طرز تهیه شور گل کلم چگونه است؟

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، طرز تهیه شور گل کلم بسیار ساده است و شما می توانید این شور خوشمزه و دلپذیر را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید. در داخل این شور می توانید به غیر از گل کلم از سبزیجات دیگر نیز بهره ببرید. به کاربردن مواد باکیفیت و رعایت دستورالعمل لازم برای تهیه این شور، باعث می گردد تا یک محصول غذایی مفید و خوشمزه درست کنید. بدون شک، بعد از یادگیری طرز تهیه شور گل کلم می توانید از خوردن این شور نهایت لذت را ببرید.

طرز تهیه شور گل کلم چگونه است؟

مواد لازم در طرز تهیه شور گل کلم

  • 5 عدد بادمجان کوچک
  • 4/1 گل کلم
  • 1 تا 2 فنجان سرکه سفید
  • 5 عدد کرفس
  • 2 عدد هویج
  • 4/1 گل کلم
  • 4/1 دسته نعناع، جعفری، شوید، ترخون و برگ کرفس
  • 2 حبه سیر (برای هر شیشه 1 لیتری) 8 تا 10 عدد
  • 12 پیاز کوچک
  • فلفل چیلی
  • 1 قاشق غذاخوری نمک

چطور کلم شور درست کنم؟

  1. بادمجان ها، کرفس، هویج را خلال کنید.
  2. گل کلم را به قطعات کوچک تر برش دهید.
  3. بادمجان های خلال شده را در قابلمه بریزید.
  4. نصف فنجان سرکه سفید اضافه کنید و با آب بپوشانید.
  5. در قابلمه را ببندید و 7 تا 10 دقیقه آن را حرارت دهید.
  6. بادمجان های پخته شده را در آبکش بگذارید.
  7. یک ظرف کوچک بردارید، یک مشت سبزی (نعنا، جعفری، شوید، ترخون و برگ کرفس) را در ظرف بریزید.
  8. گل کلم، هویج، پیاز ریز، کرفس، 2 تا 3 حبه سیر و بادمجان را به صورت لایه لایه روی آن قرار دهید.
  9. چند فلفل چیلی (بسته به مقدار محتویات) بردارید، چند سوراخ ایجاد کنید و پوست فلفل چیلی را بشکنید و در ظرف قرار دهید.
  10. روی مواد را با سبزیجات بیشتری (نعنا، جعفری، شوید، ترخون و برگ کرفس) پر کنید.
  11. 1 قاشق غذاخوری نمک، 2/1 فنجان سرکه سفید و 1 و 2/1 فنجان آب را با هم مخلوط کنید تا خوب مخلوط شوند.
  12. ظرف را از مخلوط سرکه تا لب پر کنید.
  13. شیشه و ظرف را با درب محکمی ببندید تا هوا وارد آن نگردد.
  14. شیشه را به مدت 15 تا 20 روز در دمای اتاق نگه دارید. (در این مدت مدت در شیشه را باز نکنید).
  15. شیشه را در یخچال نگهداری کنید.

توجه: بسته به مقدار ظروف شما، مقدار نمک، سرکه و آب باید تغییر کند اما نسبت آنها باید ثابت بماند.

ارزش غذایی شور گل کلم

در طرز تهیه شور گل کلم از سبزیجات مختلف استفاده می گردد. ترشی یک چاشنی محبوب برای بسیاری از غذاهای خاورمیانه می باشد. ترشی شور گل کلم اگرچه از سبزیجاتی استفاده می نماید اما به علت طولانی بودن فرآیند، بیشتر ویتامین ها و ارزش غذایی خود را از دست می دهد اما همچنان مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی را به همراه دارد. شور برای چند هزار سال موثرترین راه برای حفظ غذا و ویتامین بوده است. شور گل کلم مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی، آهن، منگنز، منیزیم نیاسین فسفر و پتاسیم است. بعلاوه حاوی مقادیر زیادی ویتامین K ،A ،B6 و C است. ترشی شور کالری زیادی ندارد. 3.5 اونس (100 گرم) ترشی شور گل کلم، تنها 28 کالری دارد.

  • چربی کل: 0.2 گرم
  • چربی اشباع شده: صفر گرم
  • کلسترول: صفر درصد
  • سدیم: 185 میلی گرم
  • کربوهیدرات کل: 5.8 گرم
  • فیبر رژیمی: 2.9 گرم
  • قند: 2.2 گرم
  • پروتئین: 1.1 گرم

فواید شگفت انگیز شور گل کلم

مانند سایر سبزیجات، در طرز تهیه شور گل کلم فواید زیادی برای سلامتی وجود دارد. اگر می خواهید نشاسته اضافی را در رژیم غذایی خود جایگزین کنید، گل کلم می تواند جایگزین مناسبی برای برنج یا پوره سیب زمینی باشد. این ماده غذایی فیبر را نیز در رژیم غذایی شما افزاش می دهد که این مهم می تواند به شما یاری کند تا مدت طولانی تری احساس سیری کنید. ترکیبی از کاهش کالری و مصرف میان وعده کمتر، ممکن است به کاهش وزن یاری کند. در ادامه فقط چند مورد از فواید شور گل کلم برای سلامتی شما آورده شده اند:

یاری به کاهش خطر ابتلا به سرطان

گل کلم نوعی سبزی چلیپایی است که در دسته کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم، تربچه و شلغم قرار می گیرد. این نوع سبزیجات دارای ترکیباتی به نام گلوکوزینولات که مواد شیمیایی حاوی گوگرد هستند و بوی قوی و مشخصی دارند. در حالی که بعضی افراد بوی آن را ناخوشایند می دانند، به هر حال از خوردن سبزیجات خود غافل نشوید، این ترکیبات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان به شما یاری کند. دانشمندان هنوز در حال تحقیق در خصوص خواص ضد سرطانی بالقوه سبزیجات چلیپایی هستند، زیرا تا به امروز نتایج مطالعات انسانی متفاوت بوده است.

بهبود عملکرد روده

گل کلم می تواند سلامت روده شما را تقویت کند و احتمال ابتلا به بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو را کاهش دهد که این پوشش داخلی روده بزرگ و راست روده را تحت تاثیر قرار می دهد. کولیت اولسراتیو غیر قابل درمان است. بنابراین برترین راهکار برای پیشگیری از آن با خوردن یک رژیم غذایی سالم است. در واقع، خواص ضد التهابی گل کلم ممکن است از بسیاری از بیماری های مزمن و بعلاوه سرطان جلوگیری کند.

سرشار از ویتامین و سایر مواد مغذی

گل کلم یک منبع عالی از فیبر، حدود 8 درصد از فیبر مورد احتیاج روزانه شما در یک وعده و بعلاوه فولات، ویتامین C و پتاسیم است. تنها در یک فنجان گل کلم خرد شده، فواید دیگری مانند ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم، آهن و فسفر نیز خواهید داشت. گل کلم بعلاوه حاوی حدود 4 درصد از پروتئین مورد احتیاج روزانه شما است.

تقویت عملکرد ایمنی

با طرز تهیه شور گل کلم می توانید از خواص این شور برای تقویت سیستم ایمنی بدن بهره ببرید. گل کلم با تحریک سلول های خاص در دستگاه روده به سیستم ایمنی سالم یاری می نماید. فیتونوترینت های موجود در سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، به تنظیم پاسخ ایمنی مخاطی یاری نموده که این از ایجاد مسائل خود ایمنی نیز جلوگیری می نمایدو تمام ویتامین C موجود در گل کلم، به حمایت از سیستم ایمنی سالم یاری می نماید که این به ویژه در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است.

خواص آنتی اکسیدانی

اگر در پی افزایش مصرف آنتی اکسیدان خود هستید، گل کلم انتخاب خوبی است. این سبزی حاوی سطوح بالایی از کاروتنوئیدها، توکوفرول ها و اسید اسکوربیک (بعلاوه به عنوان ویتامین C) شناخته می گردد که نشان داده شده است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد به کاهش استرس اکسیداتیو یاری می نماید. خواص آنتی اکسیدانی گل کلم، می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب DNA یاری کند که این ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی و سایر مسائل سلامتی نیز یاری کند.

کلام آخر

طرز تهیه شور گل کلم را در بالا بیان کردیم. اکنون می توانید این شور خوشمزه را به همراه انواع غذاهای ایرانی نوش جان کنید. این شور را می توانید با غذاهای خورشتی مانند قیمه یا قورمه مصرف کنید. بعلاوه، این امکان را دارید تا شور گل کلم در تمام طول سال بهره ببرید. با اینکه فصل پاییز و زمستان، برترین زمان برای خوردن شور گل کلم است.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه شور گل کلم چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شور گل کلم چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید