ظرفیت سازی برای نگهداشت، تولید و توسعه نفت در اوج تحریم

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، برخی با تکیه بر موضع گیری های سیاسی و غیرکارشناسی و با اشاره به تولید کنونی نفت که متاثر از شدیدترین تحریم ها علیه کشور است، عملکرد وزارت نفت را در ظرفیت سازی برای تولید نفت زیرسوال می برند؛ حال آنکه نمودهای بسیاری از تلاش برای افزایش ظرفیت تولید نفت، نگهداشت و افزایش تولید و بالا بردن ضریب بازیافت میدان ها می توان یافت که طی سال های اخیر و در اوج تحریم ها، پرچم صنعت نفت را برافراشته نگاه داشته است.

ظرفیت سازی برای نگهداشت، تولید و توسعه نفت در اوج تحریم

افزایش چندبرابری ظرفیت تولید نفت و گاز

وزارت نفت دولت تدبیر و امید در آغازین سال فعالیت خود و با هدف اولویت بخشی به توسعه میدان های مشترک، توسعه غرب کارون و پارس جنوبی را در اولویت قرار داد و به طور طبیعی با درنظر دریافت محدودیت منابع به منظور تحقق این برنامه، میدان های مستقل در درجه بعدی اولویت های توسعه ای قرار دریافتد، عملکرد توسعه ای نفت در پارس جنوبی و غرب کارون هم که اظهر من الشمس است.

ظرفیت امروز تولید گاز در پارس جنوبی نسبت به سال 92 با افزایش 2.5 برابری همراه است و ظرفیت تولید نفت در میدان های مشترک غرب کارون هم در این مدت بیش از 5 برابر افزایش یافته است.

فراموش نکنیم قطر کار توسعه را در پارس جنوبی زودتر از ایران آغاز کرد و ایران توانست با تمرکز بر توسعه این میدان مشترک، در تولید روزانه گاز از این میدان از قطر پیشی گیرد. این را هم به یاد داشته باشیم که عراق با بهره مندی از توان شرکت های خارجی، توسعه میدان هایش را با شتاب دنبال می کند و ایران در شرایطی که زیر فشار سخت ترین تحریم ها واقع شده است، تنها با اتکا به توان داخلی در غرب کارون عملکرد قابل دفاعی به نمایش گذاشته است.

توسعه میدان های مشترک نفتی

اگر بخواهیم به طور جزئی تر به توسعه میدان های نفتی در غرب کارون بپردازیم باید گفت در این دولت، افزون بر آنکه فاز نخست طرح های توسعه ای یادآوران و آزادگان شمالی و طرح توسعه یاران شمالی به بهره برداری رسیدند؛ میدان یاران جنوبی نیز به تولید رسید و فرایند توسعه آزادگان جنوبی که در دولت گذشته تقریبا متوقف بود، به جریان افتاد.

یاران شمالی هم که با افت تولید روبه رو شده بود، به واسطه نصب پمپ های درون چاهی جان دوباره ای گرفت؛ نخستین پمپ میله ای مکشی (SRP) غرب کارون در یاران شمالی با موفقیت به کار گرفته شد و نخستین واحد فرآورش پیش ساخته نفت کشور با سرمایه گذاری خارجی در میدان آزادگان جنوبی ساخته شد.

همه فعالیت های توسعه ای غرب کارون در شرایطی انجام شد که صیانت از محیط زیست نیز در اولویت بود و تالاب هورالعظیم که تقریبا خشک شده بود، در این دولت تا حدود 90 درصد آبگیری شد.

وزارت نفت در این سال ها با وجود همه محدودیت های مالی، تنها به توسعه میدان های مشترک غرب کارون اکتفا نکرد و از دیگر میدان های مشترک نفتی هم غافل نبود.

توسعه میدان مشترک آذر که از پیچیده ترین میدان های نفتی به شمار می رود با جدیت ادامه یافت و اکنون در آستانه بهره برداری نهایی قرار گرفته است.

تکلیف توسعه میدان های آبان و پایدارغرب در قالب قراردادهای جدید نفتی معین شد و توسعه برخی دیگر از میدان ها مانند دهلران، نفت شهر و فروزان هم در قالب طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در دستور کار قرار گرفت.

نگهداشت و افزایش تولید نفت

اتهام زنی ها به وزارت نفت به بحث توسعه میدان های مشترک محدود نیست و در میان هجمه ها، موضوع غفلت از نگهداشت میدان های نفتی هم دیده می گردد؛ حال آنکه وزارت نفت در عین حال که توسعه میدان های مشترک را با اولویت دنبال کرد، طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت میدان های مشترک و غیرمشترک را نیز با هدف پرداختن به نگهداشت میدان های و حمایت حداکثری از کسب وکارهای فعال در صنعت نفت کشور در دستور کار قرار داد به طوری که تا به امروز 33 قرارداد به ارزش بیش از 2.2 میلیارد یورو با هدف افزایش 280 هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت امضا شده است.

امروز به واسطه امضای این قراردادها، نگهداشت و افزایش تولید نفت میدان های نفت شهر، گچساران (خامی)، بالارود، سعادت آباد، زیلایی، چلینگر و گرنگان، منصوری (آسماری)، رامشیر، سیوند و اسفند، منصورآباد، مارون 2 و 5، مارون 6، مارون 3، مارون 1 و 4، کبود، لالی (آسماری)، فروزان، نرگسی، دانان، رامین، سیاه مکان، اهواز 1 و 4 و رسالت با همکاری 19 شرکت ایرانی در حال اجرا و پیگیری است. دیگر قراردادهای مربوط به این طرح نیز به زودی امضا خواهند شد.

ازدیاد برداشت

وزارت نفت در بحث افزایش ضریب بازیافت نیز برنامه مدونی داشت؛ برنامه ای که از سال 93 با همکاری ظرفیت های علمی و دانشگاهی کشور کلید خورد و اکنون نهال این ارتباط صنعت و دانشگاه به درخت محکمی بدل شده است.

شهریورماه امسال 13 قرارداد پژوهشی در حوزه ازدیاد برداشت با هدف انجام مطالعات فناورانه 11 میدان نفتی و دو میدان گازی، بین شرکت ملی نفت ایران و 13 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور امضا شد. از آغاز فعالیت وزارت نفت در دولت تدبیر و امید، این چهارمین مرحله ای بود که قراردادهای کلان پژوهشی میان زیرمجموعه های وزارت نفت و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی امضا می شد.

نخستین بار اواخر سال 93 بود که مطالعات ازدیاد برداشت 9 میدان نفتی در قالب 9 قرارداد به دانشگاه ها واگذار شد؛ دومین مرحله به سال 95 برمی گردد که 12 قرارداد به منظور ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی در پایین دست صنعت نفت میان سه شرکت تابع وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی) با دانشگاه ها امضا شد؛ سومین مرحله در سال 96 با امضای پنج قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف عملیاتی شد و شهریورماه امسال نیز 13 قرارداد پژوهشی دیگر در حوزه ازدیاد برداشت نفت امضا شد.

اکنون در وزارت نفت 39 قرارداد کلان پژوهشی فعال وجود دارد که با همکاری 18 دانشگاه و مراکز تحقیقاتی دنبال می گردد و بخش قابل توجه آن به بحث مطالعات ازدیاد برداشت با همکاری دانشگاه ها مربوط است. این همکاری ها در 9 میدان نفتی که در مرحله نخست قراردادهای مطالعاتی ازدیاد برداشت کلید خورد، اکنون به نتایج قابل دفاعی رسیده و امیدها را به افزایش ضریب بازیافت در این میدان های افزایش داده است.

در عین حال با دستور وزیر نفت، طرح مطالعات جامع مخازن هم در دستور کار شرکت ملی نفت ایران واقع شده است؛ طرحی که شامل بررسی های دقیق و تمرکز بر جزئیات مخزن مانند خواص سیال، خواص سنگ مخزن و دیگر معینات مخزن است تا با مطالعه جدی و اساسی برخی مخازن، جهت دستیابی به ضریب بازیافت بیشتر در این مخازن هموار گردد.

تداوم جهت توسعه

مجموع موارد مورد اشاره به خوبی بیانگر این واقعیت است که وزارت نفت در هشت سال اخیر باوجود مسائل و تنگناهای فراوان، از کاغذبازی ها و کارشکنی های داخلی گرفته تا تحریم های سختگیرانه و از کمبود منابع مالی تا رویارویی با موانع متعدد برای جابجایی مالی و ...، توسعه میدان های نفتی به ویژه میدان های مشترک را با جدیت دنبال کرده و در این جهت، به فعالیت های مطالعاتی، همکاری با دانشگاه ها، افزایش بهره مندی از توان بخش خصوصی و تقویت اتکا به توان داخل نیز توجه داشته است.

فراموش نکنیم میدان های نفتی ایران اغلب در نیمه دوم عمر خود قرار دارند بنابراین برای توسعه و بهره مندی از ظرفیت های این میدان های، دسترسی به سرمایه کافی و فناوری های روزآمد اجتناب ناپذیر است؛ پیش نیازهایی که دستیابی به آنها به واسطه تحریم ها به آسانی مقدور نبوده و حتی با فرض توسعه و تولید روزافزون هم، تحریم بازارهای صادراتی ایران را نشانه رفته و فرصت های بسیاری را از صنعت نفت کشور سلب کرده است. مهم نیست بدخواهان چه می گویند و چه سودایی در سر دارند؛ مهم این است که نفت در چنین شرایطی زنده است و جهت توسعه را ادامه می دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "ظرفیت سازی برای نگهداشت، تولید و توسعه نفت در اوج تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت سازی برای نگهداشت، تولید و توسعه نفت در اوج تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید