طرز تهیه مربای توت سفید مجلسی به 2 روش ساده و زعفرانی

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، مربای توت سفید از است. یک مربای مقوی و خوشمزه که برای تزیین و هم استفاده می گردد. پختن مربای توت سفید در خانه، هم کار راحتی است و هم می توانید بنا بر ذائقه خود از چاشنی های مختلفی در این مربا بهره ببرید. در این مقاله از سرویس در ، 2 روش طرز تهیه مربای توت سفید را به همراه فوت و فن های تهیه و نگهداری آن به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه مربای توت سفید مجلسی به 2 روش ساده و زعفرانی

طرز تهیه مربا توت سفید ساده

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مربای توت سفید

توت سفید: 1 کیلوگرم

شکر: 1 کیلوگرم

آب: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

آب لیموترش: 2 قاشق غذاخوری

وانیل: کمی (نوک قاشق چای خوری)

خلال بادام و پسته: به مقدار دلخواه برای تزیین

مراحل تهیه مربا توت سفید

برای درست کردن مربا توت سفید مثل، ابتدا توت ها را بشویید و بعد از آبکش کردن، همراه با شکر در یخچال به مدت 12 ساعت استراحت دهید. سپس توت و شکر را بجوشانید و وقتی به غلظت مناسب رسید، حرارت را خاموش کنید و صبر کنید مربا سرد گردد و سپس آن را سرو کنید.

مرحله اول: توت ها را بشویید و آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربا توت سفید، توت ها را پاک نموده و چوب و برگ های آن را جدا کنید. بهتر است برای درست کردن مربا توت هایی را انتخاب کنید که نیمه رسیده و درشت هستند. توت ها را در سبد بریزید و آبکش کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند.

مرحله دوم: توت و شکر را در ظرف بریزید

توت های آبکش شده را در یک کاسه بریزید. یک لایه توت بریزید و یک لایه شکر به آن اضافه کنید. دوباره توت و شکر بریزید تا توت و شکر به صورت لایه ای بین هم قرار بگیرند و مواد تمام شوند. بهتر است از به هم زدن توت ها خودداری کنید تا نرم و له نشوند. در آخر روی ظرف را بپوشانید یا درب آن را ببندید و به مدت 12 ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم: توت ها را با آب حرارت دهید

در این مرحله، توت ها بعد از استراحت، از یخچال بیرون بیاورید. در این فاصله، توت ها آب می اندازند. تو ت ها را به همراه آب و شکری که در ظرف قرار گرفته است، روی حرارت قرار دهید. به مقدار 1 لیوان آب هم به مواد اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا جوش بیاید.

مرحله چهارم: وانیل و آبلیمو را اضافه کنید

چند دقیقه بعد از جوش آمدن آب، کف روی آن را با قاشق بگیرید تا مربای توت سفید بعد از پخت، شفاف و خوشرنگ گردد. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مربا غلیظ گردد و قوام پیدا کند. سپس وانیل و آب لیموترش یا آبلیمو را اضافه کنید. حدود 20 دقیقه صبر کنید تا چاشنی ها به خورد مربا برود.

مرحله پنجم: مربا را در یخچال نگه دارید

وقتی غلظت مربا به مقدار غلظت عسل شد، حرارت را خاموش کنید. می توانید یک یا چند قطره از مربا را در یک بشقاب بریزید. مربا که کمی خنک شد، انگشتتان را روی آن بزنید. اگر حالت کشدار داشت و مثل عسل بود، غلظت آن کافی است. اجازه دهید مربا سرد گردد، سپس آن را در بطری های شیشه ای تمیز بریزید و در یخچال نگه دارید.

طرز تهیه مربا توت سفید زعفرانی

مواد لازم برای تهیه مربا توت سفید زعفرانی

توت سفید: 500 گرم

شکر: 500 گرم

آب: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

زعفران دم نموده غلیظ: 1 قاشق غذاخوری

عرق یا پودر هل: 1 قاشق چای خوری

گلاب: 1 قاشق چای خوری

مراحل تهیه مربا توت سفید زعفرانی

برای درست کردن مربا توت سفید با زعفران، باید در ابتدا توت ها را بشویید و بعد با شکر، در یک ظرف استراحت بدهید. سپس آن ها را بجوشانید و در آخر، زعفران، هل و گلاب را اضافه کنید. بعد از پخت و آماده شدن مربا، اجازه دهید مربا سرد گردد و آن را سرو کنید. مربای توت سفید را در یخچال نگهداری کنید.

مرحله اول: توت ها را آماده کنید

در ابتدا توت ها را تمیز و توت های نارس و له شده را جدا کنید. توت ها را در یک ظرف آب بریزید و 2 تا 3 بار آنها را آبکش کنید. آخرین بار روی توت ها آب بریزید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند. زعفران را در این فاصله دم دهید. می توانید یک تکه یخ روی زعفران ساییده شده بیندازید تا به خوبی رنگ پس بدهد.

مرحله دوم: شکر و توت ها را استراحت دهید

توت های آبکش شده را در یک ظرف بریزید و به صورت لایه لایه، بین آ ن ها را شکر بپاشید. وقتی همه توت و شکرها تمام شدند، روی ظرف را بپوشانید و به مدت 1 تا 2 ساعت در محیط آشپزخانه قرار دهید. می توانید یک شب تا صبح، آن را در یخچال بگذارید تا آب بیندازد.

مرحله سوم: مربای توت سفید را بپزید

بعد از آب انداختن توت ها، آن ها را در یک قابلمه لعابی بریزید و به همراه نصف لیوان آب جوش، روی حرارت زیاد قرار دهید. صبر کنید تا مخلوط دوباره آغاز به جوشیدن کند. کف روی مربا را بگیرید و حرارت را کم کنید تا به مدت 15 دقیقه مربا بپزد.

مرحله چهارم: بقیه مواد را اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربا توت سفید، زعفران، گلاب و هل را به مربا اضافه کنید و 10 دقیقه صبر کنید تا مواد کاملا به خورد هم بروند. مربا که به غلظت مناسب رسید حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مربا سرد گردد. سپس آن ها را در یک بطری شیشه ای تمیز، خشک و استریل شده بریزید و در یخچال نگه دارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی براق و خوشمزه

فوت و فن های طرز تهیه مربا توت سفید

*در طرز تهیه مربای توت سفید، از توت هایی بهره ببرید که نیمه رسیده هستند. به کار بردن توت هایی که زیاده رسیده هستند، باعث می گردد مربا بعد از پخت له و نرم گردد.

* استفاده از چاشنی هایی مثل آبلیمو و جوهر لیمو باعث توت سفید می گردد. آبلیمو را در 15 یا 20 دقیقه پایانی پخت به مواد اضافه کنید.

*برای طرز تهیه مربا توت سفید زعفرانی، زعفران دم نموده را در آخرین مرحله و حدود 10 تا 15 دقیقه قبل از خاموش کردن شعله گاز به مواد بیفزایید. این کار باعث می گردد هم عطر و هم طعم زعفران در مربا ماندگار گردد.

*استفاده از زعفران به خوشرنگ شدن مربا یاری می نماید و طعم آن را خوشمزه می نماید اما لازم نیست زعفران زیادی در مربا بریزید.

*برای خوش عطرتر شدن مربا دستتان باز است که از چاشنی های مختلفی مثل ، ، وانیل و در طرز تهیه مربا توت سفید بهره ببرید.

*در صورت استفاده از دارچین، بهتر است به جای پودر دارچین از چوب آن بهره ببرید. به کار بردن پودر دارچین باعث تیره تر شدن رنگ مربا می گردد. در آخرین مرحله پخت مربا، چوب دارچین را بیرون بیاورید و دور بیندازید.

*غلظت مربا باید متناسب باشد. اگر مربا زیادی غلیظ باشد احتمال شکرک زدن آن بالا می رود و اگر زیادی رقیق باشد، ممکن است خیلی زود کپک بزند.

*بهتر است مربا را به صورت تازه مصرف کنید ولی در حالت کلی، مدت زمان ماندگاری مربا توت سفید در یخچال، 6 تا 8 ماه است.

سوالات متداول

نسبت شکر و توت در طرز تهیه مربای توت سفید چقدر است؟

نسبت توت و شکر بستگی به مقدار شیرینی توت دارد. این مقدار تقریبا به یک مقدار است یا مقدار شکر، به مقدار 10 تا 20 درصد کمتر است. مثلا برای یک کیلو توت، 800 تا 900 گرم شکر بهره ببرید.

مربای توت سفید در یخچال چقدر می ماند؟

مربای توت سفید را به مدت 6 تا 8 ماه می توان در یخچال نگه داشت.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه مربای توت سفید مجلسی به 2 روش ساده و زعفرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای توت سفید مجلسی به 2 روش ساده و زعفرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید