طرز تهیه استانبولی با رب به 2 روش اصیل خانگی

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، استانبولی با رب غذایی است که هر کس آن را به سبک خاصی درست می نماید. مواد اصلی مورد استفاده در تهیه این غذا برنج و رب گوجه فرنگی است و افراد بنا به ذائقه و سلیقه خود از گوشت، سیب زمینی یا لوبیا سبز در تهیه این غذا استفاده می نمایند.

طرز تهیه استانبولی با رب به 2 روش اصیل خانگی

وبلاگ تیم مسلم | سرویس آشپزی - استانبولی با رب ترکیبی خوشمزه از برنج، گوشت، رب گوجه فرنگی و سیب زمینی است. به گفته بعضی نام این پلو از نوعی سیب زمینی به نام استانبولی (Istanbuli) گرفته شده که در دستور اصلی این غذا به کار می رفته است. ولی شما می توانید از هر نوع سیب زمینی در تهیه استانبولی با رب بهره ببرید و در هر صورت طعم مطلوبی دارد. طرز تهیه استانبولی با رب در مناطق مختلف و حتی در خانواده های مختلف فرق می نماید. بعضی استانبولی را فقط با برنج و رب گوجه فرنگی درست می نمایند، بعضی به آن سیب زمینی هم اضافه می نمایند، عده ای دیگر سبز در آن به کار می برند.

1. طرز تهیه استانبولی با رب

این غذا برای 4 نفر مناسب است. زمان آماده سازی مواد اولیه نیز 30 دقیقه و زمان انتظار و پخت حدود 1 ساعت خواهد بود.
مواد لازم
برنج2 پیمانه
پیاز متوسط خرد شده1 عدد
سیب زمینی متوسط3 عدد
گوشت چرخ نموده500 گرم
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
زردچوبه1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه1/2 قاشق چایخوری
نمکبه میزان لازم
زعفران ساییده1/4 قاشق چایخوری
ادویه1/2 قاشق چایخوری

دستور تهیه:

  1. برنج را با 2 قاشق غذاخوری نمک به مدت 3-2 ساعت خیس کنید.
  2. 2-3 قاشق غذاخوری روغن را در تابه روی حرارت متوسط گرم نموده و پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید. پیاز را در روغن تفت دهید تا نرم و طلایی گردد.
  3. گوشت چرخ نموده را به پیاز اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند.
  4. نمک، زردچوبه، فلفل و ادویه را اضافه نموده و هم بزنید تا خوب با گوشت مخلوط شوند.
  5. سیب زمینی ها را پوست گرفته و به صورت مکعبی خرد کنید. سپس به تابه اضافه نموده و اجازه دهید حدود 5 دقیقه بپزد.
  6. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و خوب هم بزنید، رب را 3-2 دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته گردد. حرارت را کم کنید و اجازه دهید 5 دقیقه مواد بپزند. سپس از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.
  7. حدود 6 پیمانه آب در قابلمه ای به جوش آورید. برنج را به آب جوش اضافه کنید و با کفگیر هم بزنید. نمک آب برنج را بچشید اگر کم نمک است مقداری نمک به آب برنج اضافه کنید. اجازه دهید برنج در آب بجوشد تا اطراف دانه های برنج نرم گردد و وسط آن کمی سفت باشد، حالا برنج را در آبکش صاف کنید.
  8. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، 2 قاشق غذاخوری روغن در قابلمه داغ کنید و سپس یک لایه برنج روی روغن بریزید.
  9. یک لایه از سس گوشت و سیب زمینی را روی برنج بریزید. زعفران ساییده را در 5-4 قاشق غذاخوری آب جوش حل کنید و نیمی از محلول زعفران را روی مواد بدهید.
  10. بقیه برنج و سس را لایه لایه در قابلمه ریخته، طوریکه آخرین لایه برنج باشد، سپس به جامانده محلول زعفران را روی برنج بدهید.
  11. حرارت را کم کنید و روی درب قابلمه دمی قرار دهید. حدود 45-40 دقیقه صبر کنید تا پلو دم کشیده و استانبولی آماده گردد.
  12. استانبولی با رب را در بشقاب بکشید و ته دیگ آن را روی پلو قرار دهید.
  13. این غذا را به عنوان نهار همراه با انواع ترشی نظیر ترشی سیر و ترشی بادمجان، سالاد شیرازی یا سبزی خوردن و ماست نوش جان کنید.

2. طرز تهیه استانبولی با رب و لوبیا

نوع دیگری از استانبولی با رب را می توان با لوبیا سبز درست کرد که معمولا با نام لوبیا پلو شناخته می گردد. غذایی است که به راحتی درست می گردد و سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات است.

مواد لازم
برنج2 پیمانه
گوشت چرخ نموده500 گرم
پیاز متوسط خرد شده1 عدد
سیر1 حبه
ادویه1 قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز1 قاشق چایخوری
پودر زیره سبز1/2 قاشق چایخوری
زردچوبه1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه1/2 قاشق چایخوری
پودر آویشن1/2 قاشق چایخوری
آبلیمو2 قاشق غذاخوری
لوبیا سبز خرد شده500 گرم
رب گوجه فرنگی3 قاشق غذاخوری
زعفران ساییده1/2 قاشق چایخوری
نمک و روغنبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. پیاز را با 2 قاشق غذاخوری روغن روی حرارت متوسط تفت دهید تا نرم گردد، سپس سیر له شده را به آن اضافه نموده و به تفت دادن ادامه دهید تا به رنگ طلایی درآید. گوشت چرخ نموده را اضافه نموده و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض گردد. نمک، زردچوبه و همه ادویه ها را اضافه کنید و هم بزنید. حدود 3-2 دقیقه تفت دهید و سپس لوبیا سبز خرد شده اضافه کنید.
  2. لوبیا سبز را 6-5 دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید. به تفت دادن ادامه دهید تا بوی خامی رب گرفته گردد.
  3. حدود 1/4 فنجان آب جوش در تابه بریزید، درب تابه را ببندید و اجازه دهید لوبیا سبز روی حرارت ملایم کاملا بپزد و نرم گردد.
  4. برنج را آبکش کنید و با سس گوشت و لوبیا سبز به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. زعفران را در 4 قاشق غذاخوری آب جوش حل کنید و با یک قاشق روغن زیتون روی برنج بدهید.
  5. درب قابلمه را ببندید و حرارت را متوسط کنید. پس از 10 دقیقه روی درب قابلمه دمی بگذارید و حرارت را کم کنید.
  6. حدود 45-40 دقیقه صبر کنید تا پلو دم بکشد و استانبولی با رب آماده گردد.

استانبولی با رب و لوبیا سبز، غذایی ساده است که به راحتی درست شده و با عنوان لوبیا پلو شناخته می گردد. این غذا حاوی 291 کالری، 8 گرم چربی، 41 میلی گرم کلسترول، 295 میلی گرم سدیم، 495 میلی گرم پتاسیم، 37 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر، 3 گرم قند و 17 گرم پروتئین است؛ بنابراین غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات محسوب می گردد که برای بچه ها و ورزشکاران مناسب است.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه استانبولی با رب به 2 روش اصیل خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه استانبولی با رب به 2 روش اصیل خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید