وزرای دولت چگونه اعتماد مجلس را به دست می آورند؟

به گزارش وبلاگ تیم مسلم، رأی اعتماد به دولت و هیئت وزیران هم از وظایفی است که قانون بر عهده مجلس شورای اسلامی نهاده و در ماده 202 و 203 وظایف نمایندگی نسبت به این مهم تصریح شده است.

وزرای دولت چگونه اعتماد مجلس را به دست می آورند؟

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری وبلاگ تیم مسلم، مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانون گذاری ها و برنامه ریزی هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.

رأی اعتماد به دولت و هیئت وزیران هم از وظایفی است که قانون بر عهده مجلس شورای اسلامی نهاده است. آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در ماده 202 درباره نحوه انتخاب هیئت وزیران تصریح می کند که رئیس جمهور ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفا یا سقوط دولت، کتباً اسامی هیئت وزیران را به همراه شرح حال هریک از وزیران و بنامه دولت تسلیم مجلس می کند. رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت، دستور تکثیر آن را صادر کند.

جلسات مجلس یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و أخذ رأی اعتماد برای هیئت وزیران به طور متوالی تشکیل می شود با این تفاوت که در این جلسات نمایندگان نطقی نخواهند داشت.

قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه های دولت و أخذ رأی اعتماد هیئت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیئت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه های جداگانه با دستگاه الکترونیت ثبت نام می نمایند.

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهند. در آغاز بحث در مورد هیئت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیئت وزیران دفاع می کند. پس از آن مجلس بررسی برنامه دولت و ترکیب هیئت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت 15 دقیقه انجام می شود.

رئیس جمهور یا کسانی که او مشخص می کند به سؤالات و اظهارات مخالفات پاسخ می دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه ها و صلاحیت هریک از وزیران به صورت جداگانه را آغاز می کند. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و موافق هرکدام برای مدت 15 دقیقه فرصت دارند. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت 30 دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می شود. رئیس جمهور می تواند با استفاده از وقت وزیران در سرانجام و به طور یکجا از وبلاگ تیم مسلمن دفاع کند. پس از آن رأی گیری به عمل می آید و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رأی گیری برای همه وزیران صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر داده خواهد شد.

در موارد معرفی یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک ساعت بدون بحث در کلیات برنامه و ترکیب هیئت وزیران تنها در مورد برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی به ترتیب فوق الذکر اقدام خواهد شد.

قانون داخلی مجلس در بخش دیگری عنوان کرده است که چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل 135 قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای أخذ رأی به مجلس معرفی کند.

انتهای پیام/4034/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "وزرای دولت چگونه اعتماد مجلس را به دست می آورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزرای دولت چگونه اعتماد مجلس را به دست می آورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید