کشور های نفتی دیگر روی عایدی یک تریلیون دلاری را نخواهند دید

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی گفت مجموع عایدی حاصل از مالیات نفت و گاز در سال 2021 به حدود یک تریلیون دلار خواهد رسید، اما برخلاف دوران پیش از شیوع کرونا، دنیا دیگر هرگز چنین عایدی بالایی را از نفت و گاز نخواهد دید.

کشور های نفتی دیگر روی عایدی یک تریلیون دلاری را نخواهند دید

به گزارش گروه مالی وبلاگ تیم مسلم، پیش از بحران سال 2020 همه کشور های صاحب منابع نفت و گاز معمولا در مجموع بیش از یک تریلیون دلار مالیات نفت و گاز دریافت می کردند. اما سال گذشته به علت فراوری پایین تر و قیمت های اندک، مجموع عایدی دولتی از مالیات نفت و گاز به 560 میلیارد دلار رسید که پایین ترین رکورد چند سال اخیر بود.

طبق برآورد شرکت تحقیقات انرژی ریستاد انرژی، سال جاری به یاری قیمت های بالاتر نفت، عایدی دولت ها از نفت و گاز به مرز یک تریلیون دلار (975 میلیارد دلار) خواهد رسید. اما طی سال ها و دهه های آینده این عایدی هرگز به سقف مذکور نخواهد رسید، زیرا گذار انرژی شتاب پیدا می نماید.

از سال 2022 به بعد عایدی های مالیاتی به حدود 800 میلیارد دلار در دهه جاری محدود خواهد شد. سپس انتظار می رود در اوایل دهه 2030 به حدود 900 میلیارد دلار برسد و دوباره فرایند نزولی پیدا نموده و در سال 2040 به 580 میلیارد دلار و در سال 2050 به 350 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

کشور هایی که وابستگی بالایی به عایدی های مالیاتی از نفت و گاز دارند از جمله برخی از اعضای عظیم اوپک مانند عربستان سعودی، عراق، کویت، لیبی و الجزایر بیشترین ضرر را خواهند دید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برای عربستان سعودی که عایدی مالیاتی از نفت و گاز 27 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور در سال 2019 را تشکیل داد، حدود نیمی از عایدی دولت در سال 2050 از دست خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کشور های نفتی دیگر روی عایدی یک تریلیون دلاری را نخواهند دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور های نفتی دیگر روی عایدی یک تریلیون دلاری را نخواهند دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید