دیدار ناهید و دنباله دار در شامگاه پنجشنبه، آدرس لئونارد را از ناهید جویا شوید

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، دنباله دار لئونارد که این هفته به آسمان شامگاهی آمده است، در شامگاه پنج شنبه، 25 آذر ماه همنشین سیاره ناهید است و نزدیک این سیاره درخشان خواهد بود.

دیدار ناهید و دنباله دار در شامگاه پنجشنبه، آدرس لئونارد را از ناهید جویا شوید

مهندس مسعود عتیقی در گفت و گو با وبلاگ تیم مسلم گفت: دنباله دار C/2021 A1 و یا لئونارد یکشنبه 14 دی ماه سال گذشته در رصدخانه مادون قرمز مونت لیمون آریزونا به وسیله اخترشناس گِرگ لئونارد شناسایی شد و در آن موقع احتمال داده می شد که درخشان ترین دنباله دار سال جاری باشد.

وی اضافه نمود: البته این گونه نشد؛ چرا که رفتار دنباله دارها غیرقابل پیش بینی است.

عتیقی خاطر نشان کرد: این دنباله دار روز یکشنبه، 21 آذرماه 1400 به کمترین فاصله خود با زمین رسید و در فاصله 34 میلیون و 907 هزار و 464 کیلومتری زمین نهاده شد.

تصویری از دنباله دار لئونارد در آسمان بامدادی اوایل آذرماه جاری

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: دنباله دار لئونارد روز دوشنبه، 13 دی ماه سال جاری به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله) با مهر تابان خواهد رسید.

عتیقی اضافه نمود: هر چند این دنباله دار دارای قدر 6.5 در مرز بینایی واقع شده است، اما از آنجا که دنباله دارها اجرام محوی در آسمان هستند، از نظر قدر روشنایی و قابلیت مشاهده، قابل مقایسه با یک ستاره هم قدر خود نیستند و در شرایط مساوی به مراتب سخت تر دیده می شوند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: این دنباله دار که طی هفته گذشته در آسمان صبحگاهی بوده است، بامداد روز پنج شنبه، 11 آذر حدود یک و نیم ساعت قبل از طلوع خورشید در نزدیکی صورت فلکی خرس بزرگ قرار داشت و این هفته به آسمان شامگاهی آمده و شامگاه پنج شنبه، 25 آذر ماه جاری و حتی شب بعد، همنشین سیاره ناهید (زهره) خواهد بود و در نزدیکترین فاصله با این سیاره درخشان است.

وی اضافه نمود: سیاره ناهید آدرس خوبی برای یافتن دنباله دار لئونارد که پایین تر از آن واقع شده است، محسوب می گردد.

موقعیت دنباله دار لئونارد در غرب آسمان شامگاهی طی این شب ها

به گفته وی به مرور این دنباله دار به سمت آسمان نیمکره جنوبی می رود و شرایط بهتری برای رصد به وسیله ساکنان این نیمکره خواهد داشت.

عتیقی، مدار این دنباله دار را هذلولی دانست و گفت: این جرم آسمانی از فاصله 3700 واحد نجومی به دیدار خورشید آمده است و هر واحد نجومی به میانگین فاصله زمین تا خورشید گفته می گردد که حدود 150 میلیون کیلومتر است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران یادآور شد: بر اساس محاسبات، هر چند دیدار این دنباله دار با زمین 80 هزار سال قبل بوده است! ولی با توجه به تغییرات مداری احتمالی، این دنباله دار هرگز به دیدار زمین نخواهد آمد و این شب ها آخرین فرصت برای ساکنان زمین جهت مشاهده این جرم زیبا فراهم است و چه بسا همانند Omuamua و بوریسوف که طی سالیان اخیر به دیدار زمین آمده اند و به فضای میان ستاره ای رفته اند، سرنوشت این دنباله دار نیز این گونه باشد.

عتیقی تاکید نمود: کشف دنباله دار لئونارد در آستانه سال نو میلادی 2021 بود، در آستانه سال 2022 نیز در شرایط به نسبت مناسبی برای رصد نهاده شده است و چه بسا در شرایط مطلوب و یک آسمان کاملا تاریک (حتی بدون حضور نور ماه) به دور از آلودگی هوا و نور شهرها بتوان آن را با چشم مشاهده کرد.

وی یادآور شد: ولی به طور قطع با یک دوربین دوچشمی و یا تلسکوپ کوچک آماتوری می توان این جرم را 30 دقیقه بعد از غروب خورشید در غرب آسمان شامگاهی تا روز یکشنبه 5 دی ماه در صورت فلکی میکروسکوپ و سپس صورت فلکی ماهی جنوبی (حوت جنوبی) حدود 8 درجه بالای افق در سراسر کشور رصد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دیدار ناهید و دنباله دار در شامگاه پنجشنبه، آدرس لئونارد را از ناهید جویا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار ناهید و دنباله دار در شامگاه پنجشنبه، آدرس لئونارد را از ناهید جویا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید