. بنابراین اکران نوروز، تقریبا به یک ریسک بدون خسارت می ماند که اگر اثر خوبی که متناسب با فضای نوروز و خانواده باشد، در آن اکران گردد، استقبال خوبی از آن به عمل آمده و راندمان مخاطب و فروش آن اثر را با رشد خوبی روبرو می نماید.

در چنین شرایطی، اگر قیمت بلیت برای سال آینده سینماها با افزایش هم روبرو گردد، مخاطبان در ایام نوروز، راحت تر این مبلغ را پرداخت می نمایند چرا که در بازه نوروز، سینما، یکی از اولویت های تفریح خانواده ها است و وقتی این 13 روز به خاتمه برسد، چالش هایی چون ریزش مخاطب بر اثر قیمت بلیت، شکل واقعی را نشان داده و تاثیرات منفی خود را بر روی آثار می گذارد.

بنابراین صاحبان آثار مخاطب محور تا روز یکشنبه فرصت خواهند داشت تا با متقاضی شدن در اکران نوروز 1402، زمینه را برای دیده شدن بیشتر اثر خود فراهم نموده و آغاز خوبی را برای سال تازه رقم بزنند. سالی که قرار است با افزایش سالن های نمایش و نظم بیشتر در حوزه اکران، اتفاق های خوشایندی را در حوزه سینمای ملی رقم بزند.

منبع: همشهری آنلاین

به "سینماها در نوروز تا سحر باز است ، جزئیات فیلم هایی که اکران می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینماها در نوروز تا سحر باز است ، جزئیات فیلم هایی که اکران می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید