نکاتی برای حفظ سلامتی در ماه رمضان

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، ماه مبارک رمضان ماه خاصی از سال برای مسلمانان در سراسر دنیا است. رمضان زمانی است که مسلمانان با دین خود ارتباط عمیق تری پیدا نموده و بیشتر از قبل در خصوص خود تأمل می نمایند. ماه رمضان زمانی برای رشد فردی و فرصتی برای یادگیری بیشتر در خصوص دین و خویشتن فراهم می نماید. این پاداش های معنوی، به سخت کوشی و فداکاری، تعهد به امور خیرخواهانه و اراده در هنگام روزه داری احتیاج دارد. با این حال، ممکن است فرد روزه دار در حین ایجاد تعادل میان حفظ سلامتی و انجام درست مسئولیت های روزمره، دچار مشکل گردد. برای جلوگیری از بروز چنین پیشامدی، در اینجا به نکاتی برای حفظ سلامتی در ماه رمضان اشاره می کنیم که رعایت آن ها به اندازه قابل توجهی در حفظ سلامت روزه دار در ماه مبارک رمضان موثر هستند.

نکاتی برای حفظ سلامتی در ماه رمضان
وعده سحری را نادیده نگیرید

در ماه رمضان، روزه داران فقط می توانند دو عده غذا بخورند. ممکن است عده ای در ساعات ابتدایی روز اشتهایی برای خوردن سحری نداشته باشند. اما وعده سحری بسیار با اهمیت است، زیرا مواد غذایی که برای سحری خورده می گردد روی انرژی شما در طول روز تأثیر می گذارد. بسیاری از اوقات مردم برای وعده صبحگاهی به کربوهیدرات های ساده روی می آورند. اما کربوهیدرات های ساده نمی توانند انرژی لازم برای طولانی مدت را تأمین نمایند. در عوض، کارشناسان تغذیه توصیه می نمایند غلات کامل همراه با چربی ها و پروتئین های سالم و بعلاوه انواع میوه و سبزیجات را در وعده سحری بگنجانید.

اجازه ندهید بدنتان کم آب گردد

نوشیدن آب از اهمیت حیاتی برخوردار است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. عدم نوشیدن آب کافی می تواند روی خلق و خو تاثیر منفی گذاشته و باعث افزایش خستگی و ضعف حافظه گردد. نوشیدن آب بعلاوه می تواند در پیشگیری و درمان سردرد، میگرن، سنگ کلیه، یبوست و حفظ فشار خون موثر باشد. بعلاوه بعضی شواهد نشان می دهد که هیدراته یا پر آب ماندن بدن باعث کاهش اشتها می گردد. این نکته به ویژه برای روزه دارانی مفید است که نمی توانید کل روز غذا بخورند. قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب آفتاب را به عنوان فرصتی برای تأمین آب مورد احتیاج بدنتان در نظر بگیرید. همواره در طول شب یک بطری آب را کنار خود قرار دهید و هر وقت ممکن بود از آن بنوشید.

بعلاوه توجه به غذاهایی که می خورید، می تواند مفید باشد. گرچه شیرینی ها در ماه رمضان می توانند بسیار وسوسه انگیز باشند، سعی کنید به جای آن غذاهایی با محتوای آب زیاد انتخاب کنید. کارشناسان توصیه می نمایند میوه ها و سبزیجات پر آب را در وعده افطار بگنجانید، از جمله:

  • توت فرنگی
  • هندوانه
  • طالبی
  • خیار
  • کدو سبز
  • فلفل دلمه ای
  • گوجه فرنگی

در صورتی که ماه رمضان با فصول گرم همزمان شد، لباس خنک بپوشید و سعی کنید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.

حواستان به حجم غذا باشد

در میان نکاتی برای حفظ سلامتی در ماه رمضان، توجه به حجم غذا بسیار مهم است. با توجه به این که ماه رمضان رویداری یک روزه نیست، پرخوری کردن در وعده افطار، آن هم به مدت یک ماه، می تواند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کند. البته، بعد از یک روز کامل غذا نخوردن و احساس گرسنگی شدید، پرخوری امری عادی است. اما این شیوه روزه داری می تواند منجر به خستگی صبحگاهی و افزایش وزن در طول ماه گردد. قندهای طبیعی موجود در میوه ها می توانند برای روزه داران مفید باشند، زیرا مصرف میوه حس گرسنگی را کاهش داده و مانع از پرخوری می گردد. توصیه می گردد از این به بعد هنگام صرف افطار به حجم غذایتان توجه کنید و در صورت تمایل از این شیوه بهره ببرید:

  • سبزیجات یا سالاد: نصف بشقاب.
  • کربوهیدرات: یک چهارم بشقاب. اگر می خواهید از کربوهیدرات های تصفیه شده بهره ببرید، مراقب باشید که میزان مصرف آن ها را به حداقل برسانید.
  • پروتئین: یک چهارم بشقاب.
یه سلامتی خود اهمیت بدهید

داشتن یک بیماری پزشکی مزمن به این معنی نیست که قادر به روزه داری نیستید. بلکه باید برخلاف افراد دیگر برای گرفتن روزه با پزشک خود مشورت نموده و در صورت مساعد بودن شرایط جسمانی تان، به احتمال زیاد مسئله ای برای روزه گرفتن نخواهید داشت. به عقیده پزشکان، بیشتر داروها می توانند و باید در طول روزه داری مصرف شوند. با این حال، زمان مصرف آن ها باید همزمان با صرف وعده سحری و افطار تنظیم گردد.

اما اگر روزه داری باعث تشدید بیماری گردد، فرد باید از روزه گرفتن خودداری کند. این شامل بیماری های مهمی مانند مواردی است که فرد احتیاج به بستری شدن در بیمارستان پیدا می نماید. به عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت برای مدیریت قند خونشان نباید روزه بگیرند، بعلاوه بعضی از انواع سرطان ها نیز با روزه گرفتن وخیم تر می شوند.

بعد از اتمام رمضان چه باید کرد؟

پس از خاتمه ماه رمضان، از سرگیری عادات غذایی منظم گذشته کمی سخت خواهد بود. زیرا این احتمال وجود دارد که بدنتان به عدم دریافت غذا در طول روز عادت نموده باشد. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، سعی کنید از وعده های کوچک آغاز نموده و نوشیدن دائمی آب را نیز نباید فراموش کنید. بعد از روزه داری ماه رمضان، مهم است که به تدریج مصرف مواد غذایی را افزایش دهیم. باید وعده های غذایی به پنج وعده کوچکتر تقسیم شوند. این کار به بدن اجازه می دهد با یک الگوی غذایی نو سازگار گردد. علاوه بر این، با این روش سیستم گوارشی تحت فشار قرار نخواهد گرفت و در طول روز انرژی حفظ خواهد شد. برای تامین مواد مغذی مورد احتیاج بدن، بشقاب خود را از مواد غذایی حاوی پروتئین ، سبزیجات برگدار، سبزیجات تازه و کربوهیدرات های خوب پر کنید. از خوردن غذاهایی که سرشار از قند یا چربی هستند خودداری کنید، زیرا این کار باعث کند شدن متابولیسم و بازگشت بدن به شرایط قبل را سخت تر می نماید.

نتیجه گیری

ماه رمضان زمان جشن و رشد معنوی است، اما می تواند زمان سختی برای افرادی باشد که قصد دارند روزه بگیرند. داشتن تعادل و مصرف غذاهایی که در عین مقوی بودن می توانند انرژی مورد احتیاج روزه دار را تامین نمایند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با در نظر گرفتن و پیروی نکاتی برای حفظ سلامتی در ماه رمضان که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، می توان خستگی، گرسنگی و سختی روزه گرفتن را به میزان زیادی کاهش داد.

منبع: اسنپ مارکت

به "نکاتی برای حفظ سلامتی در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای حفظ سلامتی در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید