خبرنگاران تماشاخانه روباز در بافت تاریخی شیراز گشایش یافت

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، شیراز- خبرنگاران- همزمان با گذشت بیش از چهار ماه از شیوع کرونا و توقف فعالیت های فرهنگی، چاره ای جز سازگاری با این ویروس نماند، شروع به کار تماشاخانه روباز در بافت تاریخی شیراز یکی از همین طرح های نو فعالان فرهنگی است که گفته شد نخستین تماشاخانه روباز جنوب کشور محسوب می گردد.

خبرنگاران تماشاخانه روباز در بافت تاریخی شیراز گشایش یافت

تماشاخانه دیوار شازده که در بافت تاریخی شیراز و در محله سید ذوالفقار برقرار است یاد سینماهای کلاسیکی را در این روزها زنده کرد که نسل های جدیدتر، شاید تنها شاهد عکس هایی قدیمی از آن، در مجلات قدیمی بودند.

این سینما که گنجایش پذیرش 250 نفر را دارد و هم اکنون در دوران کرونا پذیرای 70 نفر است، پیش از این با حضور تنی چند از مسوولان فرهنگی شیراز افتتاح شده بود؛ اما با شروع فصل سرما و پس از آن، شیوع بیماری، فعالیت رسمی خود را از شامگاه پنجشنبه 29 خرداد 99 با پخش یک اثر پویانمایی شروع کرد.

فرانک عسکری مدیر و موسس تماشاخانه دیوار شازده در گفت وگو با وبلاگ تیم مسلم با بیان اینکه فعالیت فرهنگی در بافت تاریخی شیراز بسیار لازم است، عنوان کرد: در محله های واقع در بافت تاریخی حتی مدرسه هم وجود ندارد، بنابراین ایجاد تعاملات فرهنگی و کاهش فاصله طبقاتی از دلایل ایجاد این تماشاخانه است.

او با اشاره به اینکه بیشتر بچه ها مناطق کمتربرخوردار شیراز توانایی تماشای فیلم را در سینما ندارند، گفت: دیدن فیلم، داشتن پاپ کورن، خوردن ساندویچ و نشستن کنار اشخاص دیگر، همگی حس های خوبی است که سینما در آدمی پدید می آورد که بچه ها در این مناطق عموماً از آن محروم اند؛ بنابراین، اهالی این محل، با عواید حاصل از فروش بلیت می توانند به صورت رایگان این لذت ها را درک نمایند.

عسکری با بیان اینکه این سینما 6 روز در هفته فعال است، ابراز داشت: دو روز در هفته به پخش آثار پویانمایی اختصاص دارد تا بچه ها و خانواده ها را جذب کنیم، یک شب فیلم خانوادگی با مضامین اجتماعی پخش خواهد شد تا بتوان از این رهگذر برای مقابله با مشکلاتی که ساکنان بافت های فرسوده با آن روبرو اند فرهنگ سازی کرد و دیگر برنامه ها نیز به نمایش فیلم های فرهنگی و هنری تاثیرگذار اختصاص دارد.

این فعال فرهنگی با انتقاد از تجمیع امکانات در مناطق مرکزی و شمال شهر شیراز عنوان کرد: در توزیع امکانات در محلات کمتربرخوردار کم کاری شده است و باید زیرساخت های فرهنگی، هنری و اجتماعی را برای آنان فراهم کرد.

او افزود: فعالیت اجتماعی به اختصاص گرمخانه یا مانند آن، محدود نمی گردد.آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد در این مناطق زیاد است و خانواده ها را از هم می پاشد؛ تصمیم گیری های نادرست نهادهای مسوول در حوزه اجتماعی نیز بر این معضلات اضافه نموده است. نباید فراموش کرد که بافت فرسوده نیز بخشی از شهر است و شهروند دارد و تا به امروز تصمیمات خوبی برای آن ها گرفته نشده و بهانه ای برای پیوند آن ها با فرهنگ پدید نیامده است.

عسکری ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی فعال در حوزه فرهنگ و هنر برای توسعه زیرساخت ها در بافت تاریخی شهری همچون شیراز گام بردارد و تکیه گاه امید و دلخوشی هایی را برای ساکنان این مناطق به ویژه بچه ها ایجاد کند؛ به گونه ای که دیگر تفاوتی میان شمال و جنوب شهر نباشد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تماشاخانه روباز در بافت تاریخی شیراز گشایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تماشاخانه روباز در بافت تاریخی شیراز گشایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید