پادشاه پیشین اسپانیا به تبعید می رود ، پیامدهای رسوایی اقتصادی در ارتباط با عربستان

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، خوآن کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا پس از رشته ای از اتهامات اقتصادی که باعث لکه دار شدن شهرت پادشاهی و شرمساری پسرش، فیلیپ، پادشاه فعلی شده است این کشور را برای تبعید در خارج ترک می نماید.

پادشاه پیشین اسپانیا به تبعید می رود ، پیامدهای رسوایی اقتصادی در ارتباط با عربستان

به گزارش وبلاگ تیم مسلم به نقل از گاردین، فیلیپ پادشاه اسپانیا در ماه مارس پس از انتشار گزارش هایی در این باره که پدرش توافق نموده بود میلیون ها یورو از یک حساب سری خارجی مرتبط با عربستان سعودی دریافت کند، او را از دریافت مقرری سالانه اش محروم کرد و خاطرنشان کرد از اموال شخصی به میراث رسیده از پدرش دست می کشد.

دیوان عالی اسپانیا سه ماه بعد خاطرنشان کرد تحقیقاتی را درباره نقش پادشاه پیشن در معامله ای آغاز می نماید که در آن یک کنسرسیوم اسپانیایی قراردادی 6.7 میلیارد یورویی برای ساختن خط آهن سریع السیر میان مدینه و مکه در عربستان سعودی به دست آورده بود.

دربار سلطنتی اسپانیا روز دوشنبه 13 مرداد نامه ای از خوان کارلوس خطاب به پسرش را منتشر کرد که او در آن می گوید با توجه پیامدهای عمومی که بعضی از حوادث گذشته در زندگی خصوصی اش ایجاد می نماید، از اسپانیا خارج می گردد.

پادشاه بازنشسته 82 ساله اسپانیا در این نامه می نویسد تصمیم گرفته است که کاخ سلطنتی و کشور را ترک کند تا به فیلیپ یاری کند مسئولیت هایش به عنوان پادشاه را انجام دهد.

در این نامه زمان دقیق خروج خوآن کارلوس از کشور و مقصدش بیان نشده است.

دربار اسپانیا خاطرنشان کرد فیلیپ نسبت به این تصمیم ابراز امتنان و احترام نموده است. بر اساس بیانیه دربار، پادشاه فعلی تمایل دارد بر اهمیت تاریخی دوران پادشاهی پدرش و خدمات او به اسپانیا و دموکراسی تاکید کند.

خوآن کارلوس نقشی اساسی در بازگردان دموکراسی به اسپانیا به دنبال مرگ ژنرال فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور این کشور داشت و همچنین به خاطر پایداری اش در برابر اقدام برای کودتای نظامی در سال 1981 در یادها مانده است.

اما او در سال های اخیر، افشاگریی هایی درباره زندگی خصوصی و امور اقتصادی اش باعث لکه دارشدن آنچه زمانی یکی پادشاهی های نمونه اروپا شمرده می شد، شده است.

خوآن کارلوس، شش سال پیش پس از رشته ای از رسوایی ها از جمله سفر بحث برانگیز او به کشور آفریقایی بوتسوانا برای شکار فیل در میانه بحران اقتصادی مصیبت بار اسپانیا به نفع پسرش، فیلیپ از پادشاهی استعفا داد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پادشاه پیشین اسپانیا به تبعید می رود ، پیامدهای رسوایی اقتصادی در ارتباط با عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پادشاه پیشین اسپانیا به تبعید می رود ، پیامدهای رسوایی اقتصادی در ارتباط با عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید